- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Determinanty individuálního přístupu ke střihové skladbě
2. Praktická část: Audiovizuální dílo nebo tematický soubor audiovizuálních děl, délka minimálně 20 min., střihová sladba.
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical Part: Determinants of Film Editor's Individuality{}
2. Practical Part: Audiovisual Work or Thematic Set of Audiovisual Works. Length at Least 20 Mins, Editing.
Název dle studenta
Determinanty individuálního přístupu ke střihové skladbě
Diplomová práce pojednává o rozdílnosti přístupů ke střihu totoţného zdrojového materiálu a individualismu pozice filmového střihače. V teoretické části je představen střihač jako plnohodnotný člen filmového štábu, vznik této profese je zasazen do historického kontextu. Následně jsou definována hlavní kritéria střihové skladby, která slouţí jako výchozí bod pro analytickou část. V analytické části jsou podstoupeny čtyři typově rozdílné zdrojové materiály celkem 18 střihačům, jejichţ úkolem je vytvoření vlastní verze díla. Výstupy jsou analyzovány jak kvalitativní, tak kvantitativní metodou.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with the approach differences when editing the same source video and film editor's individuality in general. Theoretic part of this thesis presents film editor as a film crew member just as it presents historical context of this profession. Definition of editing main rules are next as it is crucial for analytic part. Analytic part contains four different source video-footages, which are edited by 18 editors. They were supposed edit their very own versions. These versions are analysed using qualitative and quantitative methods.
Klíčová slova
Střihová skladba, Střihač, Filmový štáb, Individualita, Determinanty střihu
Klíčová slova v angličtině
Film Editing, Editor, Film crew, Individuality, Determinants of editing
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o rozdílnosti přístupů ke střihu totoţného zdrojového materiálu a individualismu pozice filmového střihače. V teoretické části je představen střihač jako plnohodnotný člen filmového štábu, vznik této profese je zasazen do historického kontextu. Následně jsou definována hlavní kritéria střihové skladby, která slouţí jako výchozí bod pro analytickou část. V analytické části jsou podstoupeny čtyři typově rozdílné zdrojové materiály celkem 18 střihačům, jejichţ úkolem je vytvoření vlastní verze díla. Výstupy jsou analyzovány jak kvalitativní, tak kvantitativní metodou.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with the approach differences when editing the same source video and film editor's individuality in general. Theoretic part of this thesis presents film editor as a film crew member just as it presents historical context of this profession. Definition of editing main rules are next as it is crucial for analytic part. Analytic part contains four different source video-footages, which are edited by 18 editors. They were supposed edit their very own versions. These versions are analysed using qualitative and quantitative methods.
Klíčová slova
Střihová skladba, Střihač, Filmový štáb, Individualita, Determinanty střihu
Klíčová slova v angličtině
Film Editing, Editor, Film crew, Individuality, Determinants of editing
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: 1 ks v pevné vazbě s popisem na hřbetu i horní desce spolu s CD-R. Dále 2 ks práce, které mohou být v kroužkové vazbě. Práci je třeba rovněž odeslat do knihovny UTB Zlín v elektronické podobě ve formátu pdf. a nahrát do příslušné složky na NAS-FMK.
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část: Výstupní dílo:
a) 2 ks DVD ve formátu DVD-video (PAL) s graficky upraveným bookletem.
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah: 2x normostrany.
c) V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet dále zásady: a - h (dle zadání praktické části práce na oboru Produkce). Tyto data odevzdává za projekt vždy jeden člověk - nutná konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
V samotné složce na AAV-NAS, označené "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně" odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 30 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: 1 ks v pevné vazbě s popisem na hřbetu i horní desce spolu s CD-R. Dále 2 ks práce, které mohou být v kroužkové vazbě. Práci je třeba rovněž odeslat do knihovny UTB Zlín v elektronické podobě ve formátu pdf. a nahrát do příslušné složky na NAS-FMK.
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část: Výstupní dílo:
a) 2 ks DVD ve formátu DVD-video (PAL) s graficky upraveným bookletem.
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah: 2x normostrany.
c) V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet dále zásady: a - h (dle zadání praktické části práce na oboru Produkce). Tyto data odevzdává za projekt vždy jeden člověk - nutná konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o diplomové práci studenta".
V samotné složce na AAV-NAS, označené "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně" odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
COLEMAN, Lori Jane a Diana FRIEDBERG. Make the cut: a guide to becoming a successful assistant editor in film and TV. Amsterdam: Focal Press/Elsevier, [2010], xv, 230. ISBN 978-0-240-81398-1
DANCYGER, Ken. The technique of film and video editing: history, theory, and practice. 5th ed. Burlington: Focal Press, c2011, xxv, 459 s. ISBN 978-0-240-81397-4
DMYTRYK, Edward. On film editing: an introduction to the art of film construction. New York: Focal Press, Taylor & Francis Group, 1984, x, 148. ISBN 0-240-51738-5.
