Rigorózní práce se zabývá problematikou klimatu učitelských sborů v mateřských školách pohledem ředitelů mateřských škol. Jejím cílem je analyzovat problematiku interpersonální komunikace a pracovního klimatu z pohledu ředitele mateřské školy. Nedílnou součástí je zmapovat klima učitelských sborů v mateřských školách ve Zlínském kraji z pohledu ředitelů mateřských škol. Jedná se o empirickou práci. V teoretické části jsou představena terminologická východiska učitelského sboru. Důležitou část práce zahrnují specifika učitelského sboru mateřské školy z pohledu ředitele mateřské školy. V teoretické části jsou vymezeny principy a strategie komunikace učitelského sboru s řediteli mateřských škol. Významná část práce je věnována výzkumu a jeho interpretaci. Ke zjištěním výzkumu patří, že učitelé mateřských škol jsou nejvýraznější činitelé ovlivňující fungování mateřské školy. K dalším zjištěním patří, že stabilitu učitelských sborů nejvíce narušuje nepochopení vedoucí pozice ředitele mateřské školy učiteli mateřských škol a zatížení ředitele mateřské školy vyplývající z vedoucí pozice.
Anotace v angličtině
Rigorous thesis deals with the issue of the climate of staffs in kindergartens from the point of view of directors of kindergartens. Its aim is to analyze the issues of interpersonal communication and working climate from the point of view of director of kindergarten. An integral part of the thesis is chart the climate of staffs in kindergartens in the Zlín Region Its aim is to analyze the issues of interpersonal communication and working climate from the point of view of directors of kindergartens. It is an empirical work. The theoretical part presents the terminological basis of the staff in kindergarten. An important part of the thesis including the specifics of the staff in kindergarten from the point of view of director of kindergarten. In the theoretical part are defined principles and strategies of communication in the staff in kindergarten with the directors of kindergartens. The research part of the thesis is devoted to research and its interpretation. The findings of the research include that the teachers of kindergartens are the most significant factors influencing the functioning of kindergarten. Other findings include the fact that the stability of staffs in kindergartens most disturbs incomprehension of leadership position of director of kindergarten by the teachers of kindergartens and load of director of kindergarten resulting from the leadership position.
Klíčová slova
učitelský sbor, ředitel mateřské školy, pracovní klima, interpersonální komunikace a vztah, osobnostní rozdíly učitelů/ředitelů mateřských škol, profesní kvalifikace učitelů mateřských škol.
Klíčová slova v angličtině
staff, director of kindergarten, working climate, interpersonal communication and relationship, personal differences of kidergartens teachers/directors of kindergartens, professional qualifications of kindergartens teachers.
Rozsah průvodní práce
196 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Rigorózní práce se zabývá problematikou klimatu učitelských sborů v mateřských školách pohledem ředitelů mateřských škol. Jejím cílem je analyzovat problematiku interpersonální komunikace a pracovního klimatu z pohledu ředitele mateřské školy. Nedílnou součástí je zmapovat klima učitelských sborů v mateřských školách ve Zlínském kraji z pohledu ředitelů mateřských škol. Jedná se o empirickou práci. V teoretické části jsou představena terminologická východiska učitelského sboru. Důležitou část práce zahrnují specifika učitelského sboru mateřské školy z pohledu ředitele mateřské školy. V teoretické části jsou vymezeny principy a strategie komunikace učitelského sboru s řediteli mateřských škol. Významná část práce je věnována výzkumu a jeho interpretaci. Ke zjištěním výzkumu patří, že učitelé mateřských škol jsou nejvýraznější činitelé ovlivňující fungování mateřské školy. K dalším zjištěním patří, že stabilitu učitelských sborů nejvíce narušuje nepochopení vedoucí pozice ředitele mateřské školy učiteli mateřských škol a zatížení ředitele mateřské školy vyplývající z vedoucí pozice.
