Rigorózní práce se zabývá kulturní identitou u dětí žijících dlouhodobě v zahraničí, jejichž rodiny se hrdě hlásí k moderní české diaspoře a chtějí, aby jejich děti byly schopny komunikovat v českém jazyce a vytvořili si vztah k české kultuře a našemu národu. Práce se věnuje jejich české kulturní identitě a to konktétně jejímu formování v edukačním prostředí dle kurikulárních dokumentů na prvním stupni českých základních škol v zahraničí, resp.
v Českých školách bez hranic (a jim metodicky příbuzných zahraničních škol) nebo v Evropských školách, resp. v jejich českých jazykových sekcích, tedy těch školách, jež zprostředkovávají vzdělávání dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a jejichž vzdělání je identické se základními školami v České republice. Teoretická část se věnuje samotné identitě a pojmům s ní spojenými, kterými jsou národ, etnikum, enkulturace apod. V experimentální části je provedena obsahová analýza vzdělávacích programů jednotlivých škol, s ohledem na jejich lokalizaci v zemích působení. Ve vzdělávacích programech hledáme odpovědi na otázky Kam patřím či kdo jsem?, dále formy podpory českého jazyka a význam důležitosti mimoškolní přípravy. Vzhledem k tomu, že v procesu budování české kultruní identity v edukačním prostředí je důležitá také osobnost pedagoga, zjišťovali jsme, jak svou kulturní identitu cítí samotní učitelé. Analýza dokumentů byla tedy doplněna o interview jednotlivými pedagogy, působících na těchto školách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with cultural identity of children living abroad. Their families are proud to be part of the modern Czech diaspora and want their children to be able to communicate in Czech language and have established relationship with the Czech culture. The thesis deals with pupils' Czech cultural identity and its formation in the educational environment ac-cording to curricular documents in the foreign equivalent of Czech elementary school. Re-spectively with pupils in Czech schools without borders (and methodically related foreign schools) or in the European Schools, resp. in their Czech language sections. The theoretical part is describing the identity and the concepts associated with it, such as nation, ethnicity, enculturation, etc. The experimental part is completed by content analysis of educational programs of individual schools with respect to their origin. In each educational program we searched for answers to the questions Where do I belong to? or who am I?, then possible types of support of the Czech language and the importance of home preparation for pupils. As the personality of the teacher is also important in the process of building Czech cultural identity in the school environment, we have investigated how teachers feel about their own cultural identity. The analysis of the documents was completed by interviews with individ-ual teachers working at these schools.
Klíčová slova
Identita, kulturní identita, české školy v zahraničí, Evropské školy, kultura, obsahová analýza, rámcový vzdělávací program, česká diaspora, enkulturace.
Klíčová slova v angličtině
Identity, Cultural Identity, Czech schools abroad, European schools, Culture, Content Analysis, Framework Educational Program, Czech Diaspora, Enculturation.
Rozsah průvodní práce
131
Jazyk
CZ
Anotace
Rigorózní práce se zabývá kulturní identitou u dětí žijících dlouhodobě v zahraničí, jejichž rodiny se hrdě hlásí k moderní české diaspoře a chtějí, aby jejich děti byly schopny komunikovat v českém jazyce a vytvořili si vztah k české kultuře a našemu národu. Práce se věnuje jejich české kulturní identitě a to konktétně jejímu formování v edukačním prostředí dle kurikulárních dokumentů na prvním stupni českých základních škol v zahraničí, resp.
v Českých školách bez hranic (a jim metodicky příbuzných zahraničních škol) nebo v Evropských školách, resp. v jejich českých jazykových sekcích, tedy těch školách, jež zprostředkovávají vzdělávání dle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a jejichž vzdělání je identické se základními školami v České republice. Teoretická část se věnuje samotné identitě a pojmům s ní spojenými, kterými jsou národ, etnikum, enkulturace apod. V experimentální části je provedena obsahová analýza vzdělávacích programů jednotlivých škol, s ohledem na jejich lokalizaci v zemích působení. Ve vzdělávacích programech hledáme odpovědi na otázky Kam patřím či kdo jsem?, dále formy podpory českého jazyka a význam důležitosti mimoškolní přípravy. Vzhledem k tomu, že v procesu budování české kultruní identity v edukačním prostředí je důležitá také osobnost pedagoga, zjišťovali jsme, jak svou kulturní identitu cítí samotní učitelé. Analýza dokumentů byla tedy doplněna o interview jednotlivými pedagogy, působících na těchto školách.
Anotace v angličtině
This thesis deals with cultural identity of children living abroad. Their families are proud to be part of the modern Czech diaspora and want their children to be able to communicate in Czech language and have established relationship with the Czech culture. The thesis deals with pupils' Czech cultural identity and its formation in the educational environment ac-cording to curricular documents in the foreign equivalent of Czech elementary school. Re-spectively with pupils in Czech schools without borders (and methodically related foreign schools) or in the European Schools, resp. in their Czech language sections. The theoretical part is describing the identity and the concepts associated with it, such as nation, ethnicity, enculturation, etc. The experimental part is completed by content analysis of educational programs of individual schools with respect to their origin. In each educational program we searched for answers to the questions Where do I belong to? or who am I?, then possible types of support of the Czech language and the importance of home preparation for pupils. As the personality of the teacher is also important in the process of building Czech cultural identity in the school environment, we have investigated how teachers feel about their own cultural identity. The analysis of the documents was completed by interviews with individ-ual teachers working at these schools.
