Péče o umírající pacienty není lehká. O to těžší je pro studenty ošetřovatelství, kteří nemusí mít dostatečné znalosti a zkušenosti, jak pečovat o umírající a mrtvé. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak studenti reagují v situacích, kdy pečují o umírající a jaké jsou hlavní potřeby studentů v těchto situacích. Také je od studentů získáván názor na péči o rodinu umírajícího a studijní přípravu na zvládání těchto situací.
Teoretická část práce se zaměřuje na potřeby studentů ošetřovatelství, umírání a smrt včetně povinností sester v péči o tyto pacienty, zkušenost studentů s umíráním a smrtí na odděleních, well-being studentů.
Empirická část prezentuje výsledky dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na studenty ošetřovatelství, mající praktickou výuku.
Anotace v angličtině
Caring of daying patients is not easy. The more difficult it is for nursing students´ which have not sufficient knowledge and experineces with care of the daying and dead patient.
The aim of the bachelor thesis is to find, how nursing students´ responds to situation, when they caring of daying and dead patient and how nursing students´ have main needs in these situations. Also, we find nursing students´ opinions on care of family of a dying patient and we find nursing students´ opinions on prepared them in school on cope with these situation.
The theoretical part focuses on nursing students´ needs, dying and death including the duties nurses in caring of dying and dead patients, then focuses on nursing student´ expe-riences a care of dying and dead patients in clinical placements, too focuses on nursing students´well-being.
The empirical part presents the results of questionnaire survey, focuses on nursing student, which had clinical practice.
needs, dying, death, experiences of nursing students, stress, well-being
Rozsah průvodní práce
111 s. (22764 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Péče o umírající pacienty není lehká. O to těžší je pro studenty ošetřovatelství, kteří nemusí mít dostatečné znalosti a zkušenosti, jak pečovat o umírající a mrtvé. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak studenti reagují v situacích, kdy pečují o umírající a jaké jsou hlavní potřeby studentů v těchto situacích. Také je od studentů získáván názor na péči o rodinu umírajícího a studijní přípravu na zvládání těchto situací.
Teoretická část práce se zaměřuje na potřeby studentů ošetřovatelství, umírání a smrt včetně povinností sester v péči o tyto pacienty, zkušenost studentů s umíráním a smrtí na odděleních, well-being studentů.
Empirická část prezentuje výsledky dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na studenty ošetřovatelství, mající praktickou výuku.
Anotace v angličtině
Caring of daying patients is not easy. The more difficult it is for nursing students´ which have not sufficient knowledge and experineces with care of the daying and dead patient.
The aim of the bachelor thesis is to find, how nursing students´ responds to situation, when they caring of daying and dead patient and how nursing students´ have main needs in these situations. Also, we find nursing students´ opinions on care of family of a dying patient and we find nursing students´ opinions on prepared them in school on cope with these situation.
The theoretical part focuses on nursing students´ needs, dying and death including the duties nurses in caring of dying and dead patients, then focuses on nursing student´ expe-riences a care of dying and dead patients in clinical placements, too focuses on nursing students´well-being.
The empirical part presents the results of questionnaire survey, focuses on nursing student, which had clinical practice.
needs, dying, death, experiences of nursing students, stress, well-being
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti potřeb studentů v péči o umírající.
Příprava metodiky kvantitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace kvantitativního výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Vypracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti potřeb studentů v péči o umírající.
Příprava metodiky kvantitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace kvantitativního výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KŘIVOHLAVÝ, Jaro a Jaroslava PEČENKOVÁ. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0784-5.
KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O smrti a umírání: co by se lidé měli naučit od umírajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0911-9.
LOEWY, Erich Hans a Roberta Springer LOEWY. The ethics of terminal care: orchestrating the end of life. New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers, 2000. ISBN 0-306-46435-7.
ŠTĚPÁNKOVÁ, Naděžda. O posledních věcech člověka: vybrané kapitoly z thanatologie. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-138-4.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1262-8.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a kolektiv. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
Seznam doporučené literatury
KŘIVOHLAVÝ, Jaro a Jaroslava PEČENKOVÁ. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0784-5.
KÜBLER-ROSS, Elisabeth. O smrti a umírání: co by se lidé měli naučit od umírajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0911-9.
LOEWY, Erich Hans a Roberta Springer LOEWY. The ethics of terminal care: orchestrating the end of life. New York: Kluwer Academic/Plenum Publishers, 2000. ISBN 0-306-46435-7.
ŠTĚPÁNKOVÁ, Naděžda. O posledních věcech člověka: vybrané kapitoly z thanatologie. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-138-4.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a Gabriela MAHROVÁ. Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1262-8.
VENGLÁŘOVÁ, Martina a kolektiv. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Jak si mám vysvětlit postoje, názory a potřeby studentů v rámci Vašeho výzkumného šetření. Které potřeby mají neuspokojené? Zlepšit v rámci studia teoretické portfolio - komunikaci, podporu vyučujících - supervize studentů v rámci péče na oddělení (dr. Kudlová). Studentka reagovala adekvátně na dotazy členů komise. Byl rozdíl v postoji studentů, kteří mají po střední zdravotnické škole a mezi těmi, kteří střední zdravotnickou školu nemají? (dr. Snopek) Lépe odpovídali studenti po střední zdravotnické škole. Jaký je rozdíl mezi pojmem názor a postoj. Postoj - jak se k tomu staví, názor - co studenti ví.