Diplomová práce má teoreticko-empirický rámec. Cílem je sumarizovat teoretické poznatky o otázkách profesních ambic a popsat, jaké jsou profesní ambice ředitelů mateřských škol ve Zlínském kraji. V teoretické části jsou představena terminologická východiska týkající se profesních a osobních ambic. V centru autorčiny pozornosti je popsána profesionalizace učitele mateřské školy vedoucí k pozici ředitele mateřské školy. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který byl realizován za pomocí interview s řediteli mateřských škol ve Zlínském kraji. V závěru práce jsou interpretovány a analyzovány výsledky výzkumu, ze kterých vyplynulo, že k pozici ředitele mateřské školy je vedla změna pracovní pozice či osobní ambice a že jejich profesní ambice nejvíce ovlivňují činitelé, kteří na ně mají vliv.
Anotace v angličtině
The thesis has a theoretical-empirical framework. Its aim is to summarize the theoretical knowledge of the professional ambitions of the kindergarten headmasters in the Zlín region and to describe them. The theoretical part introduces terminological solutions regard-ing their professional and personal ambitions. In the centre of the author's attention is being described the professionalization of the kindergarten teacher leading towards the position of the kindergarten headmaster. The results of the qualitatively oriented research, that has been carried out by interviewing the kindergarten headmasters in the Zlín region are presented in the empirical part of the thesis. At the end of the thesis, the results of the research are interpreted and analysed. It shows that it was either an urge to change their job or a personal ambition that led them towards the position of a headmaster in a kindergarten. And that mainly their professional ambitions were influenced by the people who have an impact on them.
Klíčová slova
Profesní ambice ředitelů mateřské školy, osobní ambice, profesionalizace učitele, profesní spokojenost, ředitel mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
professional ambitions of kindergarten headmasters, personal ambitions, teacher professionalization, professional satisfaction, kindergarten headmaster
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko-empirický rámec. Cílem je sumarizovat teoretické poznatky o otázkách profesních ambic a popsat, jaké jsou profesní ambice ředitelů mateřských škol ve Zlínském kraji. V teoretické části jsou představena terminologická východiska týkající se profesních a osobních ambic. V centru autorčiny pozornosti je popsána profesionalizace učitele mateřské školy vedoucí k pozici ředitele mateřské školy. V empirické části jsou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, který byl realizován za pomocí interview s řediteli mateřských škol ve Zlínském kraji. V závěru práce jsou interpretovány a analyzovány výsledky výzkumu, ze kterých vyplynulo, že k pozici ředitele mateřské školy je vedla změna pracovní pozice či osobní ambice a že jejich profesní ambice nejvíce ovlivňují činitelé, kteří na ně mají vliv.
Anotace v angličtině
The thesis has a theoretical-empirical framework. Its aim is to summarize the theoretical knowledge of the professional ambitions of the kindergarten headmasters in the Zlín region and to describe them. The theoretical part introduces terminological solutions regard-ing their professional and personal ambitions. In the centre of the author's attention is being described the professionalization of the kindergarten teacher leading towards the position of the kindergarten headmaster. The results of the qualitatively oriented research, that has been carried out by interviewing the kindergarten headmasters in the Zlín region are presented in the empirical part of the thesis. At the end of the thesis, the results of the research are interpreted and analysed. It shows that it was either an urge to change their job or a personal ambition that led them towards the position of a headmaster in a kindergarten. And that mainly their professional ambitions were influenced by the people who have an impact on them.
Klíčová slova
Profesní ambice ředitelů mateřské školy, osobní ambice, profesionalizace učitele, profesní spokojenost, ředitel mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
professional ambitions of kindergarten headmasters, personal ambitions, teacher professionalization, professional satisfaction, kindergarten headmaster
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o prefesních ambicích vedoucích pracovníků mateřských škol.
Příprava projektu empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím rozhovorů s ředitelkami a vedoucími učitelkami mateřských škol.
Analýza získaných výzkumných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Brooks, C. (2016). Teacher subject identity in professional practice: teaching with a professional compass. London: Routledge.
Göbelová, T. (2015). Profesní hodnoty a etické principy v práci učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
Svobodová, E., & Vítečková, M. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2015). Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Praha: Wolters Kluwer.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Seznam doporučené literatury
Brooks, C. (2016). Teacher subject identity in professional practice: teaching with a professional compass. London: Routledge.
Göbelová, T. (2015). Profesní hodnoty a etické principy v práci učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
Svobodová, E., & Vítečková, M. (2017). Osobnost předškolního pedagoga: sebereflexe, sociální kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
Syslová, Z. (2015). Jak úspěšně řídit mateřskou školu. Praha: Wolters Kluwer.
Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Upozornila zejména na nedostatky v teoretické části, které způsobily absentující oporu v empirické části práce. Oponentka polemizovala nad teoretickou částí práce. První otázka vedoucí práce se orientovala na vysvětlení zařazení tabulky 1, která je v práci uvedena na straně 22. Druhá otázka se vázala na osobní ambice k pozici ředitelky u participantů výzkumu. Studentka dokázala adekvátně odpovědět na obě otázky. Oponentka práce položila otázku týkající se návrhu zmírnění přílišné administrativy ředitelů k usnadnění jejich práce. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Člen komise dr. Pacholík položil otázku, kde požádal studentku o vymezení konkrétní situace, která ovlivňuje cestu učitelky k pozici ředitelky. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Člen komise dr. Božik položil otázku týkající se vztahu mezi ředitelem a lídrem. Studentka dokázala reagovat adekvátně.