Tato práce poukazuje na komplikované vnímání dnešní reality dospívající mládeží v souvislosti s každodenním užíváním sociálních sítí. Současně upozorňuje na nebezpečí, která ve virtuálním světě internetu ovlivňují jejich vnitřní já a utváření vlastní identity.
V teoretické části je popsán pojem identita, on-line identita a to, jak významnou roli hraje v životě dospívajících. Je zde vymezeno a vysvětleno období dospívání z hlediska tělesné-ho, sociálního i kognitivního vývoje. Poslední část je věnována internetu. Jak fungují různé sociální sítě, jejich oblíbenost nebo problematika ochrany soukromí. Také se zaměřuji na nebezpečí a rizika, která s jejich užívání souvisí a primárně ohrožují právě dospívající mládež.
Praktická část se zaměřuje na průzkum užívání sociálních sítích u adolescentů, pro které byl zvolen kvantitativní výzkum. K získání dat byla použita metoda dotazníkového šetření. Výsledkem této části práce je vyhodnocení vztahu dospívající mládeže k sociálním sítím a jejich vlivu na vnímání vlastní identity.
Anotace v angličtině
The Thesis deals with complicated perception of today's reality by teenagers in relation with use of social networks on daily basis. Also, it draws attention to the dangers of Inter-net affecting their inner self and forming their own identity.
The theoretical part describes and defines the terms of identity and on-line identity and their important role in teenagers' lives. The adolescence period is defined and explained as maturing from the physical, social and cognitive point of view. The las section focuses on the Internet, how various social networks function, their popularity and the issue of privacy protection as well as the risks and dangers connected with their use by teenagers.
The practical part focuses on survey of social network usage by adolescents. The selected method is a quantitative research. Necessary data were acquired through the interview sur-vey. The result of this Thesis part is evaluation of adolescents' relation to social networks and their influence on perception of their own identity.
Klíčová slova
identita, on-line identita, dospívání, adolescence, internet, sociální sítě, virtualita
Klíčová slova v angličtině
Identity, on-line identity, growing up, adolescence, social networks, virtuality
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce poukazuje na komplikované vnímání dnešní reality dospívající mládeží v souvislosti s každodenním užíváním sociálních sítí. Současně upozorňuje na nebezpečí, která ve virtuálním světě internetu ovlivňují jejich vnitřní já a utváření vlastní identity.
V teoretické části je popsán pojem identita, on-line identita a to, jak významnou roli hraje v životě dospívajících. Je zde vymezeno a vysvětleno období dospívání z hlediska tělesné-ho, sociálního i kognitivního vývoje. Poslední část je věnována internetu. Jak fungují různé sociální sítě, jejich oblíbenost nebo problematika ochrany soukromí. Také se zaměřuji na nebezpečí a rizika, která s jejich užívání souvisí a primárně ohrožují právě dospívající mládež.
Praktická část se zaměřuje na průzkum užívání sociálních sítích u adolescentů, pro které byl zvolen kvantitativní výzkum. K získání dat byla použita metoda dotazníkového šetření. Výsledkem této části práce je vyhodnocení vztahu dospívající mládeže k sociálním sítím a jejich vlivu na vnímání vlastní identity.
Anotace v angličtině
The Thesis deals with complicated perception of today's reality by teenagers in relation with use of social networks on daily basis. Also, it draws attention to the dangers of Inter-net affecting their inner self and forming their own identity.
The theoretical part describes and defines the terms of identity and on-line identity and their important role in teenagers' lives. The adolescence period is defined and explained as maturing from the physical, social and cognitive point of view. The las section focuses on the Internet, how various social networks function, their popularity and the issue of privacy protection as well as the risks and dangers connected with their use by teenagers.
The practical part focuses on survey of social network usage by adolescents. The selected method is a quantitative research. Necessary data were acquired through the interview sur-vey. The result of this Thesis part is evaluation of adolescents' relation to social networks and their influence on perception of their own identity.
Klíčová slova
identita, on-line identita, dospívání, adolescence, internet, sociální sítě, virtualita
Klíčová slova v angličtině
Identity, on-line identity, growing up, adolescence, social networks, virtuality
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dospívání, problematiky dospívající mládeže a sociálních sítí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dospívání, problematiky dospívající mládeže a sociálních sítí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FAJETA, Martin. Sexualita a sexuální identita: sociální povaha přirozenosti. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-2621030-6.
HESCHEL, Abraham Joshua. Kdo je člověk?. Přeložil Milan LYČKA. Praha: OIKOYMENH, 2017. Oikúmené (OIKOYMENH). ISBN 978-80-7298-238-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80247-1369-4.
POSPÍŠILOVÁ, Marie. Facebooková (ne)závislost: identita, interakce a uživatelská kariéra na Facebooku. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3306-0.
TAXOVÁ, J. Pedagogicko psychologické zvláštnosti dospívání. Praha: SPN, 1987. ISBN 14-426-87.
Seznam doporučené literatury
FAJETA, Martin. Sexualita a sexuální identita: sociální povaha přirozenosti. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-2621030-6.
HESCHEL, Abraham Joshua. Kdo je člověk?. Přeložil Milan LYČKA. Praha: OIKOYMENH, 2017. Oikúmené (OIKOYMENH). ISBN 978-80-7298-238-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80247-1369-4.
POSPÍŠILOVÁ, Marie. Facebooková (ne)závislost: identita, interakce a uživatelská kariéra na Facebooku. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3306-0.
TAXOVÁ, J. Pedagogicko psychologické zvláštnosti dospívání. Praha: SPN, 1987. ISBN 14-426-87.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická a metodologická východiska práce. Poté prezentovala dílčí výsledky svého výzkumu a komentovala je pomocí grafů. Komise diskutovala ohledně názvu práce a zaměření výzkumu. Studentka rozhodně nezkoumala proměny identity. Dále měla komise výtku ohledně některých formulovaných závěrů práce, které zazněly velmi obecně a nenavazovaly na zjištění vzešlá z výzkumu. Členka komise také upozornila na absentující vymezení pojmu sociální síť.