- All mandatory fields for this Thesis are filled in.
Main topic
1. Teoretická část: Vybrané moderní scénáristické postupy a jejich reflexe v dílech české polistopadové kinematografie
2. Praktická část: Audiovizuální dílo nebo tematický soubor audiovizuálních děl, délka minimálně 10 min., režie.
Main topic in English
1. Theoretical Part: The Overview of a Modern Screenwriting Methods and Their Reflection in the Czech Cinematography After Year 1989. 2. Practical Part: Audiovisual Work or Thematic Set of Audiovisual Works, Length at Least 10 Mins, Directing.
Title according to student
Vybrané moderní scénáristické postupy a jejich reflexe v dílech české polistopadové kinematografie
English title as given by the student
An Overview of a Modern Screenwriting Methods and their Reflection in the Czech Cinema-tography after Year 1989
Předkládaná práce si klade za cíl prozkoumat způsob, rozsah a kvalitu, jakými se vybrané moderní (progresivní) světové scénáristické postupy promítají do české filmové tvorby. Práce ověřuje, tezi, dle které se soudobá česká scenáristika progresivním scénáristickým postupům příliš nevěnuje, a pokud již některé přebírá, činí tak spíše intuitivně, bez důrazu na funkční důvody užití dané formy. Je přejímána forma a vytrácí se důvodnost a účel takového užití. Pokud už jsou uvedené moderní formy v českém prostředí používány funkčním způsobem, jde zpravidla o několik konkrétních jedinců či projektů, které se spíše "vymykají" obecně převládajícímu trendu.
Annotation in English
This bachelor thesis aims to examine methods, scope and quality, by which the contemporary Czech filmmakers reflect modern (progressive) world´s screenwriting methods. It shall furthermore verify the thesis, according which the contemporary Czech screenwriters mostly leave aside these modern screenwriting methods. In cases these methods are being adopted, this is more in an intuitive way, with low regards to its purposes and function. Often the form is being adopted while the reason and purpose of its usage is omitted. In cases in which these modern methods are being adopted purposefully, it is often due to a concrete individuals (authors) or concrete projects, rather than a generally prevailing trend.
Keywords
scenáristika, paralelní narace, mozaika, příběhy se skupinovým hrdinou, příběhy dvojí cesty
Předkládaná práce si klade za cíl prozkoumat způsob, rozsah a kvalitu, jakými se vybrané moderní (progresivní) světové scénáristické postupy promítají do české filmové tvorby. Práce ověřuje, tezi, dle které se soudobá česká scenáristika progresivním scénáristickým postupům příliš nevěnuje, a pokud již některé přebírá, činí tak spíše intuitivně, bez důrazu na funkční důvody užití dané formy. Je přejímána forma a vytrácí se důvodnost a účel takového užití. Pokud už jsou uvedené moderní formy v českém prostředí používány funkčním způsobem, jde zpravidla o několik konkrétních jedinců či projektů, které se spíše "vymykají" obecně převládajícímu trendu.
Annotation in English
This bachelor thesis aims to examine methods, scope and quality, by which the contemporary Czech filmmakers reflect modern (progressive) world´s screenwriting methods. It shall furthermore verify the thesis, according which the contemporary Czech screenwriters mostly leave aside these modern screenwriting methods. In cases these methods are being adopted, this is more in an intuitive way, with low regards to its purposes and function. Often the form is being adopted while the reason and purpose of its usage is omitted. In cases in which these modern methods are being adopted purposefully, it is often due to a concrete individuals (authors) or concrete projects, rather than a generally prevailing trend.
Keywords
scenáristika, paralelní narace, mozaika, příběhy se skupinovým hrdinou, příběhy dvojí cesty
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: 1 ks v pevné vazbě s popisem na hřbetu i horní desce spolu s CD-R. Dále 2 ks práce, které mohou byt v kroužkové vazbě. Práci je třeba rovněž odeslat do knihovny UTB Zlín v elektronické podobě ve formátu pdf. a nahrát do příslušné složky na NAS-FMK.
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část: Výstupní dílo:
a) 2 ks DVD ve formátu DVD-video (PAL) s graficky upraveným bookletem
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah: 2x normostrany.
c) 3 ks technického scénáře v kroužkové vazbě.
d) V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet dále zásady: a - h (dle zadání praktické části práce na oboru Produkce). Tyto data odevzdává za projekt vždy jeden člověk nutná konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí byt řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěny a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
V samotné složce na AAV-NAS, označené "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně" odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevny prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Research Plan
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: 1 ks v pevné vazbě s popisem na hřbetu i horní desce spolu s CD-R. Dále 2 ks práce, které mohou byt v kroužkové vazbě. Práci je třeba rovněž odeslat do knihovny UTB Zlín v elektronické podobě ve formátu pdf. a nahrát do příslušné složky na NAS-FMK.
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti.
2. Praktická část: Výstupní dílo:
a) 2 ks DVD ve formátu DVD-video (PAL) s graficky upraveným bookletem
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah: 2x normostrany.
c) 3 ks technického scénáře v kroužkové vazbě.
d) V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet dále zásady: a - h (dle zadání praktické části práce na oboru Produkce). Tyto data odevzdává za projekt vždy jeden člověk nutná konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí byt řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěny a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
V samotné složce na AAV-NAS, označené "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně" odevzdejte v minimálním počtu 10 kusů obrazovou dokumentaci praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevny prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Recommended resources
Linda Aronson: Scénář pro 21. století. AMU. Praha 2014.
Blake Snyder: Save the cat! Michael Wiese Production. California 2005.
Jean Claude Carriere: Vyprávět příběh. Limonádový Joe. Praha 2014.
Ludovít Labík: Dramaturgia strihovej skladby. VeRBuM. Zlín 2013.
Roberta McKee: Story. Methuen Publishing Ltd. London 2005.
Aristoteles: Poetika. Svoboda. Praha 1996.
Web Davida Bordwella: http://www.davidbordwell.net/
Web Lindy Aronson: http://www.lindaaronson.com/
Web Roberta McKee: https://mckeestory.com/
Studie MU pro Státní fond kinematografie: https://fondkinematografie.cz/studie.html
Recommended resources
Linda Aronson: Scénář pro 21. století. AMU. Praha 2014.
Blake Snyder: Save the cat! Michael Wiese Production. California 2005.
Jean Claude Carriere: Vyprávět příběh. Limonádový Joe. Praha 2014.
Ludovít Labík: Dramaturgia strihovej skladby. VeRBuM. Zlín 2013.
Roberta McKee: Story. Methuen Publishing Ltd. London 2005.
Aristoteles: Poetika. Svoboda. Praha 1996.
Web Davida Bordwella: http://www.davidbordwell.net/
Web Lindy Aronson: http://www.lindaaronson.com/
Web Roberta McKee: https://mckeestory.com/
Studie MU pro Státní fond kinematografie: https://fondkinematografie.cz/studie.html
Enclosed appendices
1 x CD s textem práce
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Předsedkyně komise SZZ Doc. Janíková zahajuje obhajobu bakalářské práce studenta. Student rekapituluje svoje postupy v teoretické bakalářské práci, seznamuje komisi s metodami využitými v analytické části teoretické bakalářské práce. Předsedkyně Doc. Janíková přistupuje ke čtení posudků. Začíná se čtením posudku vedoucí, Doc. Janíkové, která navrhuje hodnocení A. Pokračuje se čtením oponentského posudku Doc. Slavíkové. Oponentka navrhuje hodnocení A - B dle průběhu obhajoby. Student odpovídá na otázky z posudku oponentky. Je s posudky předem seznámen, odpovědi má připraveny. Vzhledem k vyčerpání času vyzývá předsedkyně komise studenta, aby si vybral student jednu otázku, na niž ještě stihne odpovědět - volí si otázku čistě obrazového vyjadřování klíčových témat filmů.
Přechází se k praktické části bakalářské práce - hranému filmu Listí ze stromu svobody. Začíná se čtením posudku vedoucího praktické práce, Jakuba Šmída. Navrhuje hodnocení C. Následuje čtení posudku oponentky Doc. Slavíkové, která navrhuje hodnocení A - B v závislosti na průběhu obhajoby. Student odpovídá na otázky oponentky, ovšem kvůli nedostatku času si opět vybírá jednu a na tu reaguje. Týká se schematičnosti postav a možností, jak je udělat zajímavějšími.
Předsedkyně komise Doc. Janíková končí obhajobu bakalářských prací studenta, čas byl vyčerpán.