- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část:
Ohebnost zvuku ve filmové tvorbě Davida Lynche
2. Praktická část:
Audiovizuální dílo nebo tematický soubor audiovizuálních děl, délka minimálně 12 minut, zvuková skladba.
Hlavní téma v angličtině
The Sound Versatility in the Cinematography of David Lynch
Název dle studenta
Ohebnost zvuku ve filmové tvorbě Davida Lynche
Název dle studenta v angličtině
The Sound Versatility in the Cinematography of David Lynch
Tato práce se zaměřuje na analýzu zvukové tvorby Davida Lynche, především filmové, na příkladu jeho audiovizuálních děl Mazací hlava, Příběh Alvina Straighta, Inland Empire a jejich srovnání. Zabývá se způsobem ztvárnění idejí a určením charakteru zvukové tvorby Davida Lynche. Hlavním cílem je zjistit, do jaké míry je podstatná a v čem spočívá její určující dominantní vlastnost - ohebnost, a také prozkoumat vliv jiných druhů umění, osob, prostředí a událostí, které tvůrce dovedly k vlastnímu uměleckému sebevyjádření prostřednictvím zvuku. Obsahuje také rozhovor se zvukovým inženýrem Johnem Neffem, který se podělil o svoji zkušenost ze spolupráce s Lynchem.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis focuses on the soundtrack in the cinematography of David Lynch with its primary goal of analyzing and comparing films of his authorship, in particular Eraserhead, The Straight Story, and Inland Empire. This thesis examines David Lynch's creative process and establish the essence of his sound design. The aim is to determine wherein lies - and how major of a role plays - the dominant characteristic of David Lynch's work, its versatility, as well as to explore how the environment, society, and different fields of art influenced the filmmaker in his own artistic expression through the language of sound. To further help answering those questions, an interview with a sound engineer, John Neff, was conducted, in which he talked about his experience of collaborating with David Lynch on several projects.
Klíčová slova
David Lynch, filmový zvuk, filmová hudba, Mazací hlava, Příběh Alvina Straighta, Inland Empire, Alan Splet, Angelo Badalamenti, Dean Hurley, John Neff
Klíčová slova v angličtině
David Lynch, film soundtrack, film score, Eraserhead, The Straight Story, Inland Empire, Alan Splet, Angelo Badalamenti, Dean Hurley, John Neff
Rozsah průvodní práce
50 s. (92 516 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zaměřuje na analýzu zvukové tvorby Davida Lynche, především filmové, na příkladu jeho audiovizuálních děl Mazací hlava, Příběh Alvina Straighta, Inland Empire a jejich srovnání. Zabývá se způsobem ztvárnění idejí a určením charakteru zvukové tvorby Davida Lynche. Hlavním cílem je zjistit, do jaké míry je podstatná a v čem spočívá její určující dominantní vlastnost - ohebnost, a také prozkoumat vliv jiných druhů umění, osob, prostředí a událostí, které tvůrce dovedly k vlastnímu uměleckému sebevyjádření prostřednictvím zvuku. Obsahuje také rozhovor se zvukovým inženýrem Johnem Neffem, který se podělil o svoji zkušenost ze spolupráce s Lynchem.
Anotace v angličtině
This Bachelor thesis focuses on the soundtrack in the cinematography of David Lynch with its primary goal of analyzing and comparing films of his authorship, in particular Eraserhead, The Straight Story, and Inland Empire. This thesis examines David Lynch's creative process and establish the essence of his sound design. The aim is to determine wherein lies - and how major of a role plays - the dominant characteristic of David Lynch's work, its versatility, as well as to explore how the environment, society, and different fields of art influenced the filmmaker in his own artistic expression through the language of sound. To further help answering those questions, an interview with a sound engineer, John Neff, was conducted, in which he talked about his experience of collaborating with David Lynch on several projects.
