Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Zabývá se tím, jak učitelé mateřských a základních škol nahlížejí na dítě v posledním roce předškolního vzdělávání. V teoretické části se zaměřuje na to, jaké je současné dítě při vstupu do základní školy, jací jsou učitelé mateřských a základních škol a jak probíhá vzdělávání na těchto stupních vzdělávání. Empirická část je věnována kvantitativnímu výzkumu realizovaného pomocí strukturovaných interview a dotazníku s učiteli mateřských a základních škol. Výzkumná zjištění představují, jaké jsou názory učitelů mateřských a základních škol na dítě v posledním roce předškolního vzdělávání, na dětství těchto dětí a jejich připravenost na základní školu. V závěru práce interpretujeme tyto výsledky a srovnáváme je podobnými výzkumy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis has a theoretical-empirical character. It deals with how pre-primary and primary school teachers think of the child in the last year of preschool education. The theoretical part focuses on what the current child is like, when entering primary school, what are pre-primary and primary school teachers like and how education takes place at these levels of education. The empirical part is devoted to quantitative research carried out using structured interviews and a questionnaire with pre-primary and primary school teachers. The research findings represent the views of pre-primary and primary school teachers of the child, which is in the last year of pre-school education. Opinions about childhood of these children and their readiness for primary school. At the end of the thesis we interpret these results and compare them with similar research.
Klíčová slova
Dítě v posledním roce předškolního vzdělávání, názory učitelů na dítě, vzdělávání dítěte v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
Child in the last year of preschool education, teachers' opinions of the child, education in pre-primary school
Rozsah průvodní práce
111 s. (195 431 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Zabývá se tím, jak učitelé mateřských a základních škol nahlížejí na dítě v posledním roce předškolního vzdělávání. V teoretické části se zaměřuje na to, jaké je současné dítě při vstupu do základní školy, jací jsou učitelé mateřských a základních škol a jak probíhá vzdělávání na těchto stupních vzdělávání. Empirická část je věnována kvantitativnímu výzkumu realizovaného pomocí strukturovaných interview a dotazníku s učiteli mateřských a základních škol. Výzkumná zjištění představují, jaké jsou názory učitelů mateřských a základních škol na dítě v posledním roce předškolního vzdělávání, na dětství těchto dětí a jejich připravenost na základní školu. V závěru práce interpretujeme tyto výsledky a srovnáváme je podobnými výzkumy.
Anotace v angličtině
The diploma thesis has a theoretical-empirical character. It deals with how pre-primary and primary school teachers think of the child in the last year of preschool education. The theoretical part focuses on what the current child is like, when entering primary school, what are pre-primary and primary school teachers like and how education takes place at these levels of education. The empirical part is devoted to quantitative research carried out using structured interviews and a questionnaire with pre-primary and primary school teachers. The research findings represent the views of pre-primary and primary school teachers of the child, which is in the last year of pre-school education. Opinions about childhood of these children and their readiness for primary school. At the end of the thesis we interpret these results and compare them with similar research.
Klíčová slova
Dítě v posledním roce předškolního vzdělávání, názory učitelů na dítě, vzdělávání dítěte v mateřské škole
Klíčová slova v angličtině
Child in the last year of preschool education, teachers' opinions of the child, education in pre-primary school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na aktéry předškolního vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o názorech učitelů mateřských a základních škol na dítě předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských a základních škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na aktéry předškolního vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o názorech učitelů mateřských a základních škol na dítě předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských a základních škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Fives, H., & Gill, M. G. (2015). International handbook of research on teachers' beliefs. New York: Routledge.
Hejlová, H., Opravilová, E., Uhlířová, J., & Bravená, N. (2013). Nahlížení do světa dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče (2., přeprac. a rozš. vyd). Praha: Portál.
Parker-Rees, R., & Leeson, C. (2015). Early childhood studies: an introduction to the study of children's lives and children's worlds (4th edition). Los Angeles: SAGE.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (2., přeprac. a rozš. vyd). Praha: Karolinum.
Wiegerová, A., & Gavora, P. (2014).Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534.
Seznam doporučené literatury
Fives, H., & Gill, M. G. (2015). International handbook of research on teachers' beliefs. New York: Routledge.
Hejlová, H., Opravilová, E., Uhlířová, J., & Bravená, N. (2013). Nahlížení do světa dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče (2., přeprac. a rozš. vyd). Praha: Portál.
Parker-Rees, R., & Leeson, C. (2015). Early childhood studies: an introduction to the study of children's lives and children's worlds (4th edition). Los Angeles: SAGE.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání (2., přeprac. a rozš. vyd). Praha: Karolinum.
Wiegerová, A., & Gavora, P. (2014).Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovu práci. Studentka představila základní a dílčí výzkumné cíle, výzkumné otázky, prezentovala rovněž výzkumné metody, interview a výzkumný vzorek. Studentka uvedla ukázku významových kategorií, hovořila o výsledcích výzkumu. Studentka hovořila plynule, ale měla problémy propojit teoretické poznatky s praxí. Vedoucí práce zhodnotila spolupráci se studentkou během procesu tvorby diplomové práce. Studentka se adekvátně vyjádřila k otázkám oponenta s oporou o odbornou literaturu. Následně byla otevřena diskuse. Studentka plynule hovořila o výsledcích výzkumu. Zkoušející se zeptala na interpretaci výsledků, v čem spočívá odlišný pohled učitelů mateřských škol a učitelů prvního stupně základních škol. Studentka dokázala odpovědět na doplňující otázky komise a prokázala tak obecné znalosti v předmětné problematice.