Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku dětského čtenářství v souvislosti se socializací a sociální pedagogikou a je zaměřena zejména na výchovu a výchovné prvky objevující se v dětské literatuře. Teoretická část je věnována ukotvení tématu. Jsou zde vymezeny pojmy jako socializace v kontextu sociální pedagogiky, vývojová psychologie, čtenářská gramotnost a výchova. A praktická část představuje kvalitativní šetření, které je realizováno pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Získaná data se zaměřují na zjištění, zda jsou žáci navštěvující II. stupeň ovlivňování výchovným podtextem v literatuře. K analyzování dat jsme použili techniku otevřeného kódování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the issue of children's reading in connection with socialization and social pedagogy and it deals mainly on educational elements appearing in children's literature. The theoretical part is devoted to anchoring the topic. There are defined terms such as socialization in the context of social pedagogy, developmental psychology, reading literacy and education. And the practical part presents a qualitative survey, which is realized by means of semi-structured interview. The data collected focuses on determining whether pupils who are attending primary school degree of influencing by the educational context in literature. We used the open coding technique to analyze the data.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, puberta, výchova, kvalitativní výzkum
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku dětského čtenářství v souvislosti se socializací a sociální pedagogikou a je zaměřena zejména na výchovu a výchovné prvky objevující se v dětské literatuře. Teoretická část je věnována ukotvení tématu. Jsou zde vymezeny pojmy jako socializace v kontextu sociální pedagogiky, vývojová psychologie, čtenářská gramotnost a výchova. A praktická část představuje kvalitativní šetření, které je realizováno pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Získaná data se zaměřují na zjištění, zda jsou žáci navštěvující II. stupeň ovlivňování výchovným podtextem v literatuře. K analyzování dat jsme použili techniku otevřeného kódování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the issue of children's reading in connection with socialization and social pedagogy and it deals mainly on educational elements appearing in children's literature. The theoretical part is devoted to anchoring the topic. There are defined terms such as socialization in the context of social pedagogy, developmental psychology, reading literacy and education. And the practical part presents a qualitative survey, which is realized by means of semi-structured interview. The data collected focuses on determining whether pupils who are attending primary school degree of influencing by the educational context in literature. We used the open coding technique to analyze the data.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, puberta, výchova, kvalitativní výzkum
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie z oblasti vývojové psychologie předškolního dítěte, čtenářské gramotnosti a významu čtení v procesu socializace dítěte.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie z oblasti vývojové psychologie předškolního dítěte, čtenářské gramotnosti a významu čtení v procesu socializace dítěte.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
BRIERLEY, John Keith. 7 prvních let života rozhoduje: [nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. Praha: Portál, 1996. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-109-6.
MOLICKA, Maria. Příběhy, které léčí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-203-4.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
GILLERNOVÁ, Ilona. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd: pro střední školy. Vyd. 3., upr. Praha: Fortuna, 2001. Základy společenských věd. ISBN 80-7168-749-9.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
BRIERLEY, John Keith. 7 prvních let života rozhoduje: [nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. Praha: Portál, 1996. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-109-6.
MOLICKA, Maria. Příběhy, které léčí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-203-4.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
GILLERNOVÁ, Ilona. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd: pro střední školy. Vyd. 3., upr. Praha: Fortuna, 2001. Základy společenských věd. ISBN 80-7168-749-9.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně zdůvodnila volbu tématu, následně se zaměřila na vymezení teoretických východisek. Studentka dále popslaa praktickou část práce, uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky a popsala průběh výzkumného šetření. Následně prezentovala analýzu získaných dat a výsledky výzkumného šetření. Členové komise se doptávali na výzkumný soubor. Dále studentka prezentovala výsledky výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky z posudků. Potenciál práce byl nevyužitý, studentka závěry kvantifikuje.