Diplomová práce je výzkumný typ práce kvalitativního charakteru zabývající se aktuálním tématem ve vzdělávacím procesu dětí. Zaměřuje se na využívání trestů v edukační práci s dětmi v mateřských školách. V teoretické části jsou sumarizovány teoretické poznatky, které definují využívání trestů jako regulátorů ve vzdělávacím procesu v mateřských školách. Výzkumná část se zabývá pozorováním edukačního procesu a interview s učitelkami mateřských škol. V praktické části byla zvolena doplňující metoda interview s předškolními dětmi. Výsledky výzkumu objasnily důvody a způsoby trestání dětí učitelkami v mateřských školách. V práci je prezentováno, jaké chování dětí učitelky trestají a jaké tresty uplatňují na děti. Interview s dětmi odhalilo preferenci k určitým formám trestů.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis is a research type of qualitative work dealing with the timely topic in the preschool education. It focuses on the application of punishments in the educational process of children in preschool. The theoretical part summarizes the theoretical framework that defines the use of punishments as regulators in the educational process in preschool. The research part deals with the observation of the educational process and interviews with preschool teachers. In the latter part, an additional method encompassing the interviews with preschool children was selected. The results of the research clarified the reasons and ways of punishing that take place in nursery schools. The thesis presents what kinds of behaviour teachers punish and which punishments they apply to children. Interviews with children revealed the preference of children for certain forms of punishment.
Klíčová slova
pravidla, trest
Klíčová slova v angličtině
rules, punishment
Rozsah průvodní práce
90 s. (153 164)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je výzkumný typ práce kvalitativního charakteru zabývající se aktuálním tématem ve vzdělávacím procesu dětí. Zaměřuje se na využívání trestů v edukační práci s dětmi v mateřských školách. V teoretické části jsou sumarizovány teoretické poznatky, které definují využívání trestů jako regulátorů ve vzdělávacím procesu v mateřských školách. Výzkumná část se zabývá pozorováním edukačního procesu a interview s učitelkami mateřských škol. V praktické části byla zvolena doplňující metoda interview s předškolními dětmi. Výsledky výzkumu objasnily důvody a způsoby trestání dětí učitelkami v mateřských školách. V práci je prezentováno, jaké chování dětí učitelky trestají a jaké tresty uplatňují na děti. Interview s dětmi odhalilo preferenci k určitým formám trestů.
Anotace v angličtině
The Diploma thesis is a research type of qualitative work dealing with the timely topic in the preschool education. It focuses on the application of punishments in the educational process of children in preschool. The theoretical part summarizes the theoretical framework that defines the use of punishments as regulators in the educational process in preschool. The research part deals with the observation of the educational process and interviews with preschool teachers. In the latter part, an additional method encompassing the interviews with preschool children was selected. The results of the research clarified the reasons and ways of punishing that take place in nursery schools. The thesis presents what kinds of behaviour teachers punish and which punishments they apply to children. Interviews with children revealed the preference of children for certain forms of punishment.
Klíčová slova
pravidla, trest
Klíčová slova v angličtině
rules, punishment
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o trestech jako regulátorech chování.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti volby a uplatňování trestů v podmínkách mateřské školy.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o trestech jako regulátorech chování.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti volby a uplatňování trestů v podmínkách mateřské školy.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím pozorování a interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2014). Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada.
Dix, P. (2017). When the adults change, everything changes: seismic shifts in school behaviour. Carmarthen: Independent Thinking Press.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada.
Matějček, Z. (2012). Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál.
Mertin, V. (2013). Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Rogge, J. U. (2009). Děti potřebují hranice. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Čapek, R. (2014). Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada.
Dix, P. (2017). When the adults change, everything changes: seismic shifts in school behaviour. Carmarthen: Independent Thinking Press.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Koťátková, S. (2014). Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada.
Matějček, Z. (2012). Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál.
Mertin, V. (2013). Výchova bez trestů. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Rogge, J. U. (2009). Děti potřebují hranice. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, následně uvedla výzkumné cíle a cíle výzkumu, soubor participantů, metodu výzkumu, interpretaci výsledků. Studentka také uvedla limity výzkumu, shrnutí a doporučení. Oponent se vyjádřil k přínosu a struktuře trestání v mateřské škole. Oponent se vyjádřil k teoretické části práce velice kladně a zmínil absenci sociokulturního kontextu diplomové práce. Oponent vytkl studence, že zaniká pozitivní stránka trestu, studentka se dívá na tresty zejména negativně. Podle oponenta je zřejmá absence zpracování dat výzkumu. Studentka adekvátně odpověděla na otázky oponenta a vedoucího diplomové práce. Následně proběhla diskuse k tématu trest jako odměna.