Bakalářská práce se zabývá pohledem učitele na roli asistenta pedagoga na základní škole. Teo-retická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola je zaměřena na asistenta pedagoga, jeho kompetence a předpoklady k výkonu profese a jeho náplň práce. Druhá kapitola je zaměřena na osobnost pedagoga, jeho kompetence, předpoklady a náplň profese, která se týká i spolupráce s asistentem pedagoga. Poslední část je zaměřena na základní školu, v níž obě profese působí. Praktická část, za pomoci kvalitativního výzkumu, se zabývá tím, jaký je způsob spolupráce mezi asistenty pedagoga a učiteli a tím se zodpovídá otázka jeho role na základní škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the teacher's view on the role of teacher's assistant in primary school. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter is focused on the teacher's assistant, his competences and prerequisites for the profession and his job description. The second chapter is focused on the personality of the teacher, his competence, prerequisites and content of the profession, which also concerns the cooperation with the teacher's assistant. The last part focuses on the elementary school in which both professions work. The practical part, with the help of qualitative research, deals with the way of cooperation between the teacher's assistants and the teacher and thus the question of his role in the elementary school.
Klíčová slova
asistent pedagoga, osobnost učitele, základní škola, spolupráce, role
Klíčová slova v angličtině
teacher's assistant, teacher's personality, primary school, cooperation, role
Rozsah průvodní práce
47
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá pohledem učitele na roli asistenta pedagoga na základní škole. Teo-retická část je rozdělena do tří kapitol. První kapitola je zaměřena na asistenta pedagoga, jeho kompetence a předpoklady k výkonu profese a jeho náplň práce. Druhá kapitola je zaměřena na osobnost pedagoga, jeho kompetence, předpoklady a náplň profese, která se týká i spolupráce s asistentem pedagoga. Poslední část je zaměřena na základní školu, v níž obě profese působí. Praktická část, za pomoci kvalitativního výzkumu, se zabývá tím, jaký je způsob spolupráce mezi asistenty pedagoga a učiteli a tím se zodpovídá otázka jeho role na základní škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the teacher's view on the role of teacher's assistant in primary school. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter is focused on the teacher's assistant, his competences and prerequisites for the profession and his job description. The second chapter is focused on the personality of the teacher, his competence, prerequisites and content of the profession, which also concerns the cooperation with the teacher's assistant. The last part focuses on the elementary school in which both professions work. The practical part, with the help of qualitative research, deals with the way of cooperation between the teacher's assistants and the teacher and thus the question of his role in the elementary school.
Klíčová slova
asistent pedagoga, osobnost učitele, základní škola, spolupráce, role
Klíčová slova v angličtině
teacher's assistant, teacher's personality, primary school, cooperation, role
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti základního vzdělávání, inkluzivního vzdělávání a profese asistenta pedagoga v základním vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti základního vzdělávání, inkluzivního vzdělávání a profese asistenta pedagoga v základním vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016, 389 s. ISBN ISBN 978-80-7315-255-0.
ČADOVÁ, Eva a kol. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3308-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016, 437 s. ISBN 978-80-262-0982-9.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Nakladatelství Dr. Josefa Raabe s.r.o., 2017. ISBN 978-80-7496-349-0.
TEPLÁ, Marta. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2015. ISBN 978-80-87963-15-9.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016, 389 s. ISBN ISBN 978-80-7315-255-0.
ČADOVÁ, Eva a kol. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-244-3308-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016, 437 s. ISBN 978-80-262-0982-9.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Nakladatelství Dr. Josefa Raabe s.r.o., 2017. ISBN 978-80-7496-349-0.
TEPLÁ, Marta. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2015. ISBN 978-80-87963-15-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce prezentovala teoretická a metodologická východiska své práce. Podrobněji se zmiňovala o procesu analýzy dat a následně shrnula svá významná výsledná zjištění.
Studentka vhodně odpověděla na vybrané otázky vedoucího a oponenta práce.