Diplomová práce má teoreticko - empirický charakter. Cílem je zjistit, jaké edukační postupy preferují učitelé při práci s dětmi mladšími tří let v předškolních zařízeních. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o teoretickém vymezení pojmu edukační postupy a o přístupech učitele v edukaci dětí mladší tří let. V diplomové práci se autorka věnuje také specifikaci jednotlivých typů předškolních zařízení a požadavkům na učitelky mateřských škol, pečovatelky v dětských skupinách a ošetřovatelky v jeslích. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Získaná data byla sbírána postupně pomocí interview s učitelkami, pečovatelky a ošetřovatelkami z jednotlivých typů zařízení. Z analýzy dat vyplynulo, že pro práci s dětmi mladšími tří let jsou nejčastěji využívány tři skupiny organizačních forem a to frontální, individualizované a skupinové. Mezi často využívané metody patří dramatizace, vyprávění, názorné metody, situační a převažuje hra. K samotné vzdělávací práci s dětmi dochází až po zvládnutí období adaptace a po vytvoření si základních hygienických a sebeobslužných návyků.
Anotace v angličtině
This thesis consists of two parts the theoretical and empirical. The aim is to find out which educational process teachers of preschool children prefer. The theoretical part consists of a summary of theoretical knowledge and definitions of the concept of educational procedures with regard to the teacher's attitude towards education of children aged three years and below. In the diploma theses the author pays attention to the specificities for individual types of preschool facilities and the requirements for kindergarten teachers, social attendant in child's centers and in Infant-nursery. In the empirical part of thesis there are presented results of qualitative research. Data was collecting gradually by interviewing teachers, social attendants and nurses from individual type of institutions. Data analysis later showed that for working with children under 3 years age the most common ways are three groups of organizational form: frontal, individual and grouped. Often used methods included performance, narration, illustrative methods, situation methods and mostly play. The educational work with children itself occurs after mastering a period of adaptation and after creating basic hygiene and self-service habits.
Klíčová slova
edukační postupy, dítě raného věku, předškolní zařízení v ČR
Klíčová slova v angličtině
educational methods, early age child, preschool institutions in Czech Republic.
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko - empirický charakter. Cílem je zjistit, jaké edukační postupy preferují učitelé při práci s dětmi mladšími tří let v předškolních zařízeních. V teoretické části jsou sumarizovány poznatky o teoretickém vymezení pojmu edukační postupy a o přístupech učitele v edukaci dětí mladší tří let. V diplomové práci se autorka věnuje také specifikaci jednotlivých typů předškolních zařízení a požadavkům na učitelky mateřských škol, pečovatelky v dětských skupinách a ošetřovatelky v jeslích. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Získaná data byla sbírána postupně pomocí interview s učitelkami, pečovatelky a ošetřovatelkami z jednotlivých typů zařízení. Z analýzy dat vyplynulo, že pro práci s dětmi mladšími tří let jsou nejčastěji využívány tři skupiny organizačních forem a to frontální, individualizované a skupinové. Mezi často využívané metody patří dramatizace, vyprávění, názorné metody, situační a převažuje hra. K samotné vzdělávací práci s dětmi dochází až po zvládnutí období adaptace a po vytvoření si základních hygienických a sebeobslužných návyků.
Anotace v angličtině
This thesis consists of two parts the theoretical and empirical. The aim is to find out which educational process teachers of preschool children prefer. The theoretical part consists of a summary of theoretical knowledge and definitions of the concept of educational procedures with regard to the teacher's attitude towards education of children aged three years and below. In the diploma theses the author pays attention to the specificities for individual types of preschool facilities and the requirements for kindergarten teachers, social attendant in child's centers and in Infant-nursery. In the empirical part of thesis there are presented results of qualitative research. Data was collecting gradually by interviewing teachers, social attendants and nurses from individual type of institutions. Data analysis later showed that for working with children under 3 years age the most common ways are three groups of organizational form: frontal, individual and grouped. Often used methods included performance, narration, illustrative methods, situation methods and mostly play. The educational work with children itself occurs after mastering a period of adaptation and after creating basic hygiene and self-service habits.
Klíčová slova
edukační postupy, dítě raného věku, předškolní zařízení v ČR
Klíčová slova v angličtině
educational methods, early age child, preschool institutions in Czech Republic.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o přístupech ke vzdělávání dětí mladších tří let.
Vymezení teoretických východisek o vymezení ranného dětství.
Zpracování výzkumného projektu zaměřeného na zjišťování edukačních postupů učitelů a vychovatelů pracujících s dětmi mladšími tří let.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s učitelkami a vychovatelkami.
Interpretace výzkumu a doporučení pro instituce, které pracují s dětmi mladšími tří let.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o přístupech ke vzdělávání dětí mladších tří let.
Vymezení teoretických východisek o vymezení ranného dětství.
Zpracování výzkumného projektu zaměřeného na zjišťování edukačních postupů učitelů a vychovatelů pracujících s dětmi mladšími tří let.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s učitelkami a vychovatelkami.
Interpretace výzkumu a doporučení pro instituce, které pracují s dětmi mladšími tří let.
Seznam doporučené literatury
Hašková, H. Saxonberg, S., & Mudrák, J. (2012). Péče o nejmenší: Boření mýtů. Praha: Sociologické nakladatelství.
Murray, L. (2016). Psychologie malých dětí: jak vztahy podporují vývoj dětí od narození do dvou let. Praha: Triton.
Nutkins, S., McDonald, C., & Stephen, M. (2013). Early childhood education and care: an introduction. Los Angeles: SAGE.
Piaget, J., & Bärbel, I. (2014). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
Splavcová, H., & Kropáčková, J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál.
Syslová, Z., Burkovičová, R., Kropáčková, J., Šilhánová, K., & Štěpánková, L. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Šulová, L. (2004). Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Hašková, H. Saxonberg, S., & Mudrák, J. (2012). Péče o nejmenší: Boření mýtů. Praha: Sociologické nakladatelství.
Murray, L. (2016). Psychologie malých dětí: jak vztahy podporují vývoj dětí od narození do dvou let. Praha: Triton.
Nutkins, S., McDonald, C., & Stephen, M. (2013). Early childhood education and care: an introduction. Los Angeles: SAGE.
Piaget, J., & Bärbel, I. (2014). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
Splavcová, H., & Kropáčková, J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál.
Syslová, Z., Burkovičová, R., Kropáčková, J., Šilhánová, K., & Štěpánková, L. (2019). Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku: komparace české a zahraniční situace. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Šulová, L. (2004). Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Vedoucí práce se vyjádřila k teoretické části práce, jejíž zpracování hodnotí jako povrchové. Oponent práce se vyjádřil k nevhodným klíčovým slovům, které hodnotí jako nejednotné a nejasné. V empirické části práce upozornil na nevhodnou formulaci hlavního výzkumného cíle, který neladí s výzkumným designem. Vedoucí práce položila dvě otázky. První otázka se vázala na teoretické koncepty v edukačních přístupech k dvouletým dětem. Druhá otázka se orientovala na specifika edukačí práce s dvouletými dětmi. Studentka dokázala adekvátně odpovědět na obě otázky. Oponent práce položil studentce také dvě otázky. První otázka se týkala speciálního vzdělání pro adekvátnější práci pedagogických pracovníků při práci s dětmi do tří let. Druhá otázka se orientovala na vysvětlení výzkumných zjištění. Studentka odpověděla adekvátvně na obě otázky.