Bakalářská práce se zabývá problematikou pěstounské péče na přechodnou dobu. Součástí práce je empirická část, jejíž cílem je na příkladu kazuistik demonstrovat proces přípravy profesionálních pěstounů na příchod dítěte do jejich rodiny, ale i na celý proces pěstounské péče na přechodnou dobu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of temporary foster care. The aim of the empirical part of the thesis is to demonstrate on examples of case interpretations the process of training of professional foster parents for the arrival of a child into their family, but also for the whole process of professional foster care.
foster care, threatened child, social worker, evolution, adaptation, foster
(-father), education
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou pěstounské péče na přechodnou dobu. Součástí práce je empirická část, jejíž cílem je na příkladu kazuistik demonstrovat proces přípravy profesionálních pěstounů na příchod dítěte do jejich rodiny, ale i na celý proces pěstounské péče na přechodnou dobu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the topic of temporary foster care. The aim of the empirical part of the thesis is to demonstrate on examples of case interpretations the process of training of professional foster parents for the arrival of a child into their family, but also for the whole process of professional foster care.
foster care, threatened child, social worker, evolution, adaptation, foster
(-father), education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče a pěstounské péče na přechodnou dobu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu na základě vytvoření kazuistik vybraných pěstounských rodin.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu na základě srovnání jednotlivých kazuistik, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti náhradní rodinné péče a pěstounské péče na přechodnou dobu.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu na základě vytvoření kazuistik vybraných pěstounských rodin.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu na základě srovnání jednotlivých kazuistik, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ENGEL, Rafael J and Russell K SCHUTT. The practice of research in social work. Los Angeles: SAGE, 2013. ISBN 9781452225463.
PAZLAROVÁ, Hana, ed. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026210207.
SMOLÍKOVÁ, Veronika. Tradice pěstounské péče v českých zemích. Ostrava: Key Publishing, 2014. ISBN 9788074182181.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026206446.
TRNKOVÁ, Lucie. Náhradní péče o dítě. Praha: Wolters Kluwer, 2018. ISBN 9788075528643.
Seznam doporučené literatury
ENGEL, Rafael J and Russell K SCHUTT. The practice of research in social work. Los Angeles: SAGE, 2013. ISBN 9781452225463.
PAZLAROVÁ, Hana, ed. Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026210207.
SMOLÍKOVÁ, Veronika. Tradice pěstounské péče v českých zemích. Ostrava: Key Publishing, 2014. ISBN 9788074182181.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 9788026206446.
TRNKOVÁ, Lucie. Náhradní péče o dítě. Praha: Wolters Kluwer, 2018. ISBN 9788075528643.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji bakalářskou práci. Velmi zajímavý výběr tématu, studentka nastudovala kvalitní relevantní literaturu.
Otázky vedoucího
1. Můžete prosím vysvětlit, jak jste získávala informace od respondentů a jaká byla použita metoda - výzkumné metody pro získávání informací od respondentů? Podrobně prosím vysvětlete.
2. Jaké výsledky Vaší práce Vás překvapily a jak s nimi naložíte?
Otázky oponenta:
1. Prosím vysvetlite Vaše tvrdenie (str. 44): Když se opět vrátíme a zaměříme se na Maslowovu teorii potřeb, je nám hned jasné, že dítě, které tuto rodinu postrádá, nemůže nikdy dosáhnout takové spokojenosti a naplnění, jako dítě žijící v plně fungujícím rodinném zázemí. Děti vyrůstající v institucionální péči nedosáhnou hned druhého stupně pyramidy, kterým je potřeba bezpečí a jistoty, která je zejména naplněna jistotou dobře fungující rodiny, což takové dítě v ústavu nemá.
2. Na str. 50 píšete: Tento typ náhradní rodinné péče (pěstounská péče na přechodnou dobu - pozn. oponentky) je poměrně novým institutem a ne vše je plně funkční. Prečo tento typ pestúnskej starostlivosti považujete za nový? Kedy bol zavedený? V čom vidíte najväčšie nedostatky a akým spôsobom by mohli byť odstránené?
3. Došlo k prepisom telefonických a skype rozhovorov?