Bakalářská práce se zabývá postavením chůvy v současné mateřské škole, vymezuje pojmy z oblasti povolání chůvy, učitele mateřské školy a pojmy týkající se specifik dvouletých dětí. Cílem práce je popsat, jak vnímá učitel mateřské školy podporu chůvy při výchově a vzdělávání dvouletých dětí a zjistit, jakým způsobem chůva s učitelem spolupracuje. Autorka pomocí kvalitativního výzkumu probádává, do jaké míry je chůva podporou učiteli při jeho práci s dvouletými dětmi a jak vnímá svou pozici v rámci mateřské školy. Výzkumným nástrojem bylo zvoleno polostrukturované interview, kde tvoří výzkumný soubor učitelky a chůvy mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the position of a nanny in the current kindergarten, defines the concepts of the nanny profession, kindergarten teachers and concepts related to the specifics of two-year-old children. The aim of the thesis is to describe how the kindergarten teacher perceives the support of the nanny in the upbringing and education of two-year-old children and to find out how the nanny cooperates with the teacher. The author uses qualitative research to examine the extent to which the nanny supports the teacher in his work with two-year-old children and how she perceives her position within the kindergarten. A semi-structured interview was chosen as a research tool, where it forms a research group of kindergarten teachers and nannies.
Klíčová slova
chůva, učitel v mateřské škole, specifika dvouletých dětí, vzdělávání dvouletých dětí
Klíčová slova v angličtině
nurse, kindergarten teacher, specifics of two - year - olds, education of two - year - olds
Rozsah průvodní práce
47 s. (77 479)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá postavením chůvy v současné mateřské škole, vymezuje pojmy z oblasti povolání chůvy, učitele mateřské školy a pojmy týkající se specifik dvouletých dětí. Cílem práce je popsat, jak vnímá učitel mateřské školy podporu chůvy při výchově a vzdělávání dvouletých dětí a zjistit, jakým způsobem chůva s učitelem spolupracuje. Autorka pomocí kvalitativního výzkumu probádává, do jaké míry je chůva podporou učiteli při jeho práci s dvouletými dětmi a jak vnímá svou pozici v rámci mateřské školy. Výzkumným nástrojem bylo zvoleno polostrukturované interview, kde tvoří výzkumný soubor učitelky a chůvy mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the position of a nanny in the current kindergarten, defines the concepts of the nanny profession, kindergarten teachers and concepts related to the specifics of two-year-old children. The aim of the thesis is to describe how the kindergarten teacher perceives the support of the nanny in the upbringing and education of two-year-old children and to find out how the nanny cooperates with the teacher. The author uses qualitative research to examine the extent to which the nanny supports the teacher in his work with two-year-old children and how she perceives her position within the kindergarten. A semi-structured interview was chosen as a research tool, where it forms a research group of kindergarten teachers and nannies.
Klíčová slova
chůva, učitel v mateřské škole, specifika dvouletých dětí, vzdělávání dvouletých dětí
Klíčová slova v angličtině
nurse, kindergarten teacher, specifics of two - year - olds, education of two - year - olds
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na možnosti podpory práce učitele v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o spolupráci chůvy a učitele mateřské školy při vzdělávání dětí mladších tří let.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s chůvami a učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na možnosti podpory práce učitele v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek o spolupráci chůvy a učitele mateřské školy při vzdělávání dětí mladších tří let.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s chůvami a učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Berk, L., E., & Meyers, A., B. (2016). Infants, children and adolescents. Boston: Pearson.
Kropáčková, J., & Splavcová, H. (2017). Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Praha: Dr. Josef Raabe.
Matějček, Z. (2013). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
Pitáková, H. (2014). Praktická příručka pro chůvy. Praha: Grada.
Splavcová, H., & Kropáčková, J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál.
Svobodová, E. et al. (2010). Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Berk, L., E., & Meyers, A., B. (2016). Infants, children and adolescents. Boston: Pearson.
Kropáčková, J., & Splavcová, H. (2017). Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Praha: Dr. Josef Raabe.
Matějček, Z. (2013). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
Pitáková, H. (2014). Praktická příručka pro chůvy. Praha: Grada.
Splavcová, H., & Kropáčková, J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál.
Svobodová, E. et al. (2010). Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce hodnotila téma bakalářské práce jako aktuální a náročné. Vyjádřila se k problematickým úsekům v práci, konkrétně k absentující provázanosti mezi teoretickou a empirickou částí práce. Oponentka práce se vyjádřila k nedostatkům v teoretické i empirické části práce. Vedoucí práce položila otázku týkající se významu chůvy v prostředí mateřské školy. Druhá otázka se orientovala na teoretická shrnutí vyplývající z bakalářské práce. Studentka odpověděla na obě otázky s nedostatky. Oponentka práce položila otázku týkající se úskalí spolupráce učitelky mateřské školy a chůvy. Druhá otázka se vázala na participaci chůvy ve vzdělávacím procesu. Studetka odpověděla na obě otázky s nedostatky.