Bakalářská práce se zabývá bariérami ke vzdělávání sluchově postižených. Teoretická část práce se zaměřuje na představení sluchového postižení, možnosti komunikace a kompenzace. Navazuje pohled na strukturu vzdělávání sluchově postižených, specifika vzdělání lidí se sluchovým postižením a jejich pracovní uplatnění. Praktická část je zpracována pomocí Q-metodologie, která zjišťuje názory sluchově postižených na potenciální bariéry ke vzdělávání. Cílem je zjistit nejzávažnější bariéry ke vzdělávání z pohledu sluchově postižených.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with barriers in education of people with the hearing disability. The theoretical part focuses on the introduction of the hearing impairment, means of communicaton and compensation. As a second segment there is a view on the educational structure of the hearing impaired, the specifics of education of the people with hearing disability and their labourmarket prospects. The practical part is dealt with Q-methodology which investigates the opinions of the hearing impaired on potential barriers in education. The main goal is to discover the most serious barriers in education from the point of view of the hearing impaired.
Klíčová slova
osoba se sluchovým postižením, vzdělávání, celoživotní vzdělávání, bariéry, komunikace, Q-metodologie
Klíčová slova v angličtině
a hearing impaired person, education, lifelong learning,barriers, communication, Q-methodology
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá bariérami ke vzdělávání sluchově postižených. Teoretická část práce se zaměřuje na představení sluchového postižení, možnosti komunikace a kompenzace. Navazuje pohled na strukturu vzdělávání sluchově postižených, specifika vzdělání lidí se sluchovým postižením a jejich pracovní uplatnění. Praktická část je zpracována pomocí Q-metodologie, která zjišťuje názory sluchově postižených na potenciální bariéry ke vzdělávání. Cílem je zjistit nejzávažnější bariéry ke vzdělávání z pohledu sluchově postižených.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with barriers in education of people with the hearing disability. The theoretical part focuses on the introduction of the hearing impairment, means of communicaton and compensation. As a second segment there is a view on the educational structure of the hearing impaired, the specifics of education of the people with hearing disability and their labourmarket prospects. The practical part is dealt with Q-methodology which investigates the opinions of the hearing impaired on potential barriers in education. The main goal is to discover the most serious barriers in education from the point of view of the hearing impaired.
Klíčová slova
osoba se sluchovým postižením, vzdělávání, celoživotní vzdělávání, bariéry, komunikace, Q-metodologie
Klíčová slova v angličtině
a hearing impaired person, education, lifelong learning,barriers, communication, Q-methodology
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti bariér ke vzdělání sluchově postižených, jejich typologie a determinant.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou analýzy dokumentů a q-metodologie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace a doporučení pro andragogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti bariér ke vzdělání sluchově postižených, jejich typologie a determinant.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou analýzy dokumentů a q-metodologie.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace a doporučení pro andragogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
HANÁKOVÁ, Adéla, Miloň POTMĚŠIL, Vladimíra TYLŠAROVÁ a Eva URBANOVSKÁ. Vzdělání pohledem žáka se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4924-1.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika.
Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Editor Martin KALEJA. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ, Arnošt VESELÝ a Josef BASL. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.
LANGER, Jiří. Special education for the people with hearing impairment. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3749-1.
Seznam doporučené literatury
HANÁKOVÁ, Adéla, Miloň POTMĚŠIL, Vladimíra TYLŠAROVÁ a Eva URBANOVSKÁ. Vzdělání pohledem žáka se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4924-1.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika.
Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Editor Martin KALEJA. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ, Arnošt VESELÝ a Josef BASL. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-7419-032-2.
LANGER, Jiří. Special education for the people with hearing impairment. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3749-1.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně představila teoretickou část práce, vysvětlovala metodologický postup a následně prezentovala výsledky svého výzkuného šetření. Studentka odpovídala na otázky vedoucího i oponenta práce. Zkoušející diskutovala o obtížnosti vyplnění dotazníku lidmi se sluchovým postižením. Členka komise ocenila užití Q-metodologie.