Bakalářská práce má teoreticko - empirický charakter. Teoretická část sumarizuje poznatky o školní zralosti a školní připravenosti, současné rodině s dítětem předškolního věku a vstupu dítěte do základní školy. V praktické části jsou rozebrány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, jehož data byla získána prostřednictvím pěti polostrukturovaných interview s učitelkami mateřských škol. Analýzou a zpracováním těchto dat byly stanoveny kategorie a subkategorie, které objasňují názory učitelek mateřských škol na roli rodičů v přípravě dítěte na vstup do základní školy. Z výsledků vyplývá, že na rodiče je pohlíženo jako na osobnost, která má v rámci přípravy svého dítěte na vstup do základní školy nezastupitelnou roli. Tato role je však ovlivněna zájmem rodiče o dítě, jeho předchozími zkušenostmi, finanční situací v rodině a v určitých situacích i vzděláním rodičů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical - empirical character. The theoretical part summarizes the knowledge about school maturity and school readiness, the current family with a child of preschool age and the child's entry into primary school. The practical part discusses the results of qualitatively oriented research, whose data were obtained through five semi - structured interviews with kindergarten teachers. By analyzing and processing these data, categories and subcategories were determined, which clarify the views of kindergarten teachers on the role of parents in preparing a child to enter primary school. The results show that parents are seen as a personality who has an irreplaceable role in preparing their child to enter primary school. However, this role is influenced by the parent's interest in the child, his previous experience, the financial situation in the family and, in certain situations, the parents' education.
Klíčová slova
školní zralost, školní připravenost, dítě předškolního věku, učitel mateřské školy, vstup dítěte do základní školy
Klíčová slova v angličtině
school maturity, school readiness, preschool child, kindergarten teacher, the child's entry into primary school
Rozsah průvodní práce
81
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má teoreticko - empirický charakter. Teoretická část sumarizuje poznatky o školní zralosti a školní připravenosti, současné rodině s dítětem předškolního věku a vstupu dítěte do základní školy. V praktické části jsou rozebrány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumu, jehož data byla získána prostřednictvím pěti polostrukturovaných interview s učitelkami mateřských škol. Analýzou a zpracováním těchto dat byly stanoveny kategorie a subkategorie, které objasňují názory učitelek mateřských škol na roli rodičů v přípravě dítěte na vstup do základní školy. Z výsledků vyplývá, že na rodiče je pohlíženo jako na osobnost, která má v rámci přípravy svého dítěte na vstup do základní školy nezastupitelnou roli. Tato role je však ovlivněna zájmem rodiče o dítě, jeho předchozími zkušenostmi, finanční situací v rodině a v určitých situacích i vzděláním rodičů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has a theoretical - empirical character. The theoretical part summarizes the knowledge about school maturity and school readiness, the current family with a child of preschool age and the child's entry into primary school. The practical part discusses the results of qualitatively oriented research, whose data were obtained through five semi - structured interviews with kindergarten teachers. By analyzing and processing these data, categories and subcategories were determined, which clarify the views of kindergarten teachers on the role of parents in preparing a child to enter primary school. The results show that parents are seen as a personality who has an irreplaceable role in preparing their child to enter primary school. However, this role is influenced by the parent's interest in the child, his previous experience, the financial situation in the family and, in certain situations, the parents' education.
Klíčová slova
školní zralost, školní připravenost, dítě předškolního věku, učitel mateřské školy, vstup dítěte do základní školy
Klíčová slova v angličtině
school maturity, school readiness, preschool child, kindergarten teacher, the child's entry into primary school
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se spoluprací mateřské školy a rodiny.
Vymezení teoretických východisek o školní připravenosti dítěte na vstup do základní školy z hlediska učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zabývající se spoluprací mateřské školy a rodiny.
Vymezení teoretických východisek o školní připravenosti dítěte na vstup do základní školy z hlediska učitelů mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2010). Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press.
Docket, S., Griebel, W., & Perry. B. (2017). Families and transition to school. Cham: Springer.
Kutálková, D. (2014). Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada Publishing.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Říčan, P. (2013). S dětmi chytře a moudře: Psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Bednářová, J., & Šmardová, V. (2010). Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press.
Docket, S., Griebel, W., & Perry. B. (2017). Families and transition to school. Cham: Springer.
Kutálková, D. (2014). Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada Publishing.
Otevřelová, H. (2016). Školní zralost a připravenost. Praha: Portál.
Říčan, P. (2013). S dětmi chytře a moudře: Psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci, v rámci které realizovala výzkumné šetření. Oponentka práce doc. Majerčíková uvedla, že v práci chybělo vymezení role rodiče, a položila otázky, na které studentka odpověděla s nedostatky. Studentka zodpověděla dotaz z posudku vedoucí práce s drobnými nedostatky. Na doplňující otázku studentka nedokázala odpovědět.