Bakalářská práce má aplikační charakter a zabývá se aplikací metody pozorování v přírodovědném vzdělávání. Záměrem bakalářské práce je navrhnout, realizovat a ověřit sadu aktivit s využitím metody pozorování v prostředí mateřské školy a na základě evaluace dát doporučení pro praxi. V teoretické části práce jsou vymezeny pojmy z oblasti přírodovědného vzdělávání a badatelské výuky. V praktické části jsou následně zpracovány aktivity s využitím metody pozorování pro předškolní děti. Tento program byl evaluován ve vybrané mateřské škole a z výsledné evaluace byla zpracována doporučení pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and deals with the application of observation method in science education. The aim of this thesis is to design, implement and verify a set of activities using the method of observation in the kindergarten and based on the evaluation to give recommendations for practice. The theoretical part defines terms from the field of science education and research teaching. In the practical part are then processed activities using the observation method for preschool children. This program was evaluated in a selected kindergarten and the resulting evaluation prepared recommendations for practice in kindergarten.
science literacy, research teaching, observation, observation arch
Rozsah průvodní práce
124 s. (126 923 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce má aplikační charakter a zabývá se aplikací metody pozorování v přírodovědném vzdělávání. Záměrem bakalářské práce je navrhnout, realizovat a ověřit sadu aktivit s využitím metody pozorování v prostředí mateřské školy a na základě evaluace dát doporučení pro praxi. V teoretické části práce jsou vymezeny pojmy z oblasti přírodovědného vzdělávání a badatelské výuky. V praktické části jsou následně zpracovány aktivity s využitím metody pozorování pro předškolní děti. Tento program byl evaluován ve vybrané mateřské škole a z výsledné evaluace byla zpracována doporučení pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis has an application character and deals with the application of observation method in science education. The aim of this thesis is to design, implement and verify a set of activities using the method of observation in the kindergarten and based on the evaluation to give recommendations for practice. The theoretical part defines terms from the field of science education and research teaching. In the practical part are then processed activities using the observation method for preschool children. This program was evaluated in a selected kindergarten and the resulting evaluation prepared recommendations for practice in kindergarten.
science literacy, research teaching, observation, observation arch
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se pedagogických strategií učitelů mateřských škol v přírodovědném vzdělávání.
Vymezení klíčových pojmů a teoretických východisek z problematiky využívání didaktických metod v přírodovědném vzdělávání.
Příprava souboru aktivit zaměřených na aplikaci metody pozorování v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole.
Realizace a ověření souboru aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se pedagogických strategií učitelů mateřských škol v přírodovědném vzdělávání.
Vymezení klíčových pojmů a teoretických východisek z problematiky využívání didaktických metod v přírodovědném vzdělávání.
Příprava souboru aktivit zaměřených na aplikaci metody pozorování v přírodovědném vzdělávání v mateřské škole.
Realizace a ověření souboru aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: Pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.
Worth, K. (2003). Worms, shadows and whirlpools: science in the early childhood classroom. Portsmouth: Heinemann.
Žoldošová, K. (2010). Implementácia konštruktivistických princípov prírodovedného vzdelávania do školských vzdelávacích programov MŠ a 1. stupňa ZŠ. Prešov: Rokus.
Seznam doporučené literatury
Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: Pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Jančaříková, K. (2015). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Szimethová, M., Wiegerová, A., & Horká, H. (2012). Edukačné rámce prírodovedného poznávania v kurikule školy. Bratislava: OZ V4.
Worth, K. (2003). Worms, shadows and whirlpools: science in the early childhood classroom. Portsmouth: Heinemann.
Žoldošová, K. (2010). Implementácia konštruktivistických princípov prírodovedného vzdelávania do školských vzdelávacích programov MŠ a 1. stupňa ZŠ. Prešov: Rokus.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Po přečtení posudků studentka odpovídala na otázky, které jsou v nich uvedené. Odpovědi studentky na otázky otevřely diskuzi s komisí. Studentka se vyjádřila k obtížené realizaci badatelské metody u dětí předškolního věku. Doc. Wiegerová poukazuje na badatelskou metodu jako na legitimní metodu v podmínkách předškolního vzdělávání. K tématu bakalářské práce proběhla krátká diskuze. Doc. Wiegerová vyzdvihuje kvalitu textu práce.