Předmětem této práce je rozbor současných grafických výukových programovacích jazyků a následná implementace rozšíření jednoho z nich. V první části se zabývá rozborem a procesy výuky programování v současném základním a středním školství. Rozebírá přístupy k výuce programování pro děti ve věku přibližně 10-15 let. Následně obsahuje rozbor nejběžnějších grafických prostředí pro výuku programování. Hlouběji rozebírá prostředí Blockly, pro které je v druhé části popsána implemetace rozšíření. Rozšířením je přidání nových bloků pro struktury, složené datové typy. Zbytek práce se pak zabývá vývojem nových bloků, systému pro jejich obsluhu a ukázkové aplikaci s tímto rozšířením, která je součástí práce.
Anotace v angličtině
Subject of this thesis is analysis of current educational graphical programming languages and implementation of extension for one of them. In the first part it breaks down processes of teaching programming in contemporary primary and high school system. It mentions ways of teaching programming for kids ages 10 to 15. Next it contains description of most common visual programming languages for teaching programming. It explains Blockly in more depth, and in second half describes implementation of extension. That consists of new blocks for structures, composite data types. Rest of the text is about development of new blocks, background systems for management of these new blocks, and demo application to show them, which is part of the thesis.
Klíčová slova
programovací jazyky, grafické programovací jazyky, výukové programovací jazyky, výuka programování, programovací jazyky pro děti
Klíčová slova v angličtině
programming languages, graphical programming languages, programming languages for introductory programming, programming languages for children
Rozsah průvodní práce
40 s. (58500 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této práce je rozbor současných grafických výukových programovacích jazyků a následná implementace rozšíření jednoho z nich. V první části se zabývá rozborem a procesy výuky programování v současném základním a středním školství. Rozebírá přístupy k výuce programování pro děti ve věku přibližně 10-15 let. Následně obsahuje rozbor nejběžnějších grafických prostředí pro výuku programování. Hlouběji rozebírá prostředí Blockly, pro které je v druhé části popsána implemetace rozšíření. Rozšířením je přidání nových bloků pro struktury, složené datové typy. Zbytek práce se pak zabývá vývojem nových bloků, systému pro jejich obsluhu a ukázkové aplikaci s tímto rozšířením, která je součástí práce.
Anotace v angličtině
Subject of this thesis is analysis of current educational graphical programming languages and implementation of extension for one of them. In the first part it breaks down processes of teaching programming in contemporary primary and high school system. It mentions ways of teaching programming for kids ages 10 to 15. Next it contains description of most common visual programming languages for teaching programming. It explains Blockly in more depth, and in second half describes implementation of extension. That consists of new blocks for structures, composite data types. Rest of the text is about development of new blocks, background systems for management of these new blocks, and demo application to show them, which is part of the thesis.
Klíčová slova
programovací jazyky, grafické programovací jazyky, výukové programovací jazyky, výuka programování, programovací jazyky pro děti
Klíčová slova v angličtině
programming languages, graphical programming languages, programming languages for introductory programming, programming languages for children
Zásady pro vypracování
Proveďte průzkum aktuálního stavu grafických programovacích nástrojů, určených pro výuku programování, které jsou šířeny s licencí otevřeného kódu (opensource) nebo jsou dostupné zdarma.
Vybere jeden z takových nástrojů a na příkladu reálného projektu vyhodnoťte jeho výhody a nevýhody.
Analyzujte a navrhněte možnosti implementace nových vlastností nebo úprav, které odstraní některou z nevýhod.
Implementujte rozšíření dle návrhu z předchozího bodu.
Otestujte novou implementaci na příkladu reálného projektu
Zásady pro vypracování
Proveďte průzkum aktuálního stavu grafických programovacích nástrojů, určených pro výuku programování, které jsou šířeny s licencí otevřeného kódu (opensource) nebo jsou dostupné zdarma.
Vybere jeden z takových nástrojů a na příkladu reálného projektu vyhodnoťte jeho výhody a nevýhody.
Analyzujte a navrhněte možnosti implementace nových vlastností nebo úprav, které odstraní některou z nevýhod.
Implementujte rozšíření dle návrhu z předchozího bodu.
Otestujte novou implementaci na příkladu reálného projektu
Seznam doporučené literatury
ZHANG, Kang. Visual languages and applications. New York: Springer, 2007. ISBN 9780387682570.
ICHIKAWA, Tadao., Erland. JUNGERT a Robert R. KORFHAGE. Visual languages and applications. New York: Plenum Press, c1990. ISBN 9780306434273.
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 3rd ed. White Plains, NY: Pearson Education, c2007. ISBN 9780136127116.
HOLZNER, Steven. JavaScript profesionálně: \matsymb{lbrack}kompletní referenční příručka\matsymb{rbrack}. Praha: Mobil Media, c2003. iDnes internet knihy. ISBN 8086593401.
REARICK, Ben. Blockly. Ann Arbor, Michigan: Cherry Lake Publishing, 2017. 21st century skills innovation library. ISBN 9781634727174.
Seznam doporučené literatury
ZHANG, Kang. Visual languages and applications. New York: Springer, 2007. ISBN 9780387682570.
ICHIKAWA, Tadao., Erland. JUNGERT a Robert R. KORFHAGE. Visual languages and applications. New York: Plenum Press, c1990. ISBN 9780306434273.
BROWN, H. Douglas. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 3rd ed. White Plains, NY: Pearson Education, c2007. ISBN 9780136127116.
HOLZNER, Steven. JavaScript profesionálně: \matsymb{lbrack}kompletní referenční příručka\matsymb{rbrack}. Praha: Mobil Media, c2003. iDnes internet knihy. ISBN 8086593401.
REARICK, Ben. Blockly. Ann Arbor, Michigan: Cherry Lake Publishing, 2017. 21st century skills innovation library. ISBN 9781634727174.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant prezentoval před komisí výsledky své bakalářské práce.
Prezentace působila vyváženě, student vystihl hlavní body práce.
Následně byl student seznámen s posudky vedoucího a oponenta bakalářské práce.
Komise vznesla k obhajobě následující dotazy:
1) Prof. Bíla: Budete v projektu pokračovat?
Diplomant dotaz zodpověděl bez zaváhání.