Bakalářská práce je zaměřena na informovanost studentů oboru sociální pedagogiky o osobách s Downovým syndromem. Teoretická část se zabývá obecnými informacemi o Downově syndromu, příčinami vzniku a jednotlivými formami Downova syndromu. Dále znaky Downova syndromu, vývojem osob, nemocemi postihujícími tyto osoby a jejich edukací a institucemi zabývajícími se touto problematikou. V praktické části se nachází kvantitativní výzkum orientovaný na informovanost studentů oboru sociální pedagogiky o osobách s Downovým syndromem, který byl realizován formou dotazníkového šetření. Pro přehlednější zpracování dotazníkového šetření, jsou výsledky zpracovány do grafů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the knowing of social pedagogy students about people with Down's syndrome. The theoretical part deals with general informations about Down's syndrome, causes of occurrence, and individual forms of Down's syndrome. Furthermore, the signs of the Down's syndrome, the development of a people affected by It, diseases affecting people with Down's syndrome, and their education about institutions that are researching this issue. In the practical part there is a quantitative research focused on knowing of social pedagogy students about people with Down's syndrome, which was rea-lized in the form of a questionnaire. For a clearer view of the questionnaire, the results are processed into a graph.
Klíčová slova
Downův syndrom, trisomie 21, dítě s Downovým syndromem, mentální retardace, speciální pedagogika, edukace, integrace
Klíčová slova v angličtině
Down's syndrome, trisomy 21, child with Down's syndrome, mental retardation, special education, education, integration.
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na informovanost studentů oboru sociální pedagogiky o osobách s Downovým syndromem. Teoretická část se zabývá obecnými informacemi o Downově syndromu, příčinami vzniku a jednotlivými formami Downova syndromu. Dále znaky Downova syndromu, vývojem osob, nemocemi postihujícími tyto osoby a jejich edukací a institucemi zabývajícími se touto problematikou. V praktické části se nachází kvantitativní výzkum orientovaný na informovanost studentů oboru sociální pedagogiky o osobách s Downovým syndromem, který byl realizován formou dotazníkového šetření. Pro přehlednější zpracování dotazníkového šetření, jsou výsledky zpracovány do grafů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the knowing of social pedagogy students about people with Down's syndrome. The theoretical part deals with general informations about Down's syndrome, causes of occurrence, and individual forms of Down's syndrome. Furthermore, the signs of the Down's syndrome, the development of a people affected by It, diseases affecting people with Down's syndrome, and their education about institutions that are researching this issue. In the practical part there is a quantitative research focused on knowing of social pedagogy students about people with Down's syndrome, which was rea-lized in the form of a questionnaire. For a clearer view of the questionnaire, the results are processed into a graph.
Klíčová slova
Downův syndrom, trisomie 21, dítě s Downovým syndromem, mentální retardace, speciální pedagogika, edukace, integrace
Klíčová slova v angličtině
Down's syndrome, trisomy 21, child with Down's syndrome, mental retardation, special education, education, integration.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti Downova syndromu a péče o osoby s Downovým syndromem.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti Downova syndromu a péče o osoby s Downovým syndromem.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006, Speciální pedagogika. ISBN 80-7367-060-7.
SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělávání, dospělost. Praha: Portál, 2005, Rádci pro zdraví. ISBN 80-7178-973-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0956-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007, ISBN 978-80-246-1318-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-414-4.
Seznam doporučené literatury
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2006, Speciální pedagogika. ISBN 80-7367-060-7.
SELIKOWITZ, Mark. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělávání, dospělost. Praha: Portál, 2005, Rádci pro zdraví. ISBN 80-7178-973-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0956-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007, ISBN 978-80-246-1318-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-414-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska práce a popsala metodologický postup. Podrobněji prezentovala výzkumná zjištění a odpovídala na výzkumné otázky. Studentka zmínila také limity svého výzkumu. Komise se studentkou diskutovala o míře vzdělavatelnosti dětí s Downovým syndromem. Studentka zmínila význam rané péče.