Tato bakalářská práce se zabývá tématem greenwashingu v módním průmyslu a zaměřuje se na H&M, jednu z největších oděvních společností. V teoretické části je nejdříve vysvětlen koncept společenské odpovědnosti a podrobněji popsána její environmentální oblast. Násle-dující kapitola se věnuje pojmu greenwashing, jeho významu a historii. V další kapitole je přiblížen vztah módního průmyslu k životnímu prostředí, vysvětlen koncept fast fashion a jeho vliv na životní prostředí. Tato kapitola zároveň pojednává o udržitelnosti v módním průmyslu a o recyklaci. Závěrečná kapitola teoretické části je věnována marketingovému vý-zkumu, a to především obsahové analýze. V úvodu praktické části je přiblíženo pozadí spo-lečnosti H&M, její historie a snahy o udržitelnost. Následuje samotný výzkum, který se skládá ze dvou obsahových analýz. Prostřednictvím kvalitativní obsahové analýzy jsou ana-lyzovány vybrané iniciativy společnosti týkající se tématu udržitelnosti. Kvantitativní analý-zou je pak zkoumána komunikace tématu na sociálních sítích společnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the subject of greenwashing in the fashion industry. It focus-es on the H&M brand, one of the largest fashion businesses in the world. The theoretical part describes the concept of corporate social responsibility, especially its environmental aspect. The next chapter deals with the concept of greenwashing, its meaning and history. The fol-lowing chapter explores the relationship of the fashion industry and the environment, ex-plains the concept of fast fashion and its impact on the environment. This chapter also dis-cusses sustainability in the fashion industry and recycling. The last chapter of the theoretical part is about marketing research. It also introduces the methodology used to conduct the re-search, in this case it is content analysis. In the introduction of the practical part, the back-ground of the company H&M, its history and efforts for sustainability are presented. The following part of the dissertation is dedicated to the actual research. It comprises of two con-tent analyses. In terms of methodology, qualitative content analysis has been used to deter-mine and evaluate particular initiatives of the band in question with regard to sustainability. The method is used particularly to examine the communication of the brand on its social me-dia with special focus on the way the how the issue of sustainability is communicated to H&M stakeholders.
greenwashing, H&M, fashion industry, fast fashion, sustainability, corporate social respon-sibility, content analysis
Rozsah průvodní práce
77
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tématem greenwashingu v módním průmyslu a zaměřuje se na H&M, jednu z největších oděvních společností. V teoretické části je nejdříve vysvětlen koncept společenské odpovědnosti a podrobněji popsána její environmentální oblast. Násle-dující kapitola se věnuje pojmu greenwashing, jeho významu a historii. V další kapitole je přiblížen vztah módního průmyslu k životnímu prostředí, vysvětlen koncept fast fashion a jeho vliv na životní prostředí. Tato kapitola zároveň pojednává o udržitelnosti v módním průmyslu a o recyklaci. Závěrečná kapitola teoretické části je věnována marketingovému vý-zkumu, a to především obsahové analýze. V úvodu praktické části je přiblíženo pozadí spo-lečnosti H&M, její historie a snahy o udržitelnost. Následuje samotný výzkum, který se skládá ze dvou obsahových analýz. Prostřednictvím kvalitativní obsahové analýzy jsou ana-lyzovány vybrané iniciativy společnosti týkající se tématu udržitelnosti. Kvantitativní analý-zou je pak zkoumána komunikace tématu na sociálních sítích společnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the subject of greenwashing in the fashion industry. It focus-es on the H&M brand, one of the largest fashion businesses in the world. The theoretical part describes the concept of corporate social responsibility, especially its environmental aspect. The next chapter deals with the concept of greenwashing, its meaning and history. The fol-lowing chapter explores the relationship of the fashion industry and the environment, ex-plains the concept of fast fashion and its impact on the environment. This chapter also dis-cusses sustainability in the fashion industry and recycling. The last chapter of the theoretical part is about marketing research. It also introduces the methodology used to conduct the re-search, in this case it is content analysis. In the introduction of the practical part, the back-ground of the company H&M, its history and efforts for sustainability are presented. The following part of the dissertation is dedicated to the actual research. It comprises of two con-tent analyses. In terms of methodology, qualitative content analysis has been used to deter-mine and evaluate particular initiatives of the band in question with regard to sustainability. The method is used particularly to examine the communication of the brand on its social me-dia with special focus on the way the how the issue of sustainability is communicated to H&M stakeholders.
