Bakalářská práce nese název "Edukace pacientů s karcinomem plic" a pojednává o tom, do jaké míry jsou pacienti s diagnostikovanou onkologickou plicní nemocí edukováni o vlastním onemocnění a jeho léčbě. Teoretická část se v první řadě zabývá anatomií plic a dýcháním. Dále se věnuje základní charakteristice karcinomu plic, příznakům, rizikovým faktorům, diagnostice a léčbě. V poslední řadě teoretická část obsahuje také samotnou edukaci, její druhy a edukační proces. Výzkumná část provedená pomocí kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření obsahuje odpovědi, které se týkají informovanosti vybraných respondentů s karcinomem plic o vlastním onemocnění, jeho léčbě a také o jejich spokojenosti s edukací.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is entitled "Education of patients with lung cancer" and discusses the extent to which patients with diagnosed lung cancer are educated about their own disease and its treatment. The theoretical part deals primarily with lung anatomy and respiration. It also deals with the basic characteristics of lung cancer, symptoms, risk factors, diagnosis and treatment. Furthermore, the theoretical part also contains the education itself, the types of education and the educational process. The research part was performed using quantitative research in the form of a questionnaire survey and there are answers which relate to the awareness of selected respondents with lung cancer about their own disease, its treatment but also their satisfaction with education.
Klíčová slova
plíce, rakovina plic, léčba, edukace, edukační proces
Klíčová slova v angličtině
lungs, lung cancer, treatment, education, educational process
Rozsah průvodní práce
78 s. (88 772 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce nese název "Edukace pacientů s karcinomem plic" a pojednává o tom, do jaké míry jsou pacienti s diagnostikovanou onkologickou plicní nemocí edukováni o vlastním onemocnění a jeho léčbě. Teoretická část se v první řadě zabývá anatomií plic a dýcháním. Dále se věnuje základní charakteristice karcinomu plic, příznakům, rizikovým faktorům, diagnostice a léčbě. V poslední řadě teoretická část obsahuje také samotnou edukaci, její druhy a edukační proces. Výzkumná část provedená pomocí kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření obsahuje odpovědi, které se týkají informovanosti vybraných respondentů s karcinomem plic o vlastním onemocnění, jeho léčbě a také o jejich spokojenosti s edukací.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is entitled "Education of patients with lung cancer" and discusses the extent to which patients with diagnosed lung cancer are educated about their own disease and its treatment. The theoretical part deals primarily with lung anatomy and respiration. It also deals with the basic characteristics of lung cancer, symptoms, risk factors, diagnosis and treatment. Furthermore, the theoretical part also contains the education itself, the types of education and the educational process. The research part was performed using quantitative research in the form of a questionnaire survey and there are answers which relate to the awareness of selected respondents with lung cancer about their own disease, its treatment but also their satisfaction with education.
Klíčová slova
plíce, rakovina plic, léčba, edukace, edukační proces
Klíčová slova v angličtině
lungs, lung cancer, treatment, education, educational process
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury. Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti edukace pacientů s karcinomem plic. Příprava metodiky kvantitativního šetření. Formulace kritérií pro výběr respondentů. Realizace šetření technikou dotazníku. Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat. Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh na doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury. Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti edukace pacientů s karcinomem plic. Příprava metodiky kvantitativního šetření. Formulace kritérií pro výběr respondentů. Realizace šetření technikou dotazníku. Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat. Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh na doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČEŠKA, R., V. TESAŘ a kol. Interna. Praha: Triton, 2010. 855 s. ISBN 978-80-7387-423-0. JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2. MAGUROVÁ, D. a Ľ. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Vydavateľstvo Osveta, 2009. 154 s. ISBN 978-80-8063-326-4. NEWTON, S., M. HICKEY a J. M. BRANT. Mosby's oncology nursing advisor: a comprehensive guide to clinical practice. 2nd edition. St. Louis, Missouri: Elsevier, 2017. 459 s. ISBN 978-0-323-37563-4. TOMÁŠEK, J. Onkologie: minimum pro praxi. Praha: Axonite CZ, 2015. 448 s. ISBN 978-80-88046-01-1. VORLÍČEK, J., J. ABRAHÁMOVÁ a H. VORLÍČKOVÁ. Klinická onkologie pro sestry. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. 450 s. ISBN 978-80-247-3742-3.
Seznam doporučené literatury
ČEŠKA, R., V. TESAŘ a kol. Interna. Praha: Triton, 2010. 855 s. ISBN 978-80-7387-423-0. JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. 77 s. ISBN 978-80-247-2171-2. MAGUROVÁ, D. a Ľ. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Vydavateľstvo Osveta, 2009. 154 s. ISBN 978-80-8063-326-4. NEWTON, S., M. HICKEY a J. M. BRANT. Mosby's oncology nursing advisor: a comprehensive guide to clinical practice. 2nd edition. St. Louis, Missouri: Elsevier, 2017. 459 s. ISBN 978-0-323-37563-4. TOMÁŠEK, J. Onkologie: minimum pro praxi. Praha: Axonite CZ, 2015. 448 s. ISBN 978-80-88046-01-1. VORLÍČEK, J., J. ABRAHÁMOVÁ a H. VORLÍČKOVÁ. Klinická onkologie pro sestry. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. 450 s. ISBN 978-80-247-3742-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka svoji práci prezentovala, vymezila základní terminologii a design výzkumu. Otázky odpovídala souvisle a připraveně. Nejvíce se studentka věnovala problematice edukace pacientů. Komise zhodnotila, že nebyl z důvodu časového vytvořen edukační materiál. V práci chybí edukační posouzení a samotná práce sestry.
Dr. Kubicová: V čem je Vaše práce inovativní?
Dr. Pelková: Čím si vysvětlujete pasivní postoj některých pacientů?
Dr. Pelková: Proč by měli být pacienti více informování, sami si vyhledávat informace a jak by se to mělo využít v jejich léčbě?
Dr. Pelková: Jak by podle Vás vypadal edukativní plán, který navrhujete v kapitole 7. Doporučení pro praxi?