Tématem diplomové práce jsou pedagogické dovednosti kurátorů pro děti a mládež. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je členěna na několik kapitol a podkapi-tol, přičemž v první kapitole se autor zaměřil na definici pedagogických dovedností a jejich dělení. V další kapitole autor vysvětluje pojem kurátor pro děti a mládež, jeho kvalifikační předpoklady a analýzu klientů. Poslední kapitola potom obě témata spojuje. V praktické části je popsán zvolený kvalitativní a kvantitativní výzkum, který se zaměřuje na práci kurátora pro děti a mládež s pedagogickými dovednostmi, kde ve výsledcích dat autor uvádí odpovědi a pohled participantů na tuto problematiku.
Anotace v angličtině
Topic of this master thesis is pedagogical skills of social workers for children and youth. It contains teoretical and practical part. Teoretical part is divided in several chapters and sub chapters, where the first chapter is focused on pedagogical skills and the way they are divi-ded. Next chapter is about explaining the term social worker for children and youth, his qua-lification prerequisite and client analysis. Last chapter joins aforementioned chapters. Practi-cal part contains description of qualitative and quantitative research, which focus on the work of social worker for children and youth. Author presents answers and a view of respondent to this problematic, as well as interpreting the data. Based on these responses the results were discussed and a recommendation was created.
Klíčová slova
Kurátor pro děti a mládež, dovednosti, pedagogické dovednosti, sociální kompetence, Q-metodologie
Klíčová slova v angličtině
social worker for children and youth, skills, pedagogical skills, social competencies, Q-methodology
Rozsah průvodní práce
84 s. (155 076 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce jsou pedagogické dovednosti kurátorů pro děti a mládež. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je členěna na několik kapitol a podkapi-tol, přičemž v první kapitole se autor zaměřil na definici pedagogických dovedností a jejich dělení. V další kapitole autor vysvětluje pojem kurátor pro děti a mládež, jeho kvalifikační předpoklady a analýzu klientů. Poslední kapitola potom obě témata spojuje. V praktické části je popsán zvolený kvalitativní a kvantitativní výzkum, který se zaměřuje na práci kurátora pro děti a mládež s pedagogickými dovednostmi, kde ve výsledcích dat autor uvádí odpovědi a pohled participantů na tuto problematiku.
Anotace v angličtině
Topic of this master thesis is pedagogical skills of social workers for children and youth. It contains teoretical and practical part. Teoretical part is divided in several chapters and sub chapters, where the first chapter is focused on pedagogical skills and the way they are divi-ded. Next chapter is about explaining the term social worker for children and youth, his qua-lification prerequisite and client analysis. Last chapter joins aforementioned chapters. Practi-cal part contains description of qualitative and quantitative research, which focus on the work of social worker for children and youth. Author presents answers and a view of respondent to this problematic, as well as interpreting the data. Based on these responses the results were discussed and a recommendation was created.
Klíčová slova
Kurátor pro děti a mládež, dovednosti, pedagogické dovednosti, sociální kompetence, Q-metodologie
Klíčová slova v angličtině
social worker for children and youth, skills, pedagogical skills, social competencies, Q-methodology
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogické činnosti kurátorů pro děti a mládež a sociální práce.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogické činnosti kurátorů pro děti a mládež a sociální práce.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálny pedagog a jeho kompetencie. Pedagogická revue, roč. 57, č. 1, s. 12-21, 2005. ISSN 1335-1982.
GOJOVÁ, Alice. Příručka pro metodiky sociální prevence a sociální kurátory. Ostrava: Ostravská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7368-329-0.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
RUCH, Gillian. Helping children is a human process: Researching the challenges social workers face in communicating with children. British Journal of Social Work, 44, 8, 214562, 2014. ISSN 0045-3102.
VAŠŤATKOVÁ, Jana a HOFERKOVÁ, Stanislava (eds.). Příručka sociálního pracovníka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-1991-6.
WINTER, Karel. Building relationships and communicating with children: A practical guide for social workers. London: Routledge, 2011. ISBN 9780415562683.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálny pedagog a jeho kompetencie. Pedagogická revue, roč. 57, č. 1, s. 12-21, 2005. ISSN 1335-1982.
GOJOVÁ, Alice. Příručka pro metodiky sociální prevence a sociální kurátory. Ostrava: Ostravská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7368-329-0.
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
RUCH, Gillian. Helping children is a human process: Researching the challenges social workers face in communicating with children. British Journal of Social Work, 44, 8, 214562, 2014. ISSN 0045-3102.
VAŠŤATKOVÁ, Jana a HOFERKOVÁ, Stanislava (eds.). Příručka sociálního pracovníka. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-1991-6.
WINTER, Karel. Building relationships and communicating with children: A practical guide for social workers. London: Routledge, 2011. ISBN 9780415562683.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně popsala teoretická východiska práce a motivaci k volbě tématu, dále se zaměřila na popis výzkumné startegie. Studentka uvedla výzkumný problém, výzkumné cíle a otázky. Popsala zvolený výzkum, výzkumný soubor a metodu sběru i analýzy dat. Dále se zaměřila na prezentaci výsledků výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky z posudků i otázky členů komise (pedagogické dovednosti kurátorů), studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.