Bakalářská práce je zaměřena na žáky základních škol a možné příčiny jejich záškoláctví. Teoretická část je rozdělena na 3 kapitoly. První kapitola je zaměřena na oblast výchovy v rodině, vymezuje výchovné styly a dále možný vliv rodiny na záškoláctví žáků. Druhá kapitola se zabývá vymezením pojmu rizikové chování žáků a možností prevence před jeho výskytem. Poslední kapitola objasňuje pojem záškoláctví, popisuje jeho příčiny, formy a možnosti, které lze využít k řešení tohoto jevu. Navazující praktická část se pomocí kvalita-tivního výzkumu zaměřuje na zjišťování příčin, vedoucí žáky k neplnění školní docházky (zmapování nejčastějších důvodů absence u žáků - jaké příčiny vedoucí k záškoláctví jsou u žáků nejčastější), jakým způsobem je absence omlouvána a taky do jaké míry ovlivňuje situ-ace v rodině neúčast ve vyučování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on primary school pupils and possible causes of their truancy. The theoretical part is divided into 3 chapters. The first chapter is directed on the education within a family. It also defines educational styles and the possible influence of the family on the truancy of pupils. The second chapter deals with the definition of the risky behavior of pupils and its possible prevention. The last chapter explains the concept of truancy. Mo-reover it describes its causes, forms and possible solutions of this phenomenon. The practi-cal part, using qualitative research, identifies causes that lead pupils to fail school attendan-ce (it introduces the most frequent reasons for missed-classes among the pupils). Subseque-ntly it includes the way the non-attendance is apologized and further it involves the family influence on not attending school.
Klíčová slova
výchova v rodině, rizikové chování, prevence, záškoláctví
Klíčová slova v angličtině
family upbringing, risky behavior, prevention, truancy
Rozsah průvodní práce
48 s. (74 592 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na žáky základních škol a možné příčiny jejich záškoláctví. Teoretická část je rozdělena na 3 kapitoly. První kapitola je zaměřena na oblast výchovy v rodině, vymezuje výchovné styly a dále možný vliv rodiny na záškoláctví žáků. Druhá kapitola se zabývá vymezením pojmu rizikové chování žáků a možností prevence před jeho výskytem. Poslední kapitola objasňuje pojem záškoláctví, popisuje jeho příčiny, formy a možnosti, které lze využít k řešení tohoto jevu. Navazující praktická část se pomocí kvalita-tivního výzkumu zaměřuje na zjišťování příčin, vedoucí žáky k neplnění školní docházky (zmapování nejčastějších důvodů absence u žáků - jaké příčiny vedoucí k záškoláctví jsou u žáků nejčastější), jakým způsobem je absence omlouvána a taky do jaké míry ovlivňuje situ-ace v rodině neúčast ve vyučování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on primary school pupils and possible causes of their truancy. The theoretical part is divided into 3 chapters. The first chapter is directed on the education within a family. It also defines educational styles and the possible influence of the family on the truancy of pupils. The second chapter deals with the definition of the risky behavior of pupils and its possible prevention. The last chapter explains the concept of truancy. Mo-reover it describes its causes, forms and possible solutions of this phenomenon. The practi-cal part, using qualitative research, identifies causes that lead pupils to fail school attendan-ce (it introduces the most frequent reasons for missed-classes among the pupils). Subseque-ntly it includes the way the non-attendance is apologized and further it involves the family influence on not attending school.
Klíčová slova
výchova v rodině, rizikové chování, prevence, záškoláctví
Klíčová slova v angličtině
family upbringing, risky behavior, prevention, truancy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy v rodině, rizikového chování žáků a prevence záškoláctví.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy v rodině, rizikového chování žáků a prevence záškoláctví.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, Sylvie NAVAROVÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Žák v krizové situaci. Praha: Raabe, 2017. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-294-3.
ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada, 2002. Psyché. ISBN 80-247-0182-0.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-945-3.
STRAUSS, Anselm L a Juliet M CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, Sylvie NAVAROVÁ a Zdenka ŽENATOVÁ. Žák v krizové situaci. Praha: Raabe, 2017. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-294-3.
ELLIOTT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada, 2002. Psyché. ISBN 80-247-0182-0.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-945-3.
STRAUSS, Anselm L a Juliet M CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, popsala strukturteoretické části práce a zaměřila se na popis praktické části práce. Studentka popsala kvalitativní výzkum, uvedla výzkumné cíle, výzkumné otázky, apod. Studentka dále prezentovala výsledky výzkumného šetření. Studentka odpovídala na otázky členů komise (obecné otázky v rozhovorech, interpretace je stručná a omezená, prezentace byla kladně hodnocená) a na otázky z posudků.