Tato diplomová práce se zabývá inkluzivním vzděláváním žáků se zrakovým postižením pohledem učitelů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vy-mezuje pojmy, jako jsou zrakové postižení a jejich klasifikace či možnosti kompenzace zrakové vady. Dále se zabývá inkluzivním vzděláváním jako takovým. V poslední kapitole se věnuje osobě učitele působícího v pedagogickém procesu s žákem se zrakovým postiže-ním. Praktická část využívá formu polostrukturovaných rozhovorů s učiteli, kteří mají zku-šenost s výukou žáka se zrakovým postižením. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak uči-telé vnímají svoje zkušenosti v této oblasti.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on inclusive education of visually impaired students as viewed by tea-chers. It consists of two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with con-cepts such as impaired sight and its forms and possible ways of compensating for particular sight problems. It also explores inclusive education as such. The last chapter deals with teachers educating someone who is partially sighted. The practical part is based on semi-structured interviews with teachers who have some experience with visually impaired stu-dents. The aim of the thesis is to find out how teachers perceive and articulate their ideas, opinions and experience in this area.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, pohled učitele na inkluzivní vzdělávání, zrakové postižení, žák se zrakovým postižením
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, teacher´s personal views on inclusive education, impaired sight, visually impaired student
Rozsah průvodní práce
75
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá inkluzivním vzděláváním žáků se zrakovým postižením pohledem učitelů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vy-mezuje pojmy, jako jsou zrakové postižení a jejich klasifikace či možnosti kompenzace zrakové vady. Dále se zabývá inkluzivním vzděláváním jako takovým. V poslední kapitole se věnuje osobě učitele působícího v pedagogickém procesu s žákem se zrakovým postiže-ním. Praktická část využívá formu polostrukturovaných rozhovorů s učiteli, kteří mají zku-šenost s výukou žáka se zrakovým postižením. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak uči-telé vnímají svoje zkušenosti v této oblasti.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on inclusive education of visually impaired students as viewed by tea-chers. It consists of two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with con-cepts such as impaired sight and its forms and possible ways of compensating for particular sight problems. It also explores inclusive education as such. The last chapter deals with teachers educating someone who is partially sighted. The practical part is based on semi-structured interviews with teachers who have some experience with visually impaired stu-dents. The aim of the thesis is to find out how teachers perceive and articulate their ideas, opinions and experience in this area.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, pohled učitele na inkluzivní vzdělávání, zrakové postižení, žák se zrakovým postižením
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, teacher´s personal views on inclusive education, impaired sight, visually impaired student
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, zrakového postižení a učitelské profese.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanonovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti inkluzivního vzdělávání, zrakového postižení a učitelské profese.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanonovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-765-1.
FINKOVÁ, Dita a Jiří LANGER. Determinanty inkluze osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4303-4.
KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. Praha: Nakladatelství Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1.
RÖDEROVÁ, Petra. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8091-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
ANDERLIK, Lore. Cesta k inkluzi: úvahy z praxe a pro praxi. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-765-1.
FINKOVÁ, Dita a Jiří LANGER. Determinanty inkluze osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4303-4.
KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. Praha: Nakladatelství Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1.
RÖDEROVÁ, Petra. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8091-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka zdůvodnila volbu tématu, stručně popsala také teoretickou část práce a teoretická východiska. Následně prezentovala popis výzkumné strategie, uvedeny byly také kategorie vzniklé kódováním, a to již v kontextu výsledků výzkumného šetření. Stěžejní část prezentace byla tvořena právě prezentací závěrů výzkumného šetření. Studentka uvedla myšlenkovou mapu jednotlivých kategorií, studentka měla spíše vytvořit paradigmatický model. Následně studentka odpovídala na otázky z posudků vedoucí práce. Prezentováno bylo také doporučení pro praxi. Studentka byla na otázky z posudků dobře připravená. Členové komise se doptávali na závěry, které byly spíše obecné. Studentka měla uvést nové, zajímavé závěry, které z výzkumu vyplynuly. Nedostatky byly spatřovány zejména v oblasti metodologie výzkumu, zároveň se studentka měla více zaměřit na nové závěry.