Tématem diplomové práce je hodnotová orientace adolescentů, středoškoláků ve věku 15 až 20 let. Práce je rozdělena dvě na sobě navazující části, teoretickou a praktickou. Teoretická část vymezuje pojmy jako hodnota, hodnotová typologie, rodina, výchova a adolescence. Základem praktické části je standardizovaný dotazník PVQ (Portrait Value Questionnaire) profesora S. H. Schwarzte a také dotazník vlastní konstrukce, tímto získaná data jsou zpracována a prezentována jako výsledky. Cílem práce je zmapovat hodnotový systém u adolescentů ze tří typů středních škol, gymnázia, učiliště a střední odborné školy.
Anotace v angličtině
Topic of the thesis is the value orientation of adolescents, secondary school students aged 15 to 20 years. The thesis is divided into two successive parts, theoretical and practical. The theoretical part defines terms such as value, value typology, family, education and adolescence. Basis of the practical part is a standardized questionnaire PVQ (Portrait Value Questionnaire) by Professor S. H. Schwarzte and also a questionnaire of the own construction, the data obtained are processed and presented as results. The aim of this thesis is to map the value system of adolescents from three types of secondary schools, grammar schools, vocational schools and specialized secondary schools.
Klíčová slova
Hodnotová orientace, S. H. Schwartz, PVQ, výchova, rodina, adolescence
Klíčová slova v angličtině
Value orientation, S. H. Schwartz, PVQ, education, family, adolescence
Rozsah průvodní práce
103 s. (172 314 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je hodnotová orientace adolescentů, středoškoláků ve věku 15 až 20 let. Práce je rozdělena dvě na sobě navazující části, teoretickou a praktickou. Teoretická část vymezuje pojmy jako hodnota, hodnotová typologie, rodina, výchova a adolescence. Základem praktické části je standardizovaný dotazník PVQ (Portrait Value Questionnaire) profesora S. H. Schwarzte a také dotazník vlastní konstrukce, tímto získaná data jsou zpracována a prezentována jako výsledky. Cílem práce je zmapovat hodnotový systém u adolescentů ze tří typů středních škol, gymnázia, učiliště a střední odborné školy.
Anotace v angličtině
Topic of the thesis is the value orientation of adolescents, secondary school students aged 15 to 20 years. The thesis is divided into two successive parts, theoretical and practical. The theoretical part defines terms such as value, value typology, family, education and adolescence. Basis of the practical part is a standardized questionnaire PVQ (Portrait Value Questionnaire) by Professor S. H. Schwarzte and also a questionnaire of the own construction, the data obtained are processed and presented as results. The aim of this thesis is to map the value system of adolescents from three types of secondary schools, grammar schools, vocational schools and specialized secondary schools.
Klíčová slova
Hodnotová orientace, S. H. Schwartz, PVQ, výchova, rodina, adolescence
Klíčová slova v angličtině
Value orientation, S. H. Schwartz, PVQ, education, family, adolescence
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti hodnotové orientace, adolescence a stylu výchovy v rodině.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti hodnotové orientace, adolescence a stylu výchovy v rodině.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6.
EYRE, Linda a Richard M. EYRE. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8360-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4 KRAUS,
KRAUS Blahoslav. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-731-5125-1.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Mít pro co žít. Vyd. 2., V KNA 1., rozš. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010. Malý duchovní život. ISBN 978-80-7195-404-0.
NYTROVÁ, Olga a Marcela PIKÁLKOVÁ. Dialog mezi hodnotami, aneb, Hodnoty vyřčené a hodnoty žité. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011. ISBN 978-80-7452-014-3..
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6.
EYRE, Linda a Richard M. EYRE. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-717-8360-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4 KRAUS,
KRAUS Blahoslav. Středoškolská mládež a její svět na přelomu století. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-731-5125-1.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Mít pro co žít. Vyd. 2., V KNA 1., rozš. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010. Malý duchovní život. ISBN 978-80-7195-404-0.
NYTROVÁ, Olga a Marcela PIKÁLKOVÁ. Dialog mezi hodnotami, aneb, Hodnoty vyřčené a hodnoty žité. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011. ISBN 978-80-7452-014-3..
Přílohy volně vložené
1 CD - ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska diplomové práce. Následně prezentovala metodologická východiska a postup ve výzkumu. Studentka poté představila významná výzkumná zjištění. Odpovídala podrobně na dílčí výzkumné otázky. Komise se studentkou diskutovala některá zajímavá výzkumná zjištění. Studentka podala krátká doporučení do praxe. Přítomná vedoucí práce studentku velmi ocenila, jak za teoretickou část práce, tak za bohatost komenářů v interpretacích. Studentka vhodně odpověděla na otázku vedoucí.