Diplomová práce se zabývá hodnotovou orientací žáků 2. stupně základní školy. První část práce je teoreticky zaměřená na klasifikaci hodnoty, hodnotové orientace a utváření hodnot. Dále se teoretická část věnuje problematice staršího školního věku z hlediska vývojové
psychologie a sociální pedagogiky, faktorům ovlivňujícím utváření hodnotové orientace,
v poslední kapitole jsou zmíněny některé dosavadní výsledky výzkumů hodnotových
orientací u dětí a mládeže, které byly u nás uskutečněny v minulých letech. Cílem diplomové práce bylo zmapovat problematiku hodnotových orientací dětí staršího školního věku, zjistit jejich žebříček hodnot, zda si rozumí se svými rodiči a jaké mají představy šťastného života.
Kvantitativně zaměřený výzkum byl proveden metodou dotazníkového šetření
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with values orientation of lower-secondary school students. The first part focuses on theory of values classification, values orientation and shaping of values. It also deals with the issue of older school age from the perspective of developmental
psychology and social pedagogy and factors influencing the shaping of value orientation. The last chapter of the theoretical part mentions the results of research of values orientation among children and youth carried out in the past years. The aim of this thesis was to find out about the issue of value orientation of older school-age children, their values, whether they go along well with their parents and what is their idea of a happy life. Quantitative research was conducted using a questionnaire survey.
Klíčová slova
Hodnoty, hodnotová orientace, starší školní věk, rodina, vrstevníci
Klíčová slova v angličtině
Values, values orientation, older school age, family, peers
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá hodnotovou orientací žáků 2. stupně základní školy. První část práce je teoreticky zaměřená na klasifikaci hodnoty, hodnotové orientace a utváření hodnot. Dále se teoretická část věnuje problematice staršího školního věku z hlediska vývojové
psychologie a sociální pedagogiky, faktorům ovlivňujícím utváření hodnotové orientace,
v poslední kapitole jsou zmíněny některé dosavadní výsledky výzkumů hodnotových
orientací u dětí a mládeže, které byly u nás uskutečněny v minulých letech. Cílem diplomové práce bylo zmapovat problematiku hodnotových orientací dětí staršího školního věku, zjistit jejich žebříček hodnot, zda si rozumí se svými rodiči a jaké mají představy šťastného života.
Kvantitativně zaměřený výzkum byl proveden metodou dotazníkového šetření
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with values orientation of lower-secondary school students. The first part focuses on theory of values classification, values orientation and shaping of values. It also deals with the issue of older school age from the perspective of developmental
psychology and social pedagogy and factors influencing the shaping of value orientation. The last chapter of the theoretical part mentions the results of research of values orientation among children and youth carried out in the past years. The aim of this thesis was to find out about the issue of value orientation of older school-age children, their values, whether they go along well with their parents and what is their idea of a happy life. Quantitative research was conducted using a questionnaire survey.
Klíčová slova
Hodnoty, hodnotová orientace, starší školní věk, rodina, vrstevníci
Klíčová slova v angličtině
Values, values orientation, older school age, family, peers
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti hodnot a hodnotové orientace žáků na úrovni nižšího sekundárního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti hodnot a hodnotové orientace žáků na úrovni nižšího sekundárního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6.
EYRE, Linda and Richard M EYRE. Teaching Your Children Values. Amazon UK, 1993. ISBN-10: 0671769669
MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-6362-4.
PRUDKÝ, Libor. Hodnoty a normy v české společnosti - stav a vývoj v posledních letech: studijní text pro učitele občanské výchovy. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2004. ISBN 80-7204-358-7.
STORO, Jan. Practical social pedagogy: theories, values and tools for working with children and young people. Bristol: Policy Press, 2013. ISBN 978-1-4473-0538-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6.
EYRE, Linda and Richard M EYRE. Teaching Your Children Values. Amazon UK, 1993. ISBN-10: 0671769669
MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-6362-4.
PRUDKÝ, Libor. Hodnoty a normy v české společnosti - stav a vývoj v posledních letech: studijní text pro učitele občanské výchovy. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2004. ISBN 80-7204-358-7.
STORO, Jan. Practical social pedagogy: theories, values and tools for working with children and young people. Bristol: Policy Press, 2013. ISBN 978-1-4473-0538-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 9788024621531.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, dále se věnovala teoretickým východiskům a zaměřila se na popis praktické části práce. Studentka uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle, výzkumný soubor a výzkumný nástroj. Dále studentka prezentovala závěry výzkumného šetření. Uvedeno bylo také doporučení pro praxi. Členové komise se doptávali na základní školu, kde byl výzkum realizován. Dále studentka odpovídala na otázky z posudků. Členové komise se vyjadřovali k hodnotě náboženství vzhledem k výsledkům výzkumu. Komise ocenila výběr tématu, nicméně uchopení bylo málo ambiciózní. Následně otázky směřovaly k průměrným hodnotám a jejich zjišťování. Studentka nedokázala odpovědět na výpočet průměrných hodnot. Dále se členové komise doptávali na položku, která se dotýkala vzorů pro žáky 2. stupně. Dotazník nebyl vhodně konstruován. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.