Diplomová práce se zabývá kyberšikanou a kybergroomingem jako jedněmi z nebezpečných fenoménů současnosti. Jedná se o aktuální témata související s rozvojem moderních informačních a komunikačních technologií. Teoretická část definuje kyberšikanu a kybergrooming a vymezuje konkrétní pojmy s nimi spojené. Popisuje jejich projevy a znaky, aktéry a dopady. Dále se věnuje socializaci dospívajícího jedince do vrstevnické skupiny a prevenci daných jevů na úrovni rodiny, školy, společnosti a dospívajícího jedince. Praktická část zahrnuje výsledky kvantitativního šetření, jehož cílem bylo zjistit souvislost mezi mírou výskytu kybergroomingu a mírou sociálního začlenění jedince do vrstevnické skupiny. Výzkumné šetření bylo realizováno metodou anonymních dotazníků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with cyberbullying and cybergrooming as one of the dangerous phenomena of the present. These are current topics related to the development of modern information and communication technologies. The theoretical part defines cyberbullying and cybergrooming and defines the specific concepts associated with them. It describes their manifestations and signs, actors and impacts. It also deals with the socialization of the adolescent in the peer group and the prevention of the phenomena at the level of the family, school, society and adolescent. The practical part includes the results of the quantitative survey, which aimed to find out the connection between the rate of cybergrooming and the rate of social integration of the adolescent into the peer group. The research survey was realized by using the anonymous questionnaire method.
Diplomová práce se zabývá kyberšikanou a kybergroomingem jako jedněmi z nebezpečných fenoménů současnosti. Jedná se o aktuální témata související s rozvojem moderních informačních a komunikačních technologií. Teoretická část definuje kyberšikanu a kybergrooming a vymezuje konkrétní pojmy s nimi spojené. Popisuje jejich projevy a znaky, aktéry a dopady. Dále se věnuje socializaci dospívajícího jedince do vrstevnické skupiny a prevenci daných jevů na úrovni rodiny, školy, společnosti a dospívajícího jedince. Praktická část zahrnuje výsledky kvantitativního šetření, jehož cílem bylo zjistit souvislost mezi mírou výskytu kybergroomingu a mírou sociálního začlenění jedince do vrstevnické skupiny. Výzkumné šetření bylo realizováno metodou anonymních dotazníků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with cyberbullying and cybergrooming as one of the dangerous phenomena of the present. These are current topics related to the development of modern information and communication technologies. The theoretical part defines cyberbullying and cybergrooming and defines the specific concepts associated with them. It describes their manifestations and signs, actors and impacts. It also deals with the socialization of the adolescent in the peer group and the prevention of the phenomena at the level of the family, school, society and adolescent. The practical part includes the results of the quantitative survey, which aimed to find out the connection between the rate of cybergrooming and the rate of social integration of the adolescent into the peer group. The research survey was realized by using the anonymous questionnaire method.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálně patologických jevů, specifik jednotlivých forem kyberšikany a sociálního začlenění ve vrstevnických skupinách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociálně patologických jevů, specifik jednotlivých forem kyberšikany a sociálního začlenění ve vrstevnických skupinách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Alena et al. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-210-6374-7.
SZOTKOWSKI, René, KOPECKÝ, Kamil a KREJČÍ, Veronika. Nebezpečí internetové komunikace IV. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3911-2.
ŠMAHAJ, Jan. Kyberšikana jako společenský problém = Cyberbullying as a social problem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4227-3.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna a kol.Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-210-7527-6.
RIGBY, Ken. Bullying in schools and what to do about it. Camberwell: ACER Press, 2007. ISBN 978-0-86431-447-5.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Alena et al. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-210-6374-7.
SZOTKOWSKI, René, KOPECKÝ, Kamil a KREJČÍ, Veronika. Nebezpečí internetové komunikace IV. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3911-2.
ŠMAHAJ, Jan. Kyberšikana jako společenský problém = Cyberbullying as a social problem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4227-3.
ŠEVČÍKOVÁ, Anna a kol.Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-210-7527-6.
RIGBY, Ken. Bullying in schools and what to do about it. Camberwell: ACER Press, 2007. ISBN 978-0-86431-447-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na teoretická východiska práce a věnovala se praktické části práce. Následně se zaměřila na výzkumné otázky, výzkumné cíle, apod. Stěžejní část byla tvořena prezentací závěrů práce. Studentka odpovídala na otázky z posudků a na otázky členů komise. Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.