Cílem této práce je stručný úvod do historie vědeckých kalkulaček a jejich vnitřního řešení. Dále pak návrh studijního modelu kalkulačky včetně programového vybavení a knihoven, které obsluhují zkompletovaný hardware. Hardware byl sestaven z vývojové desky FRDM KL25Z obsahující mikroprocesor pro řízení kalkulačky, dvou maticových klávesnic pro uživatelský vstup a tří čtyřmístných 7segmentových displejů pro zobrazování. Sestavená kalkulačka s modelovým programem pro obsluhu používá pro zadávání reverzní polskou notaci, což usnadňuje programování a zároveň ukazuje alternativní metodu vstupu dat. Tento model může sloužit pro seznámení studentů s principy funkcí moderních vědeckých kalkulaček a výuce implementací výpočetních algoritmů.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is a brief introduction to the history and inner workings of scientific calculators and a working educational model of one. This model includes a demonstration code and libraries, which control the hardware. The hardware consists of a FRDM-KL25Z control board, which includes a microprocessor controlling the calculator, two matrix switches for user input, and three four-digit seven-segment LED displays. The calculator uses the reverse Polish notation, which is easier to implement and also shows an alternative method of input. This model can introduce students to the principles of inner workings of modern scientific calculators and help with teaching of different computational algorithms used in calculators.
Cílem této práce je stručný úvod do historie vědeckých kalkulaček a jejich vnitřního řešení. Dále pak návrh studijního modelu kalkulačky včetně programového vybavení a knihoven, které obsluhují zkompletovaný hardware. Hardware byl sestaven z vývojové desky FRDM KL25Z obsahující mikroprocesor pro řízení kalkulačky, dvou maticových klávesnic pro uživatelský vstup a tří čtyřmístných 7segmentových displejů pro zobrazování. Sestavená kalkulačka s modelovým programem pro obsluhu používá pro zadávání reverzní polskou notaci, což usnadňuje programování a zároveň ukazuje alternativní metodu vstupu dat. Tento model může sloužit pro seznámení studentů s principy funkcí moderních vědeckých kalkulaček a výuce implementací výpočetních algoritmů.
Anotace v angličtině
The goal of this thesis is a brief introduction to the history and inner workings of scientific calculators and a working educational model of one. This model includes a demonstration code and libraries, which control the hardware. The hardware consists of a FRDM-KL25Z control board, which includes a microprocessor controlling the calculator, two matrix switches for user input, and three four-digit seven-segment LED displays. The calculator uses the reverse Polish notation, which is easier to implement and also shows an alternative method of input. This model can introduce students to the principles of inner workings of modern scientific calculators and help with teaching of different computational algorithms used in calculators.
Popište existující vědecké kalkulačky a jejich možnosti.
Proveďte návrh kalkulačky řízené mikropočítačem s ohledem na její využití jako výukové pomůcky pro výuku programování mikropočítačů.
Návrh hardwarově realizujte.
Implementujte ukázkové programové vybavení pro řídicí mikropočítač.
Vytvořte programovou knihovnu pro usnadnění tvorby vlastního software pro vytvořenou kalkulačku.
Zásady pro vypracování
Popište existující vědecké kalkulačky a jejich možnosti.
Proveďte návrh kalkulačky řízené mikropočítačem s ohledem na její využití jako výukové pomůcky pro výuku programování mikropočítačů.
Návrh hardwarově realizujte.
Implementujte ukázkové programové vybavení pro řídicí mikropočítač.
Vytvořte programovou knihovnu pro usnadnění tvorby vlastního software pro vytvořenou kalkulačku.
Seznam doporučené literatury
BARR, Michael a Anthony J. MASSA. Programming embedded systems: with C and GNU development tools. 2nd ed. Sebastopol: O'Reilly, 2006. ISBN 0596009836.
CATSOULIS, John. Designing embedded hardware. 2nd ed. Sebastopol, CA: O'Reilly, 2005, xvi, 377 p. ISBN 0596007558.
LADMAN, Josef. Elektronické konstrukce pro začátečníky. Praha: BEN - technická literatura, 2001. ISBN 80-730-0015-6.
PINKER, Jiří. Mikroprocesory a mikropočítače. Praha: BEN - technická literatura, 2004. ISBN 80-7300-110-1.
SMITH, Warwick A. C programming for embedded microcontrollers. 2nd ed. Susteren: Elektor International Media BV, 2008. ISBN 978-090-5705-804.
Seznam doporučené literatury
BARR, Michael a Anthony J. MASSA. Programming embedded systems: with C and GNU development tools. 2nd ed. Sebastopol: O'Reilly, 2006. ISBN 0596009836.
CATSOULIS, John. Designing embedded hardware. 2nd ed. Sebastopol, CA: O'Reilly, 2005, xvi, 377 p. ISBN 0596007558.
LADMAN, Josef. Elektronické konstrukce pro začátečníky. Praha: BEN - technická literatura, 2001. ISBN 80-730-0015-6.
PINKER, Jiří. Mikroprocesory a mikropočítače. Praha: BEN - technická literatura, 2004. ISBN 80-7300-110-1.
SMITH, Warwick A. C programming for embedded microcontrollers. 2nd ed. Susteren: Elektor International Media BV, 2008. ISBN 978-090-5705-804.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student odprezentoval před komisí hlavní cíle a výsledky své bakalářské práce. Následně byl seznámen s posudky vedoucího a oponenta bakalářské práce a poté zodpověděl dotazy uvedené v posudcích.
Komise vznesla k obhajobě následující dotaz:
1) prof. Prokop, R.: Charakterizujte čím je vámi navržená kalkulačka jiná oproti komerčním kalkulačkám?
2) doc. Koziorek, J.: Jaké bude využití výsledků bakalářské práce?