Bakalářská práce zjišťuje názory učitelů na integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných základních škol. V teoretické části popisuje problematiku vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s akcentací ke vzdělávání žáků s mentálním postižením. Součástí teoretické části je vymezení pojmů integrace a inkluze a definice pedagoga v kontextu dané problematiky. Praktická část analyzuje výsledky kvantitativního šetření realizovaného formou dotazníkového šetření. Výsledky výzkumu jsou analyzovány a interpretovány. Z výsledků výzkumu plyne, že velká část učitelů má s integrací žáka s mentálním postižením zkušenost. Mezi učiteli převažují negativní názory na integraci žáků s mentálním postižením
Anotace v angličtině
The bachelor thesis investigates teachers' opinions on integration of pupils with special edu-cational needs into mainstream elementary schools. The theoretical part describes the issue of education of pupils with special educational needs and with emphasis on the education of pupils with mental disabilities. Part of the theoretical part is the definition of the con-cepts of integration and inclusion and the definition of teacher in the context of the issue. The practical part analyzes the results of a quantitative survey carried out in the form of a questionnaire survey. The research results are analyzed and interpreted. Research shows that most teachers have experience in integrating a pupil with mental disabilities. There are more negative opinions among teacher.
Klíčová slova
integrace, inkluze, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, mentální postižení, učitel.
Klíčová slova v angličtině
integration, inclusion, pupils with special educational needs, mental disability, teacher.
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce zjišťuje názory učitelů na integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných základních škol. V teoretické části popisuje problematiku vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a s akcentací ke vzdělávání žáků s mentálním postižením. Součástí teoretické části je vymezení pojmů integrace a inkluze a definice pedagoga v kontextu dané problematiky. Praktická část analyzuje výsledky kvantitativního šetření realizovaného formou dotazníkového šetření. Výsledky výzkumu jsou analyzovány a interpretovány. Z výsledků výzkumu plyne, že velká část učitelů má s integrací žáka s mentálním postižením zkušenost. Mezi učiteli převažují negativní názory na integraci žáků s mentálním postižením
Anotace v angličtině
The bachelor thesis investigates teachers' opinions on integration of pupils with special edu-cational needs into mainstream elementary schools. The theoretical part describes the issue of education of pupils with special educational needs and with emphasis on the education of pupils with mental disabilities. Part of the theoretical part is the definition of the con-cepts of integration and inclusion and the definition of teacher in the context of the issue. The practical part analyzes the results of a quantitative survey carried out in the form of a questionnaire survey. The research results are analyzed and interpreted. Research shows that most teachers have experience in integrating a pupil with mental disabilities. There are more negative opinions among teacher.
Klíčová slova
integrace, inkluze, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, mentální postižení, učitel.
Klíčová slova v angličtině
integration, inclusion, pupils with special educational needs, mental disability, teacher.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
ČADOVÁ, Eva. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3308-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7.
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1.
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
ČADOVÁ, Eva. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3308-0.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7.
LECHTA, Viktor, ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1.
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním: praktický průvodce pro osobní a pedagogické asistenty. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2004. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně zdůvodnila volbu tématu, následně vymezila teoretická východiska a zaměřila se na praktickou část práce. Studentka uvedla výzkumné otázky, výzkumné cíle, popsala metodu sběru dat a popsala analýzu dat. Studentka dále prezentovala výsledky výzkumného šetření. Následně zodpověděla otázky z posudků a otázky členů komise (komise ocenila prezentaci studentky). Studentka byla k obhajobě adekvátně připravená.