greenwashing, H&M, fashion industry, fast fashion, sustainability, corporate social respon-sibility, content analysis
Zásady pro vypracování
1. Definujte hlavní pojmy vztahující se k tématu práce, definujte cíl práce, metodický postup práce a výzkumnou otázku.
2. Proveďte analýzu sociálních médií ve vztahu ke zkoumané problematice, proveďte obsahovou analýzu médií ve vztahu ke zkoumanému tématu ve zvoleném časovém období.
3. Z výsledků analýz vyvoďte závěry, zodpovězte výzkumnou otázku a navrhněte případné kroky, které se zvoleného tématu týkají.
Zásady pro vypracování
1. Definujte hlavní pojmy vztahující se k tématu práce, definujte cíl práce, metodický postup práce a výzkumnou otázku.
2. Proveďte analýzu sociálních médií ve vztahu ke zkoumané problematice, proveďte obsahovou analýzu médií ve vztahu ke zkoumanému tématu ve zvoleném časovém období.
3. Z výsledků analýz vyvoďte závěry, zodpovězte výzkumnou otázku a navrhněte případné kroky, které se zvoleného tématu týkají.
Seznam doporučené literatury
BURNS, Leslie Davis, Nancy O. BRYANT a Kathy K. MULLET. The business of fashion: designing, manufacturing, and marketing. 4th ed. New York: Fairchild Books, c2011, xxiii, 616 s. ISBN 978-1-60901-110-9
JONES, David. Společensky odpovědné chování se firmám vyplácí. Praha: Management Press, 2014, 191 s., [8] s. obr. příl. ISBN 978-80-7261-269-7
KAŠPAROVÁ, Klára a Vilém KUNZ. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha: Grada, 2013, 159 s. Management. ISBN 978-80-247-4480-3
LIPOVETSKY, Gilles. Říše pomíjivosti: móda a její úděl v moderních společnostech. V českém jazyce vyd. 2. Praha: Prostor, 2010, 425 s. Střed. ISBN 978-80-7260-229-2
TOKAR, Brian. Earth for sale: reclaiming ecology in the age of corporate greenwash. Boston, MA: South End Press, c1997, xxii, 269 s. ISBN 0-89608-558-9
Seznam doporučené literatury
BURNS, Leslie Davis, Nancy O. BRYANT a Kathy K. MULLET. The business of fashion: designing, manufacturing, and marketing. 4th ed. New York: Fairchild Books, c2011, xxiii, 616 s. ISBN 978-1-60901-110-9
JONES, David. Společensky odpovědné chování se firmám vyplácí. Praha: Management Press, 2014, 191 s., [8] s. obr. příl. ISBN 978-80-7261-269-7
KAŠPAROVÁ, Klára a Vilém KUNZ. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha: Grada, 2013, 159 s. Management. ISBN 978-80-247-4480-3
LIPOVETSKY, Gilles. Říše pomíjivosti: móda a její úděl v moderních společnostech. V českém jazyce vyd. 2. Praha: Prostor, 2010, 425 s. Střed. ISBN 978-80-7260-229-2
TOKAR, Brian. Earth for sale: reclaiming ecology in the age of corporate greenwash. Boston, MA: South End Press, c1997, xxii, 269 s. ISBN 0-89608-558-9
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou bakalářskou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
1. Jaké další marketingové nástroje by studentka použila k šíření udržitelnosti bez pomoci greenwashingu?
2. Co by dle autorky primárně měla dělat oděvní značka proto, aby byla vnímána jako udržitelná firma? Lze to ve světě fast fashion? Případně, jak?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položené otázky.
V posudku vedoucího práce byly položeny tyto otázky (vedoucí):
1. Která značka je, podle Vás, skutečně odpovědná v rámci udržitelnosti? Co je toho důkazem?
Odpověď: Studentka plně odpověděla na položenou otázku.