Diplomová práce se zabývá rozvojem sekulárního konceptu všímavosti v mateřské škole, především využitím konceptu všímavosti učitelkami mateřských škol při práci s dětmi, a také v jejich seberozvoji. Teoretická část diplomové práce pojednává o konceptu všímavosti, původu toho konceptu, jeho sekulárním vymezení, měření a programech založených na tomto konceptu. Podrobněji se zaměřuje na všímavost v seberozvoji pedagogických pracovníků a rozvojem všímavosti u dětí, především jejím využitím v mateřské škole. V praktické části diplomové práce bylo cílem kvantitativního průzkumu zjistit, jak je hodnocena nepřipoutanost učitelů mateřských škol k vlastnímu já a jak je hodnocen rozvoj všímavosti u dětí v mateřské škole.
Anotace v angličtině
Master thesis is focused on the secular mindfulness development in kindergarten, especially on mindfulness usage by kindergarten teachers in working with children, and also in their self-development. Theoretical part of this master thesis is about concept of mindfulness, origin of this concept, it's secular delimitations, measurements and programs based on this concept. The thesis deals in detail with mindfulness in self-development of pedagogical workers and development of mindfulness in children, first of all on it's use in kindergarten.
Target of quantitative survey in practical part of this master thesis was to find, how evaluated is detachment of teacher from his own self and how the development of mindfulness in children in kindergarten is evaluated.
Klíčová slova
sekulární koncept všímavosti, rozvoj konceptu všímavosti u dětí, aspekty všímavosti, koncept všímavosti v seberozvoji pedagogických pracovníků, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
secular mindfulness, development of mindfulness in children, aspects of mindfulness, usage of mindfulness in pedagogical worker self-development
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem sekulárního konceptu všímavosti v mateřské škole, především využitím konceptu všímavosti učitelkami mateřských škol při práci s dětmi, a také v jejich seberozvoji. Teoretická část diplomové práce pojednává o konceptu všímavosti, původu toho konceptu, jeho sekulárním vymezení, měření a programech založených na tomto konceptu. Podrobněji se zaměřuje na všímavost v seberozvoji pedagogických pracovníků a rozvojem všímavosti u dětí, především jejím využitím v mateřské škole. V praktické části diplomové práce bylo cílem kvantitativního průzkumu zjistit, jak je hodnocena nepřipoutanost učitelů mateřských škol k vlastnímu já a jak je hodnocen rozvoj všímavosti u dětí v mateřské škole.
Anotace v angličtině
Master thesis is focused on the secular mindfulness development in kindergarten, especially on mindfulness usage by kindergarten teachers in working with children, and also in their self-development. Theoretical part of this master thesis is about concept of mindfulness, origin of this concept, it's secular delimitations, measurements and programs based on this concept. The thesis deals in detail with mindfulness in self-development of pedagogical workers and development of mindfulness in children, first of all on it's use in kindergarten.
Target of quantitative survey in practical part of this master thesis was to find, how evaluated is detachment of teacher from his own self and how the development of mindfulness in children in kindergarten is evaluated.
Klíčová slova
sekulární koncept všímavosti, rozvoj konceptu všímavosti u dětí, aspekty všímavosti, koncept všímavosti v seberozvoji pedagogických pracovníků, mateřská škola
Klíčová slova v angličtině
secular mindfulness, development of mindfulness in children, aspects of mindfulness, usage of mindfulness in pedagogical worker self-development
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti mindfulness, sociálně-psychologického pojetí všímavosti, charakteristiky a kompetencí pedagogických pracovníků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti mindfulness, sociálně-psychologického pojetí všímavosti, charakteristiky a kompetencí pedagogických pracovníků.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BURDICK, Debra E. Mindfulness u dětí a dospívajících: 154 technik a aktivit. Přeložil Marie OCISKOVÁ, přeložil Aneta SANDOVAL, přeložil Daniela ZMEŠKALOVÁ. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-0852-7.
GREENLAND, Susan Kaiser a Annaka HARRIS. Mindful games: sharing mindfulness and meditation with children, teens, and families. Boulder: Shambhala, 2016. ISBN 9781611803693.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KABAT-ZINN, Jon. Uvědomujte si přítomnost: meditace všímavosti v každodenním životě. Přeložil Růžena POKORNÁ. Olomouc: ANAG, 2015. ISBN 978-80-7263-951-9.
LANGER, Ellen J. Mindfulness. 25th anniversary edition. Boston, MA: Da Capo Press, 2014. ISBN 9780738217994.
STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
Seznam doporučené literatury
BURDICK, Debra E. Mindfulness u dětí a dospívajících: 154 technik a aktivit. Přeložil Marie OCISKOVÁ, přeložil Aneta SANDOVAL, přeložil Daniela ZMEŠKALOVÁ. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-0852-7.
GREENLAND, Susan Kaiser a Annaka HARRIS. Mindful games: sharing mindfulness and meditation with children, teens, and families. Boulder: Shambhala, 2016. ISBN 9781611803693.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
KABAT-ZINN, Jon. Uvědomujte si přítomnost: meditace všímavosti v každodenním životě. Přeložil Růžena POKORNÁ. Olomouc: ANAG, 2015. ISBN 978-80-7263-951-9.
LANGER, Ellen J. Mindfulness. 25th anniversary edition. Boston, MA: Da Capo Press, 2014. ISBN 9780738217994.
STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka komisi krátce představila teoretická východiska práce. Následně vysvětlila metodologický postup. Studentka se podrobněji věnovala analýze a interpretaci výzkumných zjištění. Odpovídala na všechny dílčí výzkumné otázky. Odpovídala na vybrané otázky vedoucího a oponenta práce. Přítomná oponenta ocenila logiku práce i její výzkumnou část. Doptávala se limity práce. Studentka vnímá limity výzkumu především v užití sebeposuzovacích škál. Členka komise se doptávala na motivaci k výběru tématu.