Bakalářská práce se zabývá problematikou ústavní výchovy dětí a vychází
ze současného stavu. Nejprve je zmíněn teoretický základ systému ústavní a ochranné výchovy v České republice. Stěžejní kapitola pojednává o přiblížení adaptace dítěte na ústavní prostředí. V praktické části je hlavním cílem, na základě analýzy rozhovorů s pedagogickými pracovníky, zjištění procesů adaptace nově příchozích dětí do dětského domova.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of institutional upbringing of children and comes out from the current state. First, the theoretical basis of the system of institutional and protective education in the Czech Republic is mentioned. The main chapter deals with the adaptation of the child constitutional environment. In the practical part, the main goal, based on the analysis of interviews with pedagogical staff, is to identify the processes of adaptation of newcomers to the children's home.
Klíčová slova
ústavní výchova, ochranná výchova, adaptace, dítě, dětský domov, ústavní zařízení, psychická deprivace, citová deprivace, legislativa, pedagog
Bakalářská práce se zabývá problematikou ústavní výchovy dětí a vychází
ze současného stavu. Nejprve je zmíněn teoretický základ systému ústavní a ochranné výchovy v České republice. Stěžejní kapitola pojednává o přiblížení adaptace dítěte na ústavní prostředí. V praktické části je hlavním cílem, na základě analýzy rozhovorů s pedagogickými pracovníky, zjištění procesů adaptace nově příchozích dětí do dětského domova.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of institutional upbringing of children and comes out from the current state. First, the theoretical basis of the system of institutional and protective education in the Czech Republic is mentioned. The main chapter deals with the adaptation of the child constitutional environment. In the practical part, the main goal, based on the analysis of interviews with pedagogical staff, is to identify the processes of adaptation of newcomers to the children's home.
Klíčová slova
ústavní výchova, ochranná výchova, adaptace, dítě, dětský domov, ústavní zařízení, psychická deprivace, citová deprivace, legislativa, pedagog
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, příčin umístění dětí do institucionální péče a sociálně patologických jevů adolescentů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, příčin umístění dětí do institucionální péče a sociálně patologických jevů adolescentů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-534-9.
MATOUŠEK, Oldřich, KŘIŠŤAN, Alois, ed. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁVROVÁ, Soňa, Karla HRBÁČKOVÁ a Jakub HLADÍK. Porozumění procesu autoregulace u dětí a mladistvých v institucionální péči. Druhé, nezměněné vydání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015. ISBN 978-80-7454-149-0.
Seznam doporučené literatury
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-534-9.
MATOUŠEK, Oldřich, KŘIŠŤAN, Alois, ed. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
MATOUŠEK, Oldřich a Hana PAZLAROVÁ. Podpora rodiny: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0697-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VÁVROVÁ, Soňa, Karla HRBÁČKOVÁ a Jakub HLADÍK. Porozumění procesu autoregulace u dětí a mladistvých v institucionální péči. Druhé, nezměněné vydání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015. ISBN 978-80-7454-149-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce zmínila teoretická a metodologická východiska práce. Podrobněji hovořila o výsledcích výzkumu, představila závěrečná zjištění. Studentka odpovídala na otázky vedoucího práce a akceptovala námitky, vysvětlila proč zmínila v konkrétních případech Zákon o rodině, nebo Zákon o sociálních službách. Komise souhlasila s body posudku vedoucího. Komise ocenila vzácnost tématu práce.