Klíčová slova
David Lynch, filmový zvuk, filmová hudba, Mazací hlava, Příběh Alvina Straighta, Inland Empire, Alan Splet, Angelo Badalamenti, Dean Hurley, John Neff
Klíčová slova v angličtině
David Lynch, film soundtrack, film score, Eraserhead, The Straight Story, Inland Empire, Alan Splet, Angelo Badalamenti, Dean Hurley, John Neff
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v kroužkové či pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
a) Zvuková skladba audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut či soubor audiovizuálních děl oficiálně schválený před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
b) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo.
c) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany.
d) Anotace.
e) Technický scénář.
f) Štábová listina.
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet dále zásady: a - h (dle zadání praktické části práce na oboru Produkce). Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- f. Film ve formátu HD (1080p) či 4K (2160p) v odpovídajícím datovém toku a kontejneru MPEG-4 part10 (MPEG-4 AVC).
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v kroužkové či pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
a) Zvuková skladba audiovizuálního díla v minimální délce 12 minut či soubor audiovizuálních děl oficiálně schválený před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
b) Upoutávka, teaser či trailer na předložené audiovizuální dílo.
c) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany.
d) Anotace.
e) Technický scénář.
f) Štábová listina.
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta produkce, je nutné dodržet dále zásady: a - h (dle zadání praktické části práce na oboru Produkce). Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- f. Film ve formátu HD (1080p) či 4K (2160p) v odpovídajícím datovém toku a kontejneru MPEG-4 part10 (MPEG-4 AVC).
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Robert. Lynch: temné stránky duše. Vyd. 2., dopl. a aktualiz. Přeložil Iva ZÜNDORF, přeložil Jana NÁVRATOVÁ. Brno: Jota, 2006. ISBN 80-7217-433-9.
RATAJ, Michal, Slavomír HOŘÍNKA, Jan TROJAN a Tomáš DVOŘÁK. Zvukoprostor, prostorozvuk. Praha: Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU, 2018. ISBN 978-80-7331-485-9.
KLUSÁK, Pavel. Co je nového v hudbě. Praha: Nová beseda, 2018. ISBN 8090675174.
SZCZEPANIK, Petr, ed. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann, 2004. ISBN 80-239-4107-0.
MIŠÍKOVÁ, Katarína. Mysl a příběh ve filmové fikci: o kognitivistických přístupech k teorii filmové narace. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-7331-126-1.
LYNCH, David. Velká ryba: meditace, vědomí a kreativita. Praha: Dokořán, 2007. ISBN 978-80-7363-139-0.
LYNCH, David a Kristine MCKENNA. Room to dream. New York: Random House, [2018]. ISBN 978-0-399-58919-5.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Robert. Lynch: temné stránky duše. Vyd. 2., dopl. a aktualiz. Přeložil Iva ZÜNDORF, přeložil Jana NÁVRATOVÁ. Brno: Jota, 2006. ISBN 80-7217-433-9.
RATAJ, Michal, Slavomír HOŘÍNKA, Jan TROJAN a Tomáš DVOŘÁK. Zvukoprostor, prostorozvuk. Praha: Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU, 2018. ISBN 978-80-7331-485-9.
KLUSÁK, Pavel. Co je nového v hudbě. Praha: Nová beseda, 2018. ISBN 8090675174.
SZCZEPANIK, Petr, ed. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann, 2004. ISBN 80-239-4107-0.
MIŠÍKOVÁ, Katarína. Mysl a příběh ve filmové fikci: o kognitivistických přístupech k teorii filmové narace. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-7331-126-1.
LYNCH, David. Velká ryba: meditace, vědomí a kreativita. Praha: Dokořán, 2007. ISBN 978-80-7363-139-0.
LYNCH, David a Kristine MCKENNA. Room to dream. New York: Random House, [2018]. ISBN 978-0-399-58919-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise prof.Grečnár vítá v 12:00 studentku u obhajob a seznamuje jí s průběhem. Studentka od-prezentovala svoje závěry teoretické bakalářské práce před komisí a řádně odpověděla na všechny otázky vedoucího i oponenta práce. Dále rozvádí problematiku její praktické části práce a s komisí vede dialog nad výslednou formou, které k tomu vedla. Vedoucím i oponentem práce je pochválena za práci, kterou odvedla. Předseda komise ukončuje obhajobu v 12:28.