Dostupné také z: http://www.loc.gov/catdir/description/els032/84004258.html
CHANDLER, Gael. Cut by cut: editing your film or video. 2nd ed. Studio City: Michael Wiese Productions, c2012, xxiv, 477 s. ISBN 978-1-61593-090-6
KUČERA, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. 3. vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2016, 213 s. ISBN 978-80-7331-386-9
MURCH, Walter. In the blink of an eye: a perspective on film editing. 2nd edition. Los Angeles: Silman-James Press, [2001], xiv, 146. ISBN 1-879505-62-2
ONDAATJE, Michael a Walter MURCH. The conversations: Walter Murch and the art of editing film. New York: Alfred A. Knopf, 2016, xxi, 339. ISBN 978-0-375-70982-1.
Dostupné také z: http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0626/2005270179-d.html
PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967
REISZ, Karel a Gavin MILLAR. The technique of film editing. Second edition. New York: Focal Press, Taylor & Francis Group, 2010, xxi, 346. ISBN 978-0-240-52185-5
VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 5. vydání. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2017, 142 s. ISBN 978-80-7331-455-2
Seznam doporučené literatury
COLEMAN, Lori Jane a Diana FRIEDBERG. Make the cut: a guide to becoming a successful assistant editor in film and TV. Amsterdam: Focal Press/Elsevier, [2010], xv, 230. ISBN 978-0-240-81398-1
DANCYGER, Ken. The technique of film and video editing: history, theory, and practice. 5th ed. Burlington: Focal Press, c2011, xxv, 459 s. ISBN 978-0-240-81397-4
DMYTRYK, Edward. On film editing: an introduction to the art of film construction. New York: Focal Press, Taylor & Francis Group, 1984, x, 148. ISBN 0-240-51738-5.
Dostupné také z: http://www.loc.gov/catdir/description/els032/84004258.html
CHANDLER, Gael. Cut by cut: editing your film or video. 2nd ed. Studio City: Michael Wiese Productions, c2012, xxiv, 477 s. ISBN 978-1-61593-090-6
KUČERA, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. 3. vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2016, 213 s. ISBN 978-80-7331-386-9
MURCH, Walter. In the blink of an eye: a perspective on film editing. 2nd edition. Los Angeles: Silman-James Press, [2001], xiv, 146. ISBN 1-879505-62-2
ONDAATJE, Michael a Walter MURCH. The conversations: Walter Murch and the art of editing film. New York: Alfred A. Knopf, 2016, xxi, 339. ISBN 978-0-375-70982-1.
Dostupné také z: http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0626/2005270179-d.html
PŁAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967
REISZ, Karel a Gavin MILLAR. The technique of film editing. Second edition. New York: Focal Press, Taylor & Francis Group, 2010, xxi, 346. ISBN 978-0-240-52185-5
VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 5. vydání. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2017, 142 s. ISBN 978-80-7331-455-2
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise SZZ Doc. Nemeškal zahajuje obhajobu diplomové práce. Seznamuje komisi se svým posudkem, coby vedoucím teoretické diplomové práce a přistupuje ihned k zodpovězení v posudku položených otázek. Student je s posudky předem seznámen a na položené otázky okamžitě a úplně odpovídá. Oponentem práce byl Tomáš Polenský, člen komise posudek čte nahlas. Přistupuje se rovnou k odpovídání na v posudku položené otázky. Student je opět připraven, s posudkem se seznámil s předstihem a odpovědi na otázky jsou opět pečlivě připraveny a přehledně předneseny.
Prof. Labík hodnotí zpracování tématu v diplomové práci, zmiňuje obšírnost zvoleného tématu a pokládá otázku na vystopování míry talentu různých střihačů, s nimiž bylo v práci spolupracováno. Student se odvolává na anonymitu a zdráhá se postavit se do role hodnotitele talentu, spíše se přiklání k hodnocení jiných aspektů střihačských dovedností.
Prof. Labík hovoří o důležitosti faktoru času v práci střihače.
Tímto předseda komise SZZ Doc. Nemeškal končí fázi obhajoby teoretické diplomové práce a komise přikračuje k obhajobě praktické části práce.
Vedoucím praktické části práce byl Doc. Nemeškal. Seznamuje komisi s klíčovými pasážemi svého posudku vedoucího práce. Student odpovídá na otázky; proč ve filmu zůstala scéna v kavárně? Argumentem je žádost kameramana, protože z jeho pohledu se jedná o jednu z vizuálně nejzdařilejších sekvencí, a z důvodu přítomnosti stavby kostela v záběrech, coby symbolu duchovního rozměru díla. Druhá otázka spočívá v porovnání filmu Klec, který režíroval Jří Strach a ztvárňuje totožný námět.
Obhajoba praktické části diplomové práce pokračuje posudkem oponenta, Jana Pemla. Student odpovídá na otázky uvedené v posudku oponenta (jumpcuty, katarze).
Předseda komise končí tuto část SZZ.