Bakalářská práce se zabývá problematikou kvality života dětí s astma bronchiale. Hlavním cílem práce bylo zmapovat subjektivní hodnocení kvality života u dětí s astma bronchiale. Záměrem výzkumného šetření bylo zjistit, jaký má astma vliv na pacientovo prožívání symptomů, omezení aktivit a emoční funkce. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je členěna na tři hlavní kapitoly, kde se věnujeme popisu onemocnění astma bronchiale u dětí, kvalitě života u dětí a ošetřovatelské péči o astmatika. Praktická část obsahuje výsledky výzkumného šetření, realizovaného technikou standardizovaného dotazníku Paediatric Asthma Quality of Life Questionnaire - PAQLQ (S) (celkem 23 otázek), zaměřeného na zjištění kvality života dětí s onemocněním astma bronchiale ve věku 7 - 17 let. K dotazníku bylo ještě přidáno sedm vlastních vytvořených otázek. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že kvalita života dětí je mírně omezená. Děti odpovídaly na jednotlivé otázky na pozitivním konci Likertovy stupnice.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of quality of life of children with bronchial asthma. The main goal of the work was to map the subjective evaluation of quality of life in children with bronchial asthma. The aim was to find out what effect bronchial asthma has on the patient's symptoms, activity limitations and emotional functions. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is divided into three main chapters, where we describe bronchial asthma in children, quality of life in children and nursing care for asthmatic patient. The practical part contains the results of a research survey, carried out using the standardized questionnaire called Paediatric Asthma Quality of Life Questionnaire - PAQLQ (S) (23 questions in total), aimed at determining the quality of life of children with bronchial asthma aged 7 - 17 years. Seven more self-generated questions were added to the questionnaire. The results of the research show that the quality of life of children is slightly limited. Children answer individual questions to the positive end of the Likert scale.
Klíčová slova
astma bronchiale, kvalita života dětí, děti, adolescenti, dotazník PAQLQ (S)
Klíčová slova v angličtině
bronchial asthma, quality of life in children, children, adolescents, questionnaire PAQLQ (S)
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou kvality života dětí s astma bronchiale. Hlavním cílem práce bylo zmapovat subjektivní hodnocení kvality života u dětí s astma bronchiale. Záměrem výzkumného šetření bylo zjistit, jaký má astma vliv na pacientovo prožívání symptomů, omezení aktivit a emoční funkce. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je členěna na tři hlavní kapitoly, kde se věnujeme popisu onemocnění astma bronchiale u dětí, kvalitě života u dětí a ošetřovatelské péči o astmatika. Praktická část obsahuje výsledky výzkumného šetření, realizovaného technikou standardizovaného dotazníku Paediatric Asthma Quality of Life Questionnaire - PAQLQ (S) (celkem 23 otázek), zaměřeného na zjištění kvality života dětí s onemocněním astma bronchiale ve věku 7 - 17 let. K dotazníku bylo ještě přidáno sedm vlastních vytvořených otázek. Výsledky výzkumného šetření ukázaly, že kvalita života dětí je mírně omezená. Děti odpovídaly na jednotlivé otázky na pozitivním konci Likertovy stupnice.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of quality of life of children with bronchial asthma. The main goal of the work was to map the subjective evaluation of quality of life in children with bronchial asthma. The aim was to find out what effect bronchial asthma has on the patient's symptoms, activity limitations and emotional functions. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is divided into three main chapters, where we describe bronchial asthma in children, quality of life in children and nursing care for asthmatic patient. The practical part contains the results of a research survey, carried out using the standardized questionnaire called Paediatric Asthma Quality of Life Questionnaire - PAQLQ (S) (23 questions in total), aimed at determining the quality of life of children with bronchial asthma aged 7 - 17 years. Seven more self-generated questions were added to the questionnaire. The results of the research show that the quality of life of children is slightly limited. Children answer individual questions to the positive end of the Likert scale.
Klíčová slova
astma bronchiale, kvalita života dětí, děti, adolescenti, dotazník PAQLQ (S)
Klíčová slova v angličtině
bronchial asthma, quality of life in children, children, adolescents, questionnaire PAQLQ (S)
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti kvality života a onemocnění astma bronchiale u dětí.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti kvality života a onemocnění astma bronchiale u dětí.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace šetření technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. 223 s. ISBN 978-80-247-3625-9.
MITCHELL, D. K. Asthma and school functioning in children: Still more work to do. Brown University Child and Adolescent Behavior Letter, 2015, vol. 31, no. 9, p. 1-6. DOI: 10.1002/cbl.30064.
PETRŮ, V. a kol. Dětská alergologie. Praha: Mladá fronta, 2012. 531 s. ISBN 978-80-204-2584-3.
POHUNEK, P., P. KOŤÁTKO a J. TUKOVÁ. Dětská pneumologie. Praha: Mladá fronta, 2018. 684 s. ISBN 978-80-204-4912-2.
VANČÍKOVÁ, Z. Respirační onemocnění u dětí. Praha: Maxdorf, 2019. 311 s. ISBN 978-80-7345-610-8.
Seznam doporučené literatury
GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada, 2011. 223 s. ISBN 978-80-247-3625-9.
MITCHELL, D. K. Asthma and school functioning in children: Still more work to do. Brown University Child and Adolescent Behavior Letter, 2015, vol. 31, no. 9, p. 1-6. DOI: 10.1002/cbl.30064.
PETRŮ, V. a kol. Dětská alergologie. Praha: Mladá fronta, 2012. 531 s. ISBN 978-80-204-2584-3.
POHUNEK, P., P. KOŤÁTKO a J. TUKOVÁ. Dětská pneumologie. Praha: Mladá fronta, 2018. 684 s. ISBN 978-80-204-4912-2.
VANČÍKOVÁ, Z. Respirační onemocnění u dětí. Praha: Maxdorf, 2019. 311 s. ISBN 978-80-7345-610-8.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila zkušební komisi bakalářskou práci. Prezentovala kultivovaně a plynule.
Otázka oponenta: Znáte některá zařízení v ČR s možností využití speleoterapie?
Studentka odpověděla na položenou otázku oponenta BP velmi erudovaně a sebevědomě a prokázala výbornou orientaci v problematice.