Tato práce mapuje self-management studentů kombinované formy oboru Sociální pedagogika na UTB ve Zlíně. Přináší vymezení označení self-management a s ním spojených pojmů. Charakterizuje vysokoškolské studenty a role, které zastávají, věnuje pozornost jejich motivaci ke vzdělávání a organizaci studia. Zaměřuje se na podstatu efektivního učení a stres se ním spojený. Stručně charakterizuje sociální pedagogiku a její vývoj jako studijního oboru s důrazem na kompetence sociálního pedagoga, zejména ve vztahu k sebeřízení. Kvantitativním dotazníkovým šetřením rozděleným do oblastí motivace, organizace a studia zjišťuje, jaké okolnosti se podílí na motivaci ke studiu, jaké jsou nároky na organizaci a jak sami studenti přistupují ke studiu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals primarily with the self-management of students of the combined form of Social Pedagogy study at TBU Zlín. It introduces the definition of self-management and describes related terms. The thesis also characterizes university students and their various social roles, drawing attention to their motivation to learn and studies management. The thesis also focuses on the principles of effective learning and the stress that can be associated with it. It defines social pedagogy and its development as a field of study placing the emphasis on the social educator competence, especially in relation to self-management. The questionnaire survey, divided into the areas of motivation, organization and study, identified the circumstance contributing to the motivation to study, the management issues and the students 'attitudes to their studies.
Klíčová slova
self-management, sebepoznání, sebepojetí, seberozvoj, motivace, terciární vzdělávání, efektivní učení, stres, sociální pedagogika
Tato práce mapuje self-management studentů kombinované formy oboru Sociální pedagogika na UTB ve Zlíně. Přináší vymezení označení self-management a s ním spojených pojmů. Charakterizuje vysokoškolské studenty a role, které zastávají, věnuje pozornost jejich motivaci ke vzdělávání a organizaci studia. Zaměřuje se na podstatu efektivního učení a stres se ním spojený. Stručně charakterizuje sociální pedagogiku a její vývoj jako studijního oboru s důrazem na kompetence sociálního pedagoga, zejména ve vztahu k sebeřízení. Kvantitativním dotazníkovým šetřením rozděleným do oblastí motivace, organizace a studia zjišťuje, jaké okolnosti se podílí na motivaci ke studiu, jaké jsou nároky na organizaci a jak sami studenti přistupují ke studiu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals primarily with the self-management of students of the combined form of Social Pedagogy study at TBU Zlín. It introduces the definition of self-management and describes related terms. The thesis also characterizes university students and their various social roles, drawing attention to their motivation to learn and studies management. The thesis also focuses on the principles of effective learning and the stress that can be associated with it. It defines social pedagogy and its development as a field of study placing the emphasis on the social educator competence, especially in relation to self-management. The questionnaire survey, divided into the areas of motivation, organization and study, identified the circumstance contributing to the motivation to study, the management issues and the students 'attitudes to their studies.
Klíčová slova
self-management, sebepoznání, sebepojetí, seberozvoj, motivace, terciární vzdělávání, efektivní učení, stres, sociální pedagogika
Studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti self-managementu a terciárního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému a hypotéz.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti self-managementu a terciárního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému a hypotéz.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 3. Přeložila Dana LISÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0846-4.
DEJMALOVÁ, Lenka. Osobní organizace vysokoškolských studentů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2018. ISBN 978-80-261-0726-2.
GRUBER, David. Time management: prokrastinace, konflikty, porady, vyjednávání, emaily, mobily, angličtina. 4. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2017. ISBN 978-80-7261-480-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
PLAMÍNEK, Jiří. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013. Management (Grada). ISBN 978-80-247-4751-4.
Seznam doporučené literatury
BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 3. Přeložila Dana LISÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0846-4.
DEJMALOVÁ, Lenka. Osobní organizace vysokoškolských studentů. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2018. ISBN 978-80-261-0726-2.
GRUBER, David. Time management: prokrastinace, konflikty, porady, vyjednávání, emaily, mobily, angličtina. 4. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Management Press, 2017. ISBN 978-80-7261-480-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1369-4.
PLAMÍNEK, Jiří. Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013. Management (Grada). ISBN 978-80-247-4751-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce uvedla teoretická východiska práce, objasnila metodologické postupy i způsob, kterým sbírala data. Podrobněji studentka představila výsledky výzkumu. Komise ocenila výzkumné zjištění vypovídající o tom, zda studovaný obor studentů v kombinované formě souvisí s jejich zaměstnáním.
Studentka velmi vhodně odpověděla na vybranou otázku oponenta.