Předkládaná diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Zabývá se
problematikou zaměřenou na pojetí dítěte předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na dítě předškolního věku a dále se zabývá přípravou studentů učitelství. Empirická část diplomové práce popisuje kvantitativní výzkum realizovaný prostřednictvím dotazníku adresovaného studentům učitelství a interview se studenty učitelství. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit názory studentů učitelství pro mateřské školy týkající se dítěte předškolního věku. Sesbíraná data byla vyhodnocena a následně interpretována. Ze získaných dat vyplynuly zajímavé výsledky, jež prokázaly, že dnešní děti jsou zvídavé,
přátelské, hravé a negativně ovlivněné současnými moderními technologiemi.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis has a theoretical-empirical character. It deals with issues focused on the concept of preschool children. The theoretical part is focused on preschool children and also deals with the preparation of student teachers. The empirical part of the diploma thesis describes quantitative research carried out through a questionnaire addressed to teaching students and interviews with teaching students. The aim of the research was to find out the opinions of kindergarten teacher students regarding a preschool child. The collected data were evaluated and subsequently interpreted. The data obtained yielded interesting results, which showed that today's children are inquisitive,
friendly, playful, and negatively affected by current modern technologies.
Klíčová slova
pojetí dítěte předškolního věku, studenti učitelství, profesní start
Klíčová slova v angličtině
the concept of a preschool child, student teachers, professional start
Rozsah průvodní práce
60
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce má teoreticko-empirický charakter. Zabývá se
problematikou zaměřenou na pojetí dítěte předškolního věku. Teoretická část je zaměřena na dítě předškolního věku a dále se zabývá přípravou studentů učitelství. Empirická část diplomové práce popisuje kvantitativní výzkum realizovaný prostřednictvím dotazníku adresovaného studentům učitelství a interview se studenty učitelství. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit názory studentů učitelství pro mateřské školy týkající se dítěte předškolního věku. Sesbíraná data byla vyhodnocena a následně interpretována. Ze získaných dat vyplynuly zajímavé výsledky, jež prokázaly, že dnešní děti jsou zvídavé,
přátelské, hravé a negativně ovlivněné současnými moderními technologiemi.
Anotace v angličtině
The submitted diploma thesis has a theoretical-empirical character. It deals with issues focused on the concept of preschool children. The theoretical part is focused on preschool children and also deals with the preparation of student teachers. The empirical part of the diploma thesis describes quantitative research carried out through a questionnaire addressed to teaching students and interviews with teaching students. The aim of the research was to find out the opinions of kindergarten teacher students regarding a preschool child. The collected data were evaluated and subsequently interpreted. The data obtained yielded interesting results, which showed that today's children are inquisitive,
friendly, playful, and negatively affected by current modern technologies.
Klíčová slova
pojetí dítěte předškolního věku, studenti učitelství, profesní start
Klíčová slova v angličtině
the concept of a preschool child, student teachers, professional start
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na učitele mateřských škol a jejich profesní přípravu.
Vymezení teoretických východisek o názorech studentů učitelství pro mateřské školy na dítě předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části práce, zpracování výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro studenty učitelství.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na učitele mateřských škol a jejich profesní přípravu.
Vymezení teoretických východisek o názorech studentů učitelství pro mateřské školy na dítě předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části práce, zpracování výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím dotazníku pro studenty učitelství.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Barnett, W. S. (2008). Preschool education and its lasting effects: Research and policy implications. Rutgers: The State University of New Jersey.
Hejlová, H., Opravilová, E., Uhlířová, J., & Bravená, N. (2013). Nahlížení do světa dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Wiegerová, A., & Gavora, P. (2014).Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534.
Seznam doporučené literatury
Barnett, W. S. (2008). Preschool education and its lasting effects: Research and policy implications. Rutgers: The State University of New Jersey.
Hejlová, H., Opravilová, E., Uhlířová, J., & Bravená, N. (2013). Nahlížení do světa dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Juklová, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
Průcha, J. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. Brno: Masarykova univerzita.
Wiegerová, A. et al. (2015). Profesionalizace učitele mateřské školy z pohledu reformy kurikula. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií.
Wiegerová, A., & Gavora, P. (2014).Proč se chci stát učitelkou v mateřské škole? Pohled kvalitativního výzkumu. Pedagogická orientace, 24(4), 510-534.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila diplomovou práci. Uvedla cíle výzkumu a dílčí výzkumné otázky, hypotézy, výsledky výzkumu. Práce má chyby jak v empirické, tak teoretické části. Jednalo se o méně tvořivou kompilaci teoretické části, podobně v empirické části. Základní požadavky tato práce splňuje. Interpretace výsledků je plochá. Studentka se vyjádřila k otázkám oponenta a vedoucího práce s jistými nedostatky. Následně proběhla diskuse. Studentka hovořila plynule a nesamostatně. Studentka neprokázala základní teoretické znalosti ve zkoumané problematice.