Klíčová slova
Identita, kulturní identita, české školy v zahraničí, Evropské školy, kultura, obsahová analýza, rámcový vzdělávací program, česká diaspora, enkulturace.
Klíčová slova v angličtině
Identity, Cultural Identity, Czech schools abroad, European schools, Culture, Content Analysis, Framework Educational Program, Czech Diaspora, Enculturation.
Zásady pro vypracování
Zpracování odborné rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti kulturní identity a sociální pedagogiky.
Rozbor koncepcí a výzkumných studií formování kulturní identity.
Příprava kvalitativního výzkumu a jeho realizace prostřednictvím obsahové analýzy, dotazníku The multicultural identity integration scale a polostrukturovaných interview.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování odborné rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti kulturní identity a sociální pedagogiky.
Rozbor koncepcí a výzkumných studií formování kulturní identity.
Příprava kvalitativního výzkumu a jeho realizace prostřednictvím obsahové analýzy, dotazníku The multicultural identity integration scale a polostrukturovaných interview.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARŠA, P. (1999) Politická teorie multikulturalismu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. Politologická řada. ISBN 80-85959-47-x.
HAMALAINEN, J. Defining Social Pedagogy: Historical, Theoretical and Practical Considerations. British Journal of Social Work. 2015, 45(3), 1022-1038. DOI: 10.1093/bjsw/bct174. ISSN 0045-3102. Dostupné také z: https://academic.oup.com/bjsw/article-lookup/doi/10.1093/bjsw/bct174
SKARUPSKÁ, H. (2017). Kulturní identita jako součást výchovy k občanství u adolescentů. Sociální pedagogika / Social Education [online]. 5(2), 15. Dostupné z: http://soced.cz/wp-content/uploads/2017/11/STUDIE_SocEd_T2_5-2-2017.pdf
ŘEHÁKOVÁ, B., VLACHOVÁ, K. (2004). The Nation, National Identity, and National Pride in Europe. Sociologický časopis. Praha: Sociologický ústav AV ČR
Seznam doporučené literatury
BARŠA, P. (1999) Politická teorie multikulturalismu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. Politologická řada. ISBN 80-85959-47-x.
HAMALAINEN, J. Defining Social Pedagogy: Historical, Theoretical and Practical Considerations. British Journal of Social Work. 2015, 45(3), 1022-1038. DOI: 10.1093/bjsw/bct174. ISSN 0045-3102. Dostupné také z: https://academic.oup.com/bjsw/article-lookup/doi/10.1093/bjsw/bct174
SKARUPSKÁ, H. (2017). Kulturní identita jako součást výchovy k občanství u adolescentů. Sociální pedagogika / Social Education [online]. 5(2), 15. Dostupné z: http://soced.cz/wp-content/uploads/2017/11/STUDIE_SocEd_T2_5-2-2017.pdf
ŘEHÁKOVÁ, B., VLACHOVÁ, K. (2004). The Nation, National Identity, and National Pride in Europe. Sociologický časopis. Praha: Sociologický ústav AV ČR
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Uchazečka představila základní teoretická východiska práce, věnovala se stěžejním termínům (například identita). Zmínila fenomén budování multikulturní identity jedinců (příklad: Čecho-Američan). Zmínila také fakt, že se identita již nemusí pojit s geografickým územím. Hovořila taktéž o transferu české kulturní identity. Následně uchatečka představila svůj výzkum. Charakterizovala metodologická východiska a postup výzkumného šetření. Stručně popsala výzkumný soubor - žáky Evropských škol a žáky 1. stupně Českých škol bez hranic. Studentka popsala obsahovou analýzu kurikulárních a dalších dokumentů vybraných škol. Zmínila také předvýzkum, který uskutečnila. Studentka svůj výzkum doplnila o rozhovory s pedagogy na zmíněných školách. Uchazečka seznámila podrobně komisi s odpověďmi na 6 dílčích výzkumných otázek. Uváděla jednotlivé programy podpory různých aspektů kulturní identity žáků zmíněných škol. Některá výzkumná zjištění dokazovala přímýmí citacemi z doplňujících rozhovorů s učiteli. Následně studentka svá výzkumná zjištění věcně shrnula. Krátce se zabývala doporučeními do praxe v teoretické i praktické rovině.
Následně byly přečteny posudky oponentů. Zazněly výhrady k obsahové části i k metodologické části práce, nicméně byl akcentován přínos práce pro praxi i celkově výběr tématu byl hodnocen velmi pozitivně. Studentka odpověděla na některé otázky oponentů. Vyjádřila se k předvýzkumu, k dotazníku, který učitelé v rámci výzkumu vyplňovali. Studentka vhodně odpověděla i na další otázky oponenta týkajících se statistik žáků v zahraničních školách i ohledně odborníků, kteří se zaměřují na tuto problematiku.