Anotace v angličtině
Rigorous thesis deals with the issue of the climate of staffs in kindergartens from the point of view of directors of kindergartens. Its aim is to analyze the issues of interpersonal communication and working climate from the point of view of director of kindergarten. An integral part of the thesis is chart the climate of staffs in kindergartens in the Zlín Region Its aim is to analyze the issues of interpersonal communication and working climate from the point of view of directors of kindergartens. It is an empirical work. The theoretical part presents the terminological basis of the staff in kindergarten. An important part of the thesis including the specifics of the staff in kindergarten from the point of view of director of kindergarten. In the theoretical part are defined principles and strategies of communication in the staff in kindergarten with the directors of kindergartens. The research part of the thesis is devoted to research and its interpretation. The findings of the research include that the teachers of kindergartens are the most significant factors influencing the functioning of kindergarten. Other findings include the fact that the stability of staffs in kindergartens most disturbs incomprehension of leadership position of director of kindergarten by the teachers of kindergartens and load of director of kindergarten resulting from the leadership position.
Klíčová slova
učitelský sbor, ředitel mateřské školy, pracovní klima, interpersonální komunikace a vztah, osobnostní rozdíly učitelů/ředitelů mateřských škol, profesní kvalifikace učitelů mateřských škol.
Klíčová slova v angličtině
staff, director of kindergarten, working climate, interpersonal communication and relationship, personal differences of kidergartens teachers/directors of kindergartens, professional qualifications of kindergartens teachers.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o interpersonální komunikacI a pracovního klimatu.
Vypracování teoretických východisek o měření a analýze klimatu učitelských sborů.
Příprava projektu výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s řediteli mateřských škol.
Analýza získaných výzkumných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o interpersonální komunikacI a pracovního klimatu.
Vypracování teoretických východisek o měření a analýze klimatu učitelských sborů.
Příprava projektu výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s řediteli mateřských škol.
Analýza získaných výzkumných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Burkovičová, R., & Kropáčková, J. (2014). Profesní činnosti učitelek mateřských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace, 24(4), 562-582.
Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, a. s.
Fullan, M. (2001). The New Meaning of Educational Change (Vyd. 3.). New York: Teachers College Press.
Grecmanová, H. (2008). Klima školy. Olomouc: Hanex.
Koťátková, S. (2009). Kvalita sociálního klimatu a potřeby učitelek mateřských škol. Studia Paedagogica, 14(2), 69-84.
Syslová, Z. (2016). Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Burkovičová, R., & Kropáčková, J. (2014). Profesní činnosti učitelek mateřských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace, 24(4), 562-582.
Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing, a. s.
Fullan, M. (2001). The New Meaning of Educational Change (Vyd. 3.). New York: Teachers College Press.
Grecmanová, H. (2008). Klima školy. Olomouc: Hanex.
Koťátková, S. (2009). Kvalita sociálního klimatu a potřeby učitelek mateřských škol. Studia Paedagogica, 14(2), 69-84.
Syslová, Z. (2016). Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou rigorózní práci. Oponentka dr. Navrátilová hovořila o
kladných i záporných stránkách práce. Upozornila na problematické úseky v teoretické části práce.
Vyjádřila se k nedostatečné interpretaci dat. Oponentka dr. Doležalová komentovala nepříliš
hluboké zpracování dat. Vytýkala autorce, že při zpracování dat zůstala na popisné úrovni a
postrádala hlubší vhled do tématu. Vyzdvihla zejména aktuálnost tématu práce. Studentka
odpověděla na stanovené otázky k obhajobě uspokojivě. Doc. Wiegerová se vyjádřila k modelu
učitelského sboru. Proběhla diskuse na téma klima a řízení MŠ. Doc. Čech se vyjádřil k
odbočení výzkumných otázek od tématu. Dr. Pacholík hovořil o aspektech klimatu v kontextu
kvalifikační práce. Doc. Wiegerová položila otázku týkající se přesvědčení učitelek mateřských
škol o vlastních schopnostech. Studentka adekvátně odpověděla na většinu položených dotazů.
Komise konstatovala odchýlení od hlavního cíle práce, přičemž dílčí cíle byly naplněny.
Komise upozornila na metodologická úskalí při otevřeném kódování a zpracování závěrečných