Bakalářská práce se zabývá problematikou pohádek a jejich využitím ve výchově dětí předškolního věku. Práce zahrnuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozčleněna do tří kapitol. Úvodní kapitola se zaměřuje na význam, původ a specifickým znakům vyprávěných příběhů a pohádek pro děti předškolního věku. Druhá kapitola popisuje charakteristiku dítěte předškolního věku, kognitivní, sociální, emoční a morální vývoj. Závěr teoretické části zaznamenává výchovné využití vyprávěných příběhů u předškolních dětí, zabývám se zde hrou, a také nastiňuji, v čem se, dle mého názoru, skrývá zásadní síla pohádek. V praktické části je realizován kvantitativní výzkum, jehož cílem je zjistit, jakou míru důležitosti přikládají rodiče předškolních dětí pohádkám a jejich vyprávění. Ke sběru dat jsem použila kvantitativní metodu písemného dotazování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of fairy tales and their use in the education of preschool children. The thesis is comprised of a theoretical and a practical part. The theoretical part is divided to three chapters. The introductory chapter is focused on the meaning, origin and specific features of narrated stories and fairy tales for preschool children. The second chapter describes the characteristic of preschool child, cognitive, social, emotional and moral development. The conclusion of the theoretical part records the educational use of narrated stories in preschool children, I deal with the game here, and I also outline what, in my opinion, is the fundamental power of fairy tales. In the practical part, quantitative research is carried out, the aim of which is to find out what level of importance the parents of preschool children attach to fairy tales and their narration. I used the quantitative method of questioning to collect data.
Klíčová slova
Klíčová slova: předškolní věk, vývoj dítěte předškolního věku, mravní hodnota pohádky, psychologická hodnota pohádky, pohádka, hra, vztah s rodiči
Klíčová slova v angličtině
Keywords: preschool age, development of preschool child, moral value of fairy tale, psy-chological value of fairy tale, fairytale, play, relationship with parents
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou pohádek a jejich využitím ve výchově dětí předškolního věku. Práce zahrnuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozčleněna do tří kapitol. Úvodní kapitola se zaměřuje na význam, původ a specifickým znakům vyprávěných příběhů a pohádek pro děti předškolního věku. Druhá kapitola popisuje charakteristiku dítěte předškolního věku, kognitivní, sociální, emoční a morální vývoj. Závěr teoretické části zaznamenává výchovné využití vyprávěných příběhů u předškolních dětí, zabývám se zde hrou, a také nastiňuji, v čem se, dle mého názoru, skrývá zásadní síla pohádek. V praktické části je realizován kvantitativní výzkum, jehož cílem je zjistit, jakou míru důležitosti přikládají rodiče předškolních dětí pohádkám a jejich vyprávění. Ke sběru dat jsem použila kvantitativní metodu písemného dotazování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of fairy tales and their use in the education of preschool children. The thesis is comprised of a theoretical and a practical part. The theoretical part is divided to three chapters. The introductory chapter is focused on the meaning, origin and specific features of narrated stories and fairy tales for preschool children. The second chapter describes the characteristic of preschool child, cognitive, social, emotional and moral development. The conclusion of the theoretical part records the educational use of narrated stories in preschool children, I deal with the game here, and I also outline what, in my opinion, is the fundamental power of fairy tales. In the practical part, quantitative research is carried out, the aim of which is to find out what level of importance the parents of preschool children attach to fairy tales and their narration. I used the quantitative method of questioning to collect data.
Klíčová slova
Klíčová slova: předškolní věk, vývoj dítěte předškolního věku, mravní hodnota pohádky, psychologická hodnota pohádky, pohádka, hra, vztah s rodiči
Klíčová slova v angličtině
Keywords: preschool age, development of preschool child, moral value of fairy tale, psy-chological value of fairy tale, fairytale, play, relationship with parents
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahujících se ke vzniku a šíření pohádek a k významu pohádek v osobnostním rozvoji dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek vztahujících se ke vzniku a šíření pohádek a k významu pohádek v osobnostním rozvoji dětí předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1172-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
Seznam doporučené literatury
BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1172-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická a metodologická východiska své práce. Podrobněji se věnovala výsledkům výzkumu. Členka komise postrádala shrnutí významných zjištění. Studentka odpověděla na vybranou otázku z posudků týkající se výzkumů v této oblasti.