Tato práce se zabývá možnostmi léčby a resocializace závislého klienta terapeutické komunity. Shrnuje poznatky o drogové závislosti, vyjasňuje postavení terapeutických komunit v systému léčby závislostí v České republice. Podrobně a konkrétně se věnuje terapeutické komunitě Krok v Kyjově, jejímu způsobu práce se závislými klienty a její filozofii léčby. V praktické části pomocí kvantitativního výzkumu přináší reálný obraz o výsledcích resocializace klientů této terapeutické komunity.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the treatment options and resocialization of an addicted client of a therapeutic community. It summarizes findings about drug addiction, clarifies the posi-tion of therapeutic communities within the addiction treatment system in the Czech Re-public. It focuses specifically and in detail on the therapeutic community Krok in Kyjov, its way of work with the addicted clients and its treatment philosophy. In the practical part, using a quantitative research, it brings up a real picture of resocialization of this community´s clients.
Addiction, Therapeutic Community, Drugs, Therapy, Social Rehabilitation
Rozsah průvodní práce
147s. (35 963 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá možnostmi léčby a resocializace závislého klienta terapeutické komunity. Shrnuje poznatky o drogové závislosti, vyjasňuje postavení terapeutických komunit v systému léčby závislostí v České republice. Podrobně a konkrétně se věnuje terapeutické komunitě Krok v Kyjově, jejímu způsobu práce se závislými klienty a její filozofii léčby. V praktické části pomocí kvantitativního výzkumu přináší reálný obraz o výsledcích resocializace klientů této terapeutické komunity.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the treatment options and resocialization of an addicted client of a therapeutic community. It summarizes findings about drug addiction, clarifies the posi-tion of therapeutic communities within the addiction treatment system in the Czech Re-public. It focuses specifically and in detail on the therapeutic community Krok in Kyjov, its way of work with the addicted clients and its treatment philosophy. In the practical part, using a quantitative research, it brings up a real picture of resocialization of this community´s clients.
Addiction, Therapeutic Community, Drugs, Therapy, Social Rehabilitation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k resocializaci, léčbě závislosti a terapeutickým komunitám.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k resocializaci, léčbě závislosti a terapeutickým komunitám.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace.
Prezentace výsledku výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008, ISBN 978-80-87182-15-4.
NEŠPOR, K. Vaše děti a návykové látky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001,. ISBN 80-717-8515-6.
POKORNÝ, V. a kol. Patologické závislosti. Brno: Ústav psychologického poradenství a pedagogiky, 2002. ISBN 80-86568-02-04.
PROCHÁZKA, Miroslav, Sociální pedagogika. Praha:Grada 2012, ISBN 978-80-274-34-70-5.
PŘADKA, Milan, Dana KNOTKOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky, Brno: Masarykova universita v Brně, 1998. ISBN 80-7041-897-0.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008, ISBN 978-80-87182-15-4.
NEŠPOR, K. Vaše děti a návykové látky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001,. ISBN 80-717-8515-6.
POKORNÝ, V. a kol. Patologické závislosti. Brno: Ústav psychologického poradenství a pedagogiky, 2002. ISBN 80-86568-02-04.
PROCHÁZKA, Miroslav, Sociální pedagogika. Praha:Grada 2012, ISBN 978-80-274-34-70-5.
PŘADKA, Milan, Dana KNOTKOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky, Brno: Masarykova universita v Brně, 1998. ISBN 80-7041-897-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil cíle práce, dále se zaměřil na teoretická východiska a stěžejní pojmy (droga, apod.). Následně se student zaměřil na výzkumné problémy (prezentovány byly tři výzkumné problémy). Dále uvedl výzkumné cíle a popsal kvantitativní výzkum a výzkumný nástroj, tedy dotazník. Student uvedl způsob zpracování dat a představil některé výsledky výzkumného šetření. Student uvedl některé zajímavé závěry práce. Následně byly prezentovány nejvýznamnější hypotézy. Uvedeno bylo také doporučení pro praxi. Dále byly přečteny posudky rigorózní práce (viz příloha protokolu). Následně byl student vyzván k zodpovězení otázek z posudků. Student měl odpovědi připravené, následně měl předložit výzkumné portfolio - student předložil vyplněné dotazníky, souhlasy klientů student neměl a nepoužíval. Zdůvodnil zachování osobních údajů. Členové komise se doptávali na některé závěry výzkumného šetření, které nebyly nijak nové. Diskutována byla i praktická rovina výzkumu a jeho dopad. Následně student pohovořil o vztahu výsledků k patologickému hráčství. Dotazník byl označen spíše jako strukturovaný rozhovor, dotazník nebyl adekvátně sestaven a připraven pro účely výzkumného šetření. Členové komise hodnotili dotazník jako málo propracovaný, dotazník slouží spíše pro praktické účely, než účely výzkumné. Teoretická část obsahuje drobné nedostatky, komise nedostatečně hodnotí formální náležitosti práce, student pracuje málo s odbornými zdroji v teoretické části práce. Z metodologického hlediska nebylo nutné stanovovat a ověřovat hypotézy vzhledem ke zvolenému souboru. Student se snažil reagovat a zdůvodnit volbu hypotéz.