Tato diplomová práce pojednává o stereotypním zobrazování žen ve vybraných televizních reklamách. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem a v jaké míře se stereotypní role a jejich atributy v těchto reklamách vyskytují. Teoretická část tak v prvé řadě vysvětluje rozdíl mezi termíny jako gender a pohlaví. Poté popisuje také stereotypy a role, kde na ně mimo jiné nahlíží z hlediska tvorby a utvrzování těchto stereotypních vzorců chování ve společnosti. V rámci stereotypního zobrazování je v teoretické části dále zahrnuta kapitola pojednávající o sexismu v mediálním diskurzu. Vzhledem k tématu práce pak v neposlední řadě charakterizuje reklamu a její prvky, přičemž sděluje výhody a nevýhody televizní reklamy. Praktická část se věnuje výzkumu zobrazování žen ve zvolených televizních reklamách formou obsahové analýzy na základě definovaného kódování a v závěru interpretuje její výsledky.
Anotace v angličtině
This Master's thesis deals with stereotypical portrayals of women in selected TV commercials. The aim of this work is to find out how and to what extent stereotypical roles and their attributes are present in these advertisements. The theoretical part explains primarily the difference between terms such as gender and sex. Then it describes stereotypes and roles, among other things, from the point of view of creating and reaffirming these stereotypical patterns of behaviour in society. In the stereotypical portrayal, the theoretical part also includes a chapter dealing with sexism in media discourse. Last but not least, with regard to the topic of the thesis, it also characterizes advertising and its elements, while communicating the advantages and disadvantages of television advertising. The practical part is devoted to the research of displaying women in selected TV advertisements by means of content analysis based on defined coding and at the end interprets results of the analysis.
Klíčová slova
gender, genderové stereotypy, genderové role, stereotypní role, ženy v televizní reklamě, televizní reklama, obsahová analýza
Klíčová slova v angličtině
gender, gender stereotypes, gender roles, stereotypical roles, women in TV commercials, television advertisement, content analysis
Rozsah průvodní práce
108 s. (151 263)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce pojednává o stereotypním zobrazování žen ve vybraných televizních reklamách. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem a v jaké míře se stereotypní role a jejich atributy v těchto reklamách vyskytují. Teoretická část tak v prvé řadě vysvětluje rozdíl mezi termíny jako gender a pohlaví. Poté popisuje také stereotypy a role, kde na ně mimo jiné nahlíží z hlediska tvorby a utvrzování těchto stereotypních vzorců chování ve společnosti. V rámci stereotypního zobrazování je v teoretické části dále zahrnuta kapitola pojednávající o sexismu v mediálním diskurzu. Vzhledem k tématu práce pak v neposlední řadě charakterizuje reklamu a její prvky, přičemž sděluje výhody a nevýhody televizní reklamy. Praktická část se věnuje výzkumu zobrazování žen ve zvolených televizních reklamách formou obsahové analýzy na základě definovaného kódování a v závěru interpretuje její výsledky.
Anotace v angličtině
This Master's thesis deals with stereotypical portrayals of women in selected TV commercials. The aim of this work is to find out how and to what extent stereotypical roles and their attributes are present in these advertisements. The theoretical part explains primarily the difference between terms such as gender and sex. Then it describes stereotypes and roles, among other things, from the point of view of creating and reaffirming these stereotypical patterns of behaviour in society. In the stereotypical portrayal, the theoretical part also includes a chapter dealing with sexism in media discourse. Last but not least, with regard to the topic of the thesis, it also characterizes advertising and its elements, while communicating the advantages and disadvantages of television advertising. The practical part is devoted to the research of displaying women in selected TV advertisements by means of content analysis based on defined coding and at the end interprets results of the analysis.
Klíčová slova
gender, genderové stereotypy, genderové role, stereotypní role, ženy v televizní reklamě, televizní reklama, obsahová analýza
Klíčová slova v angličtině
gender, gender stereotypes, gender roles, stereotypical roles, women in TV commercials, television advertisement, content analysis
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretické podklady k tématu pomocí rešerše a dalších zdrojů.
2. Definujte cíl práce, stanovte výzkumné otázky a metody ve vztahu k zadanému tématu práce.
3. V praktické části proveďte zvolenou analýzu ženské role a její zobrazování ve vybraných reklamách na základě teoretické části.
4. Na základě zvolené analýzy definujte a interpretujte svá zjištění týkající se výskytu ženské role ve vybraných reklamách.
Zásady pro vypracování
1. Zpracujte teoretické podklady k tématu pomocí rešerše a dalších zdrojů.
2. Definujte cíl práce, stanovte výzkumné otázky a metody ve vztahu k zadanému tématu práce.
3. V praktické části proveďte zvolenou analýzu ženské role a její zobrazování ve vybraných reklamách na základě teoretické části.
4. Na základě zvolené analýzy definujte a interpretujte svá zjištění týkající se výskytu ženské role ve vybraných reklamách.
Seznam doporučené literatury
BAČUVČÍK, Radim. Žena a muž v marketingové komunikaci. Zlín: VeRBuM, 2010, 260 s. Protipóly marketingové komunikace. ISBN 978-80-904273-4-1.
HORŇÁK, Pavel a A KOLEKTIV. Reklama 11. Bratislava: Book&Book, 2011. ISBN 978-80-970247-6-5.
KARSTEN, Hartmut. Ženy - muži: [genderové role, jejich původ a vývoj]. Praha: Portál, 2006, 183 s. Spektrum. ISBN 80-7367-145-X.
KUBÁLKOVÁ, Petra a Tereza WENNERHOLM ČÁSLAVSKÁ. Gender, média a reklama: možnosti (samo)regulace genderových stereotypů v médiích a reklamě. Praha: Otevřená společnost - Centrum ProEquality, 2009. Analýza. ISBN 978-80-87110-15-7.
OAKLEY, Ann. Pohlaví, gender, společnost. Praha : Portál, 2000. 176 s. ISBN 80-7178-403-6.
VYSEKALOVÁ, J., KOMÁRKOVÁ, R. Psychologie reklamy. 2. vyd. Praha : Grada Publishing a.s., 2002. 264 s. ISBN 80-247-0402-1.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele : jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 283 s. ISBN 80-247-0393-9.
VYSEKALOVÁ, J., MIKEŠ, J. Reklama. Jak dělat reklamu. 1. vyd. Praha : Grada Publishing a.s., 2003. 122 s. ISBN 80-247-0557-5.
Seznam doporučené literatury
BAČUVČÍK, Radim. Žena a muž v marketingové komunikaci. Zlín: VeRBuM, 2010, 260 s. Protipóly marketingové komunikace. ISBN 978-80-904273-4-1.
HORŇÁK, Pavel a A KOLEKTIV. Reklama 11. Bratislava: Book&Book, 2011. ISBN 978-80-970247-6-5.
KARSTEN, Hartmut. Ženy - muži: [genderové role, jejich původ a vývoj]. Praha: Portál, 2006, 183 s. Spektrum. ISBN 80-7367-145-X.
KUBÁLKOVÁ, Petra a Tereza WENNERHOLM ČÁSLAVSKÁ. Gender, média a reklama: možnosti (samo)regulace genderových stereotypů v médiích a reklamě. Praha: Otevřená společnost - Centrum ProEquality, 2009. Analýza. ISBN 978-80-87110-15-7.
OAKLEY, Ann. Pohlaví, gender, společnost. Praha : Portál, 2000. 176 s. ISBN 80-7178-403-6.
VYSEKALOVÁ, J., KOMÁRKOVÁ, R. Psychologie reklamy. 2. vyd. Praha : Grada Publishing a.s., 2002. 264 s. ISBN 80-247-0402-1.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie spotřebitele : jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 283 s. ISBN 80-247-0393-9.
VYSEKALOVÁ, J., MIKEŠ, J. Reklama. Jak dělat reklamu. 1. vyd. Praha : Grada Publishing a.s., 2003. 122 s. ISBN 80-247-0557-5.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studenta na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
1. Definujte city a emoce, jejich vzájemné vazby a složky (paradigma emocí).
Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
2. Jaké jsou postoje české veřejnosti k erotickým a sexuálním motivům v reklamě, do jaké míry tyto motivy vadí, jak jsou přijímány?
Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
3. Jaký orgán Rady pro reklamu se zabývá etikou reklamy a reaguje na připomínky a stížnosti občanů? Jaký podíl představují stížnosti týkající se obrazu ženy v reklamě?
Studentka plně odpověděla na položenou otázku.
Komise se na základě velmi kvalitní obhajoby závěrečné práce rozhodla udělit hodnocení A.