Hlavním tématem bakalářské práce je jak se adaptovali osoby s mentálním postižením pře-cházející z institucionální péče na novou službu chráněné bydlení. Teoretická část je zamě-řena na transformaci sociálních služeb, pojem totální instituce, vymezen a klasifikaci men-tálního postižení, chráněné bydlení
V praktické části byla využita strategie kvalitativního výzkumu. Cílem výzkumu je zjistit a analyzovat průběh adaptace osob mentálním postižením na službu komunitního typu ve specifických oblastech života.
Klíčová slova: transformace, deinstitucionalizace, totální instituce, socializace, integrace, mentální postižení, chráněné bydlení
Anotace v angličtině
The main topic of this bachelor's thesis is how people with mental disabilities got accus-tomed from the social service of the institutional type to the new sheltered housing service. The theoretical part is focused on transformation of social services, concept of total institu-tion, definition and classification of mental disability, sheltered housing.
The qualitative research strategy is used in the practical part. The aim of the research is to identify and analyze the course of adaptation of people with mental disabilities to the community-type service in specific areas of life.
transformation, deinstitutionalization, total institution, socialization, integration, mental disability, sheltered housing
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem bakalářské práce je jak se adaptovali osoby s mentálním postižením pře-cházející z institucionální péče na novou službu chráněné bydlení. Teoretická část je zamě-řena na transformaci sociálních služeb, pojem totální instituce, vymezen a klasifikaci men-tálního postižení, chráněné bydlení
V praktické části byla využita strategie kvalitativního výzkumu. Cílem výzkumu je zjistit a analyzovat průběh adaptace osob mentálním postižením na službu komunitního typu ve specifických oblastech života.
Klíčová slova: transformace, deinstitucionalizace, totální instituce, socializace, integrace, mentální postižení, chráněné bydlení
Anotace v angličtině
The main topic of this bachelor's thesis is how people with mental disabilities got accus-tomed from the social service of the institutional type to the new sheltered housing service. The theoretical part is focused on transformation of social services, concept of total institu-tion, definition and classification of mental disability, sheltered housing.
The qualitative research strategy is used in the practical part. The aim of the research is to identify and analyze the course of adaptation of people with mental disabilities to the community-type service in specific areas of life.
transformation, deinstitutionalization, total institution, socialization, integration, mental disability, sheltered housing
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti chráněného bydlení, adaptace na nový způsob života a mentálního postižení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti chráněného bydlení, adaptace na nový způsob života a mentálního postižení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2071-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
ŠVARCOVÁ - SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2071-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
ŠVARCOVÁ - SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce zmínila teoretická a metodologická východiska své práce. Podrobněji hovořila o výsledných zjištěních své práce. Komise práci studentky ocenila. Studentka vhodně odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce. Komise se studetnkou diskutovala o adaptaci osob s mentálním postižením.