Tématem diplomové práce je Zdravotní postižení z pohledu žáků druhého stupně základní školy.
Teoretická část se zabývá pojetím zdravotního postižení, