Bakalářská práce má aplikační charakter a zaměřuje se na prostorové vyjádření dětí předškolního věku. Cílem práce je objasnit přínos prostorové tvorby,navrhnout výtvarný projekt s prvky prostorové tvorby a následně jej ověřit v mateřské škole. V teoretické části sumarizuji poznatky o výtvarném projevu dítěte a tvořivosti, dále o rozvoji prostorové orientace a prostorovém vnímání, prostorové tvorbě a jejich technikách. V neposlední řadě se zaměřuje na pohled kurikula předškolního vzdělávání v souvislosti s prostorovou tvorbou. V praktické části je představen výtvarný projekt, jehož záměrem bylo představení prostorové tvorby dětem pomocí postupného přechodu z roviny do prostoru. Projekt byl ověřen v praxi a následně evaluován. V závěru práce je zpracováno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and focuses on spatial expression of preschool children. The aim of the thesis is to clarify the contribution of spatial creation to design an art project with spatial creation and apply it in kindergarten. The theoretical part summarizes the knowledge of children´s artistic expression and creativity, as well as the development of spatial orientation and spatial perception, spatial creation and their techniques. Last but not least, this thesis focuses on the curiculum for preschool education in relation to spatial creation. In the practical part is presented an art project, whose intetion was to introduce spatial creation to children through the gradual transition from flat to 3D space. The project was verified in practise and subsequently evaluated. At the end of the bachelor thesis is a recommendation of project for practise.
Bakalářská práce má aplikační charakter a zaměřuje se na prostorové vyjádření dětí předškolního věku. Cílem práce je objasnit přínos prostorové tvorby,navrhnout výtvarný projekt s prvky prostorové tvorby a následně jej ověřit v mateřské škole. V teoretické části sumarizuji poznatky o výtvarném projevu dítěte a tvořivosti, dále o rozvoji prostorové orientace a prostorovém vnímání, prostorové tvorbě a jejich technikách. V neposlední řadě se zaměřuje na pohled kurikula předškolního vzdělávání v souvislosti s prostorovou tvorbou. V praktické části je představen výtvarný projekt, jehož záměrem bylo představení prostorové tvorby dětem pomocí postupného přechodu z roviny do prostoru. Projekt byl ověřen v praxi a následně evaluován. V závěru práce je zpracováno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and focuses on spatial expression of preschool children. The aim of the thesis is to clarify the contribution of spatial creation to design an art project with spatial creation and apply it in kindergarten. The theoretical part summarizes the knowledge of children´s artistic expression and creativity, as well as the development of spatial orientation and spatial perception, spatial creation and their techniques. Last but not least, this thesis focuses on the curiculum for preschool education in relation to spatial creation. In the practical part is presented an art project, whose intetion was to introduce spatial creation to children through the gradual transition from flat to 3D space. The project was verified in practise and subsequently evaluated. At the end of the bachelor thesis is a recommendation of project for practise.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti výtvarné edukace dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na prostorovou tvorbu dětí v podmínkách mateřských škol.
Zpracování výtvarného projektu zaměřeného na trojdimenzionální prostorové vyjádření dětí předškolního věku.
Realizace a ověření výtvarného projektu v mateřské škole.
Evaluace projektu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti výtvarné edukace dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na prostorovou tvorbu dětí v podmínkách mateřských škol.
Zpracování výtvarného projektu zaměřeného na trojdimenzionální prostorové vyjádření dětí předškolního věku.
Realizace a ověření výtvarného projektu v mateřské škole.
Evaluace projektu a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Fulková, M. (2008). Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H.
Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s. r. o.
Jacquillat, A., & Vollauschek, T. (2011). The 3D Type Book. London: Laurence King Publishing.
Mrázik, M. (2008). Výtvarná tvorba - prostorová tvorba. Ústí nad Labem: Ediční středisko PF UJEP.
Roeselová, V. (2006). Prostorová tvorba ve výtvarné výchově pro základní školu 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Valachová, D. (2010). Výtvarná edukácia v predprimárnom vzdelávání a mimoškolskej činnosti. Bratislava: Univerzita Komenského.
Seznam doporučené literatury
Fulková, M. (2008). Diskurs umění a vzdělávání. Jinočany: H&H.
Hazuková, H. (2011). Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s. r. o.
Jacquillat, A., & Vollauschek, T. (2011). The 3D Type Book. London: Laurence King Publishing.
Mrázik, M. (2008). Výtvarná tvorba - prostorová tvorba. Ústí nad Labem: Ediční středisko PF UJEP.
Roeselová, V. (2006). Prostorová tvorba ve výtvarné výchově pro základní školu 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Valachová, D. (2010). Výtvarná edukácia v predprimárnom vzdelávání a mimoškolskej činnosti. Bratislava: Univerzita Komenského.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci s drobnými nedostatky. Vedoucí práce se vyjádřila k atraktivitě tématu a ke kvalitně zpracované aplikační části práce, kterou hodnotí výbornou známkou. Položila otázku týkající se přínosu bakalářské práce. Oponentka práce hovořila o některých kritických momentech v práci. Položila otázky týkající se realizace aplikace. Na otázky studentka odpověděla s nedostatky. Komise položila studentce doplňující otázky, na které studentka dokázala adekvátně odpovědět.