Tato diplomová práce představuje značně nevyužitý potenciál trhů Afriky a poskytuje ucelený přehled, návod a inspiraci českým podnikatelům, kteří uvažují o expanzi svých aktivit za hranice domácích a jiných rozvinutých trhů. Ve stále více globalizovaném prostředí, kde světová ekonomika je protkána transkontinentálními řetězci přidaných hodnot a spojena neustálým technologickým pokrokem, je nezbytností pro ty, kteří chtějí i nadále rozvíjet své podnikání, rozšířit své aktivity i do méně konvenčních rozvíjejících se
či rozvojových ekonomik. Afrika se svými 1,25 mld. obyvatel, jejichž počet se má do roku 2050 zdvojnásobit, rostoucí střední vrstvou a vysokou mírou růstu HDP, skýtá nespočet příležitostí rozličného vývojového stupně napříč všemi sektory. Diplomová práce je logicky rozčleněna na dvě části - teoretickou a praktickou v rámci nichž celkem osm kapitol zahrnuje cenné informace užitečné při vstupu na africký trh a dává je do širšího kontextu současného vývoje na scéně mezinárodního obchodu a rovněž také probíhající krize v souvislosti
s pandemií COVID-19.
Anotace v angličtině
This thesis examines the mostly untapped potential of African markets, providing
a comprehensive overview, guidance and inspiration to Czech entrepreneurs contemplating to expand their activities beyond the domestic and other popular developed markets too. In the increasingly globalized world and its economy intertwined with global value chains and advanced technology, it has become a necessity for those who wish to cultivate their business potential towards growth to explore the possibility of operating in less conventional emerging and developing parts of the world. Africa with its 1,25 billion inhabitants projected to double by 2050, growing middle class and some of the fastest growing GDPs worldwide, represents countless opportunities in every sector and stage of development. The thesis is logically divided into two parts - theoretical and practical, whereby in total eight chapters introduce valuable information about Africa market entry in a broader context of the current global trade affairs as well as the COVID-19 crisis.
Klíčová slova
expanze, vstup na zahraniční trh, mezinárodní obchod, podnikání v Africe, Afrika na vzestupu, tržní analýza
Klíčová slova v angličtině
expansion, foreign market entry, international trade, doing business in Africa, Africa rising, market analysis
Rozsah průvodní práce
97 s. (158 579 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce představuje značně nevyužitý potenciál trhů Afriky a poskytuje ucelený přehled, návod a inspiraci českým podnikatelům, kteří uvažují o expanzi svých aktivit za hranice domácích a jiných rozvinutých trhů. Ve stále více globalizovaném prostředí, kde světová ekonomika je protkána transkontinentálními řetězci přidaných hodnot a spojena neustálým technologickým pokrokem, je nezbytností pro ty, kteří chtějí i nadále rozvíjet své podnikání, rozšířit své aktivity i do méně konvenčních rozvíjejících se
či rozvojových ekonomik. Afrika se svými 1,25 mld. obyvatel, jejichž počet se má do roku 2050 zdvojnásobit, rostoucí střední vrstvou a vysokou mírou růstu HDP, skýtá nespočet příležitostí rozličného vývojového stupně napříč všemi sektory. Diplomová práce je logicky rozčleněna na dvě části - teoretickou a praktickou v rámci nichž celkem osm kapitol zahrnuje cenné informace užitečné při vstupu na africký trh a dává je do širšího kontextu současného vývoje na scéně mezinárodního obchodu a rovněž také probíhající krize v souvislosti
s pandemií COVID-19.
Anotace v angličtině
This thesis examines the mostly untapped potential of African markets, providing
a comprehensive overview, guidance and inspiration to Czech entrepreneurs contemplating to expand their activities beyond the domestic and other popular developed markets too. In the increasingly globalized world and its economy intertwined with global value chains and advanced technology, it has become a necessity for those who wish to cultivate their business potential towards growth to explore the possibility of operating in less conventional emerging and developing parts of the world. Africa with its 1,25 billion inhabitants projected to double by 2050, growing middle class and some of the fastest growing GDPs worldwide, represents countless opportunities in every sector and stage of development. The thesis is logically divided into two parts - theoretical and practical, whereby in total eight chapters introduce valuable information about Africa market entry in a broader context of the current global trade affairs as well as the COVID-19 crisis.
Klíčová slova
expanze, vstup na zahraniční trh, mezinárodní obchod, podnikání v Africe, Afrika na vzestupu, tržní analýza
Klíčová slova v angličtině
expansion, foreign market entry, international trade, doing business in Africa, Africa rising, market analysis
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
I. Teoretická část
Zpracujte literární rešerši z oblasti zahraničního obchodu a problematiky specifik afrických trhů.
II. Pratická část
Analyzujte teoretické informace a porovnejte je se zahraničně obchodní strategií průměrného českého podniku.
Zpracujte návrh metodického postupu pro vstup obchodní společnosti na africký trh zahrnující veškerá specifika.
Uveďte možná rizika, proveďte nezbytné analýzy a navrhněte způsob řešení možných sporů.
Závěr
Zásady pro vypracování
Úvod
Definujte cíle práce a použité metody zpracování práce.
I. Teoretická část
Zpracujte literární rešerši z oblasti zahraničního obchodu a problematiky specifik afrických trhů.
II. Pratická část
Analyzujte teoretické informace a porovnejte je se zahraničně obchodní strategií průměrného českého podniku.
Zpracujte návrh metodického postupu pro vstup obchodní společnosti na africký trh zahrnující veškerá specifika.
Uveďte možná rizika, proveďte nezbytné analýzy a navrhněte způsob řešení možných sporů.
Závěr
Seznam doporučené literatury
HAZELWOOD, Leyland. The ultimate guide to doing business in Africa. 1st edition. Melbourne: Motivational Press LLC, 2016, 352 s. ISBN 978-1628653199.
KGOMOESWANA, Victor. Africa is open for business. 1st edition. Cape Town: Pan Macmillan South Africa, 2014, 312 s. ISBN 9781770104464.
MACHKOVÁ, Hana a kol. Mezinárodní obchodní operace. 6. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. ISBN 9788024748740.
OPPONONG-AMOAKO, Winfred. How to succeed in the African Market. 1st edition. Cape Town: Struik Publishers, 2018, 272 s. ISBN 9781776092956.
VERAART, I.C.J. International Trade and Port Logisitcs. 1st edition. Rotterdam: Avontade, 2011, 132 s. ISBN 9789081647106.
Seznam doporučené literatury
HAZELWOOD, Leyland. The ultimate guide to doing business in Africa. 1st edition. Melbourne: Motivational Press LLC, 2016, 352 s. ISBN 978-1628653199.
KGOMOESWANA, Victor. Africa is open for business. 1st edition. Cape Town: Pan Macmillan South Africa, 2014, 312 s. ISBN 9781770104464.
MACHKOVÁ, Hana a kol. Mezinárodní obchodní operace. 6. vyd. Praha: Grada, 2014, 256 s. ISBN 9788024748740.
OPPONONG-AMOAKO, Winfred. How to succeed in the African Market. 1st edition. Cape Town: Struik Publishers, 2018, 272 s. ISBN 9781776092956.
VERAART, I.C.J. International Trade and Port Logisitcs. 1st edition. Rotterdam: Avontade, 2011, 132 s. ISBN 9789081647106.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce: prof. Ing. Boris Popesko, Ph.D., 19 bodů
Oponent práce: Ing. Janka Vydrová, Ph.D., 11 bodů
Otázky vedoucího práce:
1) Jak je možné Vaše doporučení diverzifikovat dle jednotlivých afrických regionů, či zemí? ZODPOVĚZENO ZCELA
Otázky oponenta práce:
1) Proč jste nedodržel Zásady pro zpracování DP? NEZODPOVĚZENO
2) Jaké analýzy jste mohl využít ve své diplomové práci? ZODPOVĚZENO ZCELA
3) Jaký je Váš osobní přínos v diplomové práci? ZODPOVĚZENO ZCELA
Další otázky:
1) Ing. Monika Horáková, Ph.D., V jaké finální formě bude váš manuál, když to budete prezentovat firmám? ZODPOVĚZENO ČÁSTEČNĚ
2) doc. Ing. Josef Kubík, CSc., Pro kterou firmu jste návrh dělal a kam firma přesně vyváží? ZODPOVĚZENO ZCELA