Diplomová práce se zabývá agresivním chováním mládeže a jeho projevy. První část je pojata jako teoretický náhled na problematiku rizikového a agresivního chování dospívajících, popisuje období dospívání, druhy a příčiny agrese. Pozornost je zde věnována také ústavní výchově, možnostem prevence rizikového chování a metodám práce s rizikovou a problémovou mládeží. Navazující praktická část obsahuje vlastní výzkum míry agresivity chlapců umístěných ve výchovném ústavu a uvádí možná doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with the aggressive behaviour of young people and its symptoms. The first part is conceptualised as a theoretical examination of the hazardous and aggressive behaviour of adolescents, it describes the period of pubescence, kinds and causes of aggression. The thesis focuses also on institutional care, on options of preventing hazardous behaviour and on methodological approaches to the hazardous and problematic youths. Following practical part contains own research of the aggression degree exhibited by the boys situated in the institutional care and it introduces practical recommendations.
aggression, aggressivity, hostility, prevention of hazardous behaviour, institutional care
Rozsah průvodní práce
78 s. (118 436 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá agresivním chováním mládeže a jeho projevy. První část je pojata jako teoretický náhled na problematiku rizikového a agresivního chování dospívajících, popisuje období dospívání, druhy a příčiny agrese. Pozornost je zde věnována také ústavní výchově, možnostem prevence rizikového chování a metodám práce s rizikovou a problémovou mládeží. Navazující praktická část obsahuje vlastní výzkum míry agresivity chlapců umístěných ve výchovném ústavu a uvádí možná doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with the aggressive behaviour of young people and its symptoms. The first part is conceptualised as a theoretical examination of the hazardous and aggressive behaviour of adolescents, it describes the period of pubescence, kinds and causes of aggression. The thesis focuses also on institutional care, on options of preventing hazardous behaviour and on methodological approaches to the hazardous and problematic youths. Following practical part contains own research of the aggression degree exhibited by the boys situated in the institutional care and it introduces practical recommendations.
aggression, aggressivity, hostility, prevention of hazardous behaviour, institutional care
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice agresivního chování mladistvých, možnostem prevence a metodám práce s delikventní mládeží.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování, analýza a interpretace dat.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice agresivního chování mladistvých, možnostem prevence a metodám práce s delikventní mládeží.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování, analýza a interpretace dat.
Prezentace výsledků výzkumu, shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2. vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
KALEJA, Martin. Teorie a praxe etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. 2. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
SOBOTKOVÁ, Veronika, Nielsen a kol. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014. ISBN 987-80-247-4042-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80- 7178-802-3.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie. Závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. 2. vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
KALEJA, Martin. Teorie a praxe etopedie. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-419-1.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. 2. vydání. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
SOBOTKOVÁ, Veronika, Nielsen a kol. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada, 2014. ISBN 987-80-247-4042-3.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80- 7178-802-3.
Přílohy volně vložené
1 disketa
Přílohy vázané v práci
mapy, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila cíl své závěrečné práce, vyzdvihla aktuálnost tématu a jeho závažnost vzhledem k situaci ve společnosti. Podrobněji se věnovala výzkumné části, vysvětlila užití standardizovaného dotazníku pro naplnění výzkumného cíle práce. Podrobně popisovala zařízení, ve kterých distribuovala dotazník. Následně studentka prezentovala významná zjištění, vzájemně porovnávala výsledky ve dvou zařízeních. Členka komise se doptávala na přesah výsledků výzkumu do praxe ve výchovných ústavech a studentka osvětlovala metody práce v těchto zařízeních.