Diplomová práce se zabývá postojem k dobrovolnictví žáků základních, středních
a studentů vysokých škol. Teoretická část se skládá z pěti kapitol. První kapitola teoretické části se zabývá dobrovolnictvím u nás i ve světě, legislativou a motivací k dobrovolnictví. Druhá kapitola definuje postoje, jejich funkce a složky. Třetí a čtvrtá kapitola se zabývá vývojovou psychologií v období dospívání a dospělosti. Pátá kapitola má za cíl definovat školská zařízení a jednotlivé úrovně vzdělávání. Praktická část má za cíl zjistit postoje k dobrovolnictví žáků základních, středních a studentů vysokých škol. Mezi další cíle patří zjistit jejich zkušenosti s dobrovolnictvím, v jaké míře jsou informovaní a jaké jsou důvody, proč chtějí, nebo nechtějí vykonávat dobrovolnickou činnost. Empirická část byla prováděna na základě kvantitativního výzkumu, který byl realizován technikou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The aim of the Master Thesis is to assess the attitude of elementary, high-school and college students for volunteering. The theoretical part consists of five chapters. First chapter focuses on explaining basic terminology such as volunteering, law legislation and student´s motivation for volunteering. Second chapter deals with attitudes, their functions, and components. Third and fourth chapters explain developmental psychology in pubescence and adulthood period of life. Fifth chapter defines school facilities and each of the education levels. The aim of the practical part is to find out the difference in student´s approaches and attitudes for volunteering across the educational process in elementary school, high-school, and college. Amongst the other goals of the thesis belongs student´s experience with volunteering, how well they are informed and reasons why to work or not as a volunteer. Empirical part consists of quantitative research was realised based on questionnaire survey.
Klíčová slova
Dobrovolnictví, období dospívání, období dospělosti, školská zařízení
Klíčová slova v angličtině
volunteering, adolescence, adulthood, school facilities
Rozsah průvodní práce
92 s. (117 446)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá postojem k dobrovolnictví žáků základních, středních
a studentů vysokých škol. Teoretická část se skládá z pěti kapitol. První kapitola teoretické části se zabývá dobrovolnictvím u nás i ve světě, legislativou a motivací k dobrovolnictví. Druhá kapitola definuje postoje, jejich funkce a složky. Třetí a čtvrtá kapitola se zabývá vývojovou psychologií v období dospívání a dospělosti. Pátá kapitola má za cíl definovat školská zařízení a jednotlivé úrovně vzdělávání. Praktická část má za cíl zjistit postoje k dobrovolnictví žáků základních, středních a studentů vysokých škol. Mezi další cíle patří zjistit jejich zkušenosti s dobrovolnictvím, v jaké míře jsou informovaní a jaké jsou důvody, proč chtějí, nebo nechtějí vykonávat dobrovolnickou činnost. Empirická část byla prováděna na základě kvantitativního výzkumu, který byl realizován technikou dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The aim of the Master Thesis is to assess the attitude of elementary, high-school and college students for volunteering. The theoretical part consists of five chapters. First chapter focuses on explaining basic terminology such as volunteering, law legislation and student´s motivation for volunteering. Second chapter deals with attitudes, their functions, and components. Third and fourth chapters explain developmental psychology in pubescence and adulthood period of life. Fifth chapter defines school facilities and each of the education levels. The aim of the practical part is to find out the difference in student´s approaches and attitudes for volunteering across the educational process in elementary school, high-school, and college. Amongst the other goals of the thesis belongs student´s experience with volunteering, how well they are informed and reasons why to work or not as a volunteer. Empirical part consists of quantitative research was realised based on questionnaire survey.
Klíčová slova
Dobrovolnictví, období dospívání, období dospělosti, školská zařízení
Klíčová slova v angličtině
volunteering, adolescence, adulthood, school facilities
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojové psychologie, školských zařízení a dobrovolnictví.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vývojové psychologie, školských zařízení a dobrovolnictví.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada. 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
FRIČ Pavol, POSPÍŠILOVÁ Tereza a kol. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Praha: Hestia, 2010. ISBN 978-809-0369-689.
ŠVESTKOVÁ, Renata. Minulost a současnost dobrovolnictví. In: Kontakt. 2005, ISBN 1212-4117.
KOSINA, Karel. Dobrovolnictví a metodika práce s dobrovolníky. Praha: Agnes, 2003. ISBN 80-902633-X-7.
HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Sociální psychologie. Praha: PdF UK, 2003. ISBN 80-7290-118-4.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada. 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
FRIČ Pavol, POSPÍŠILOVÁ Tereza a kol. Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v české společnosti na začátku 21. století. Praha: Hestia, 2010. ISBN 978-809-0369-689.
ŠVESTKOVÁ, Renata. Minulost a současnost dobrovolnictví. In: Kontakt. 2005, ISBN 1212-4117.
KOSINA, Karel. Dobrovolnictví a metodika práce s dobrovolníky. Praha: Agnes, 2003. ISBN 80-902633-X-7.
HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Sociální psychologie. Praha: PdF UK, 2003. ISBN 80-7290-118-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila komisi teoretická východiska diplomové práce. Následně vysvětlila metodologický postup. Dále se věnovala výzkumné části práce a výsledkům výzkumu. Představila odpovědi na výzkumné otázky. Výsledky prezentovala pomocí tabulek, které vhodně komentovala. Studentka podala také stručná doporučení do sociálně-pedagogické praxe. Studentka odpovídala na vybrané otázky vedoucího a oponenta práce. Zazněla výtka vůči širokému rozpětí práce. Studentka neodpověděla vhodně na otázku oponenta týkající se historie dobrovolnictví.