Bakalářská práce se zabývá primární logopedickou prevencí ve vybraných mateřských školách ve Zlínském kraji. Teoretická část pojednává o logopedické prevenci v kontextu předškolního vzdělávání a činností učitelů, jakožto aktérů primární logopedické prevence. Hlavním cílem teoretické části, je vymezit základní pojmy vztahující se k primární logopedické prevenci v podmínkách mateřské školy. Výzkumná část bakalářské práce zjišťuje formou dotazníkového šetření přístup učitele, při rozvíjení řečových a jazykových schopností dětí v mateřské škole. Sesbíraná data byla zpracována, vyhodnocena a interpretována. Interpretace výsledků poukazuje na to, že učitelům mateřských škol chybí teoretické poznatky k realizaci logopedické prevence v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with primary logopaedic prevention of selected kindergartens in the region of Zlin. The theoretical part deals with logopaedic prevention in the context of the preschool education and teachers' activities, who are participants in the primary logopaedic prevention. The main goal of this section is to clarify the main terms related to primary logopaedic prevention in the kindergarten conditions. The research part of the bachelor thesis discovers the teacher's approach when developing speech and linguistic capabilities of children in kindergarten. This is done in form of questionnaire. The gathered data was analysed, evaluated and interpreted. The interpretation of the results points out that the kindergarten teachers lack theoretical knowledge for the logopaedic prevention implementation.
Klíčová slova
logopedická prevence, komunikační schopnost, narušená komunikační schopnost, dítě předškolního věku, učitel, rodič, rozvoj řeči
Klíčová slova v angličtině
logopaedic prevention, communication ability, impaired communication ability, preschool-age child, teacher, parent, speech development
Rozsah průvodní práce
61 s. (80 653)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá primární logopedickou prevencí ve vybraných mateřských školách ve Zlínském kraji. Teoretická část pojednává o logopedické prevenci v kontextu předškolního vzdělávání a činností učitelů, jakožto aktérů primární logopedické prevence. Hlavním cílem teoretické části, je vymezit základní pojmy vztahující se k primární logopedické prevenci v podmínkách mateřské školy. Výzkumná část bakalářské práce zjišťuje formou dotazníkového šetření přístup učitele, při rozvíjení řečových a jazykových schopností dětí v mateřské škole. Sesbíraná data byla zpracována, vyhodnocena a interpretována. Interpretace výsledků poukazuje na to, že učitelům mateřských škol chybí teoretické poznatky k realizaci logopedické prevence v mateřské škole.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with primary logopaedic prevention of selected kindergartens in the region of Zlin. The theoretical part deals with logopaedic prevention in the context of the preschool education and teachers' activities, who are participants in the primary logopaedic prevention. The main goal of this section is to clarify the main terms related to primary logopaedic prevention in the kindergarten conditions. The research part of the bachelor thesis discovers the teacher's approach when developing speech and linguistic capabilities of children in kindergarten. This is done in form of questionnaire. The gathered data was analysed, evaluated and interpreted. The interpretation of the results points out that the kindergarten teachers lack theoretical knowledge for the logopaedic prevention implementation.
Klíčová slova
logopedická prevence, komunikační schopnost, narušená komunikační schopnost, dítě předškolního věku, učitel, rodič, rozvoj řeči
Klíčová slova v angličtině
logopaedic prevention, communication ability, impaired communication ability, preschool-age child, teacher, parent, speech development
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na primární logopedickou prevenci u dětí předškolního věku
v podmínkách mateřských škol.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na práci učitelů mateřských škol v oblasti primární
logopedické prevence.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Výsledky výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury zaměřené na primární logopedickou prevenci u dětí předškolního věku
v podmínkách mateřských škol.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na práci učitelů mateřských škol v oblasti primární
logopedické prevence.
Příprava metodiky výzkumné části, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku pro učitele mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Výsledky výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Lipnická, M. (2013). Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál.
Otto, B. (2018). Language development in early childhood education (Fifth edition). New York: Pearson.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Vašíková, J., & Žáková, I. (2018). Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Seznam doporučené literatury
Bytešníková, I. (2012). Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada.
Lipnická, M. (2013). Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál.
Otto, B. (2018). Language development in early childhood education (Fifth edition). New York: Pearson.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Vašíková, J., & Žáková, I. (2018). Význam primární logopedické prevence v rozvoji řečových a jazykových schopností dětí předškolního věku. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Vedoucí práce ocenila kvalitu zpracování bakalářské práce. Oponentka práce se vyjádřila pozitivně k teoretické i empirické části práce. Vedoucí práce položila otázku, která se orientovala na učitele v pozici aktéra primární logopedické prevence. Druhá otázka se vázala na změny, které by studentka doporučila v kontextu s primární logopedickou prevencí. Na obě otázky studentka odpověděla s nedostatky. Oponentka práce položila otázku týkající se rozdílných přístupů učitelů k logopedické prevenci. Studentka dokázala adekvátně odpovědět. Členka komise dr. Petrů Puhrová položila otázku týkající se empirické části práce. Studentka odpověděla s nedostatky. Předsedkyně komise doc. Majerčíková upozornila na nedostatky v empirické části práce. Člen komise dr. Pacholík konstatoval problémy v interpretaci zjištěných dat.