Tato bakalářská práce se zabývá ditranzitivními konstrukcemi, konkrétně vztahem mezi konstrukcí s dvojitým objektem a konstrukcí s předložkovým dativem. Cílem této bakalářské práce je zjistit, zdali konstrukce s dvojitým objektem a konstrukce s předložkovým dativem mají stejnou strukturu, ze které jsou konstrukce odvozeny, nebo zdali jsou struktury těchto dvou konstrukcí odlišné.
Práce poskytuje základní popis konstrukcí na základě příruček normativní gramatiky. Práce dále popisuje první přístup, který předpokládá, že obě konstrukce mají stejnou výchozí strukturu a druhý přístup, který předpokládá, že struktury konstrukcí jsou odlišné.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with ditransitive constructions, specifically the relation between double object construction and the prepositional dative construction. The aim of this bachelor's thesis is to determine whether the double object construction and the prepositional dative construction share the same structure from which the constructions are derived or if the two constructions have distinct structures.
The thesis provides a basic description of the constructions based on comprehensive grammar books. Furthermore, the thesis describes the first approach that assumes that the two constructions have the same origin structure and the second approach that assumes that the structures of the constructions are distinct.
Klíčová slova
ditranzitivní konstrukce, konstrukce s dvojitým objektem, konstrukce s předložkovým dativem, přímý předmět, nepřímý předmět, ditranzitivní sloveso
Tato bakalářská práce se zabývá ditranzitivními konstrukcemi, konkrétně vztahem mezi konstrukcí s dvojitým objektem a konstrukcí s předložkovým dativem. Cílem této bakalářské práce je zjistit, zdali konstrukce s dvojitým objektem a konstrukce s předložkovým dativem mají stejnou strukturu, ze které jsou konstrukce odvozeny, nebo zdali jsou struktury těchto dvou konstrukcí odlišné.
Práce poskytuje základní popis konstrukcí na základě příruček normativní gramatiky. Práce dále popisuje první přístup, který předpokládá, že obě konstrukce mají stejnou výchozí strukturu a druhý přístup, který předpokládá, že struktury konstrukcí jsou odlišné.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with ditransitive constructions, specifically the relation between double object construction and the prepositional dative construction. The aim of this bachelor's thesis is to determine whether the double object construction and the prepositional dative construction share the same structure from which the constructions are derived or if the two constructions have distinct structures.
The thesis provides a basic description of the constructions based on comprehensive grammar books. Furthermore, the thesis describes the first approach that assumes that the two constructions have the same origin structure and the second approach that assumes that the structures of the constructions are distinct.
Klíčová slova
ditranzitivní konstrukce, konstrukce s dvojitým objektem, konstrukce s předložkovým dativem, přímý předmět, nepřímý předmět, ditranzitivní sloveso
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza odborné literatury v souladu s cíli práce
Zhodnocení výsledků analýzy
Formulace závěrů práce
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury
Formulace cílů práce
Analýza odborné literatury v souladu s cíli práce
Zhodnocení výsledků analýzy
Formulace závěrů práce
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Geoffrey Leech, Stig Johansson, Susan Conrad, and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman.
Dušková, Libuše. 2003. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Prague: Academia.
Huddleston, Rodney, and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Larson, Richard K. 2014. On Shell Structure. New York: Routledge.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartnik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, Geoffrey Leech, Stig Johansson, Susan Conrad, and Edward Finegan. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman.
Dušková, Libuše. 2003. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Prague: Academia.
Huddleston, Rodney, and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Larson, Richard K. 2014. On Shell Structure. New York: Routledge.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech, and Jan Svartnik. 1985. A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil svou bakalářskou práci. Po přečtení posudků členové komise položili následující otázky:
Q: On p. 36, when describing Bruening´s approach, you state: "The appearance of Goal NP on the right of ApplP then forces the NP to acquire the preposition to". Explain what forces the NP to acquire the preposition.
Q: Why exactly should Bruening´s approach be preferred? Why is it better to differentiate between the double object construction and dative construction syntactically? What practical implications can be derived from that?