Práce se zaměřuje na zprovoznění elektropneumatického výukového modelu skladovacího pracoviště, který bude využíván při výuce automatizace a programovatelných automatů. Součástí práce je vytvořením dosud neexistující technické dokumentace k modelu a také vytvoření základního popisu jednotlivých prvků modelu pro účely výuky. Hlavní částí je oživení a diagnostika celého modelu, které obsahuje ověření funkce jednotlivých komponent a dle požadavků zadavatele, vytvoření nového komunikačního rozhraní, které umožní připojení modelu na externí PLC. Diagnostika je zajištěna programem v jazyce strukturovaného textu, který obsahuje grafický panel s ovládáním a indikací vstupů a výstupů. V práci jsou též navrženy a vypracovány laboratorní úlohy pro účely výuky. Praktický výstup práce bude použit při výuce automatizace na Střední průmyslové škole Zlín.
Anotace v angličtině
Work with a focus on commissioning of an electro-pneumatic model of storage workspace, which will be used in the teaching of automation and programmable logic controllers. Part of the work is the creation of the non-existent technical documentation for the model and also creating a basic description of the individual elements of the model for teaching purposes. The main part is the revival and diagnostics of the whole model, which includes verification of the function of individual components and according to the client's requirements, creation of a new communication interface, which allows the model to be connected to an external PLC. Diagnostics is provided by a program in a structured text language that includes a control panel and an input and output indication. Also, laboratory tasks for teaching purposes are designed and developed. The practical output of the work will be used in teaching automation in high school.
Práce se zaměřuje na zprovoznění elektropneumatického výukového modelu skladovacího pracoviště, který bude využíván při výuce automatizace a programovatelných automatů. Součástí práce je vytvořením dosud neexistující technické dokumentace k modelu a také vytvoření základního popisu jednotlivých prvků modelu pro účely výuky. Hlavní částí je oživení a diagnostika celého modelu, které obsahuje ověření funkce jednotlivých komponent a dle požadavků zadavatele, vytvoření nového komunikačního rozhraní, které umožní připojení modelu na externí PLC. Diagnostika je zajištěna programem v jazyce strukturovaného textu, který obsahuje grafický panel s ovládáním a indikací vstupů a výstupů. V práci jsou též navrženy a vypracovány laboratorní úlohy pro účely výuky. Praktický výstup práce bude použit při výuce automatizace na Střední průmyslové škole Zlín.
Anotace v angličtině
Work with a focus on commissioning of an electro-pneumatic model of storage workspace, which will be used in the teaching of automation and programmable logic controllers. Part of the work is the creation of the non-existent technical documentation for the model and also creating a basic description of the individual elements of the model for teaching purposes. The main part is the revival and diagnostics of the whole model, which includes verification of the function of individual components and according to the client's requirements, creation of a new communication interface, which allows the model to be connected to an external PLC. Diagnostics is provided by a program in a structured text language that includes a control panel and an input and output indication. Also, laboratory tasks for teaching purposes are designed and developed. The practical output of the work will be used in teaching automation in high school.
Zpracujte literární rešerši týkající se elektropneumatických prvků a systémů PLC.
Analyzujte výukový model skladovacího pracoviště (VMSP) a vypracujte technickou dokumentaci pracoviště.
Navrhněte rozhraní, které umožní připojení k PLC a napište program pro diagnostiku.
Vypracujte vzorové zadání laboratorních úloh i s řešením.
Vyhodnoťte dosažené výsledky a prodiskutujte možná rozšíření tohoto modelu.
Zásady pro vypracování
Zpracujte literární rešerši týkající se elektropneumatických prvků a systémů PLC.
Analyzujte výukový model skladovacího pracoviště (VMSP) a vypracujte technickou dokumentaci pracoviště.
Navrhněte rozhraní, které umožní připojení k PLC a napište program pro diagnostiku.
Vypracujte vzorové zadání laboratorních úloh i s řešením.
Vyhodnoťte dosažené výsledky a prodiskutujte možná rozšíření tohoto modelu.
Seznam doporučené literatury
HÄBERLE, Heinz O. Průmyslová elektronika a informační technologie. Přeložil Jiří HANDLÍŘ. Praha: Europa-Sobotáles cz., 2003. ISBN 80-86706-04-4.
ŠMEJKAL, Ladislav a Marie MARTINÁSKOVÁ. PLC a automatizace. 1. díl, Základní pojmy, úvod do programování. Praha: BEN - technická literatura, 1999. ISBN 80-86056-58-9.
ŠMEJKAL, Ladislav. PLC a automatizace. 2. díl, Sekvenční logické systémy a základy fuzzy logiky. Praha: BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-087-3.
BOLTON, W. Programmable logic controllers. Sixth edition. Amsterdam: Newnes, 2015. ISBN 0128029293.
MAIXNER, Ladislav. Mechatronika: učebnice. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1299-3.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
Seznam doporučené literatury
HÄBERLE, Heinz O. Průmyslová elektronika a informační technologie. Přeložil Jiří HANDLÍŘ. Praha: Europa-Sobotáles cz., 2003. ISBN 80-86706-04-4.
ŠMEJKAL, Ladislav a Marie MARTINÁSKOVÁ. PLC a automatizace. 1. díl, Základní pojmy, úvod do programování. Praha: BEN - technická literatura, 1999. ISBN 80-86056-58-9.
ŠMEJKAL, Ladislav. PLC a automatizace. 2. díl, Sekvenční logické systémy a základy fuzzy logiky. Praha: BEN - technická literatura, 2005. ISBN 80-7300-087-3.
BOLTON, W. Programmable logic controllers. Sixth edition. Amsterdam: Newnes, 2015. ISBN 0128029293.
MAIXNER, Ladislav. Mechatronika: učebnice. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1299-3.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student úspěšně obhajoval svoji diplomovou práci.
Výkon jeho obhajoby byl: Vynikající, jen s drobnými chybami.
Následně odpověděl na otázky:
V jakém rozsahu se používá Váš model ve výuce? (Botek)
Jak je řešena bezpečnost zařízení při výuce? (Daniel)
Která fáze řešení byla časově nejvíce náročná? (Daniel)
Je v rámci výuky přihlíženo k pedagogickým principům, jako je přiměřenost, názornost, atd?(Jašek)
Kolik používáte vstupů a výstupů? (Sysala)
Jaký je rozdíl při řízení manipulátoru pomocí PLC a jednočipovým počítačem typu Arduino? (Vojtěšek)