Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je popsat názory rodičů a učitelů na zařazení nadstandardních aktivit do programu mateřských škol. V teoretické části jsou sumarizovány obecné poznatky týkající se nadstandardních aktivit s ohledem na celkovou organizaci předškolního vzdělávání a vztahů mateřské školy a rodiny. Praktická část bakalářské práce prezentuje výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Data byla sesbírána prostřednictvím polostrukturovaného interview s rodiči a učitelkami mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The work aims to describe the opi-nions of parents and teachers on the inclusion of extracurricular activities in the program of kindergartens. The theoretical part summarizes general knowledge about extracurricular acti-vities concerning the overall organization of preschool education and relationships between kindergarten and family. The practical part of the bachelor thesis presents the results of quali-tatively oriented research. Data were collected through a semi-structured interview with parents and kindergarten teachers.
Klíčová slova
nadstandardní aktivity, kroužky, vztah školy a rodiny
Bakalářská práce má teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je popsat názory rodičů a učitelů na zařazení nadstandardních aktivit do programu mateřských škol. V teoretické části jsou sumarizovány obecné poznatky týkající se nadstandardních aktivit s ohledem na celkovou organizaci předškolního vzdělávání a vztahů mateřské školy a rodiny. Praktická část bakalářské práce prezentuje výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu. Data byla sesbírána prostřednictvím polostrukturovaného interview s rodiči a učitelkami mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical-empirical character. The work aims to describe the opi-nions of parents and teachers on the inclusion of extracurricular activities in the program of kindergartens. The theoretical part summarizes general knowledge about extracurricular acti-vities concerning the overall organization of preschool education and relationships between kindergarten and family. The practical part of the bachelor thesis presents the results of quali-tatively oriented research. Data were collected through a semi-structured interview with parents and kindergarten teachers.
Klíčová slova
nadstandardní aktivity, kroužky, vztah školy a rodiny
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se činností mateřských škol s ohledem na spolupráci s rodinou.
Vymezení teoretických východisek o názorech rodičů a učitelů na nadstandardní aktivity realizované v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s rodiči a učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se činností mateřských škol s ohledem na spolupráci s rodinou.
Vymezení teoretických východisek o názorech rodičů a učitelů na nadstandardní aktivity realizované v mateřské škole.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s rodiči a učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál.
Hornáčková, V., Hrubá, E., Mařačková, J., & Rosová, P. (2010). Nadstandardní aktivity mateřských škol v návaznosti na kulturu školy. Media4U Magazine: Čtvrtletní časopis pro podporu vědy a výzkumu v oblasti vzdělávání, 7(4), 126-130. Dostupné z: http://www.media4u.cz/mm042010.pdf
Lažová, L. (2013). Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál.
Majerčíková, J. (2018). Extracurricular Education Diversity in Czech Nursery Schools. Journal of Language and Cultural Education, 6(3), 53-71. Dostupné z: https://doi.org/10.2478/jolace-2018-0024
Sutterby, J. A. (2017). Family Involvement in Early Education and Child Care. Bingley: Emerald Group Publishing.
Svobodová, E. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
Vrkoslavová, M. (2008). Patří kroužky do mateřské školy? Informatorium 3-8: Časopis pro mateřské školy a školní družiny, 15(6), 10-11.
Seznam doporučené literatury
Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2008). Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál.
Hornáčková, V., Hrubá, E., Mařačková, J., & Rosová, P. (2010). Nadstandardní aktivity mateřských škol v návaznosti na kulturu školy. Media4U Magazine: Čtvrtletní časopis pro podporu vědy a výzkumu v oblasti vzdělávání, 7(4), 126-130. Dostupné z: http://www.media4u.cz/mm042010.pdf
Lažová, L. (2013). Mateřská škola komunikuje s rodiči: výměna informací, řešení problémů. Praha: Portál.
Majerčíková, J. (2018). Extracurricular Education Diversity in Czech Nursery Schools. Journal of Language and Cultural Education, 6(3), 53-71. Dostupné z: https://doi.org/10.2478/jolace-2018-0024
Sutterby, J. A. (2017). Family Involvement in Early Education and Child Care. Bingley: Emerald Group Publishing.
Svobodová, E. (2010). Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál.
Vrkoslavová, M. (2008). Patří kroužky do mateřské školy? Informatorium 3-8: Časopis pro mateřské školy a školní družiny, 15(6), 10-11.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce ocenila kultivovaný jazykový styl psaní a upozornila na jisté nedostatky v emprické části práce. Položila otázku týkající se přístupu rodičů k nadstandardním aktivitám. Studentka dokázala adekvátně reagovat. Oponentka práce postrádala zahrnutí kritérií participantů do výzkumu. Položila otázku týkající se srovnání výsledků výzkumu s jinými výzkumy. Studentka odpověděla s nedostatky. Předsedkyně komise se vyjádřila k nevhodné formulaci cílů práce. Dr. Petrů Puhrová položila otázku, která se orientovala na charakteristiku výzkumného souboru. Na další dopňující otázky studentka dokázala odpovědět.