Tématem diplomové práce jsou stresové faktory v práci učitelky mateřské školy. Cílem tohoto kvalitativního výzkumu je odhalit a popsat konkrétní stresové faktory v práci učitelky mateřské školy. V teoretické části práce jsou sumarizovány poznatky týkající se stresu z pohledu různých autorů. Dále je pojem stres zasazen do pedagogického kontextu. Empirická část práce zahrnuje výsledky kvalitativního šetření. Výzkum je zpracován metodou polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol. Získaná data jsou podložena participačním pozorováním učitelek v jednotlivých mateřských školách. Výsledky výzkumu odhalily skutečné stresové faktory, které ovlivňují práci učitelek mateřských škol.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is stress factors in the work of kindergarten teacher. The aim of this qualitative research is to identify and describe specific stress factors in the work of a kindergarten teacher. The theoretical part summarizes the knowledge of stress from the perspective of various authors. Furthermore, the term stress is set in a pedagogical context. The empirical part of the thesis includes the results of a qualitative survey. The research is based on a semi-structured interview with kindergarten teachers. The data which supported by participatory observation of teachers in individual kindergartens. The results of the research revealed real stress factors that affect the work of kindergarten teachers.
Klíčová slova
učitelský stres, stresová situace, stresová reakce
Klíčová slova v angličtině
teacher stress, stress situation, stress reaction
Rozsah průvodní práce
70 s. (106 101)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce jsou stresové faktory v práci učitelky mateřské školy. Cílem tohoto kvalitativního výzkumu je odhalit a popsat konkrétní stresové faktory v práci učitelky mateřské školy. V teoretické části práce jsou sumarizovány poznatky týkající se stresu z pohledu různých autorů. Dále je pojem stres zasazen do pedagogického kontextu. Empirická část práce zahrnuje výsledky kvalitativního šetření. Výzkum je zpracován metodou polostrukturovaného interview s učitelkami mateřských škol. Získaná data jsou podložena participačním pozorováním učitelek v jednotlivých mateřských školách. Výsledky výzkumu odhalily skutečné stresové faktory, které ovlivňují práci učitelek mateřských škol.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is stress factors in the work of kindergarten teacher. The aim of this qualitative research is to identify and describe specific stress factors in the work of a kindergarten teacher. The theoretical part summarizes the knowledge of stress from the perspective of various authors. Furthermore, the term stress is set in a pedagogical context. The empirical part of the thesis includes the results of a qualitative survey. The research is based on a semi-structured interview with kindergarten teachers. The data which supported by participatory observation of teachers in individual kindergartens. The results of the research revealed real stress factors that affect the work of kindergarten teachers.
Klíčová slova
učitelský stres, stresová situace, stresová reakce
Klíčová slova v angličtině
teacher stress, stress situation, stress reaction
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti teorie stresu v profesi učitelky mateřské školy.
Vymezení pojmů a teoretických východisek týkajících se psychické zátěže učitelek mateřských škol a možností jejího ovlivňování.
Příprava metodiky empirické části a následné zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu formou polostrukturovaného interview a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti teorie stresu v profesi učitelky mateřské školy.
Vymezení pojmů a teoretických východisek týkajících se psychické zátěže učitelek mateřských škol a možností jejího ovlivňování.
Příprava metodiky empirické části a následné zpracování projektu výzkumu.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu formou polostrukturovaného interview a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Buchwald, P. (2013). Stres ve škole a jak ho zvládnout. Brno: Edika.
Folkman, S. (2011). The Oxford handbook of stress, health, and coping. New York: Oxford University Press.
Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada.
Plamínek, J. (2013). Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. Praha: Grada.
Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Buchwald, P. (2013). Stres ve škole a jak ho zvládnout. Brno: Edika.
Folkman, S. (2011). The Oxford handbook of stress, health, and coping. New York: Oxford University Press.
Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada.
Plamínek, J. (2013). Sebepoznání, sebeřízení a stres: praktický atlas sebezvládání. Praha: Grada.
Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svoji diplomovou práci. Uvedla cíle výzkumu, dílčí výzkumné cíle a otázky, výzkumnou metodu, výzkumný vzorek, interpretaci výsledků výzkumu. Studentka se vyjádřila k otázkám oponenta a vedoucího diplomové práce. Následně proběhla diskuse. Zkoušející položila studentce otázku, jak metodou pozorování sledovala stres. Studentka samostatně odpověděla s drobnými nedostatky. Zkoušející doplnil odpověď, že je napovážení, zda kategorie stres není příliš zveličující v kontextu, ve kterém ho studentka používá. Studentka měla problém propojit teorii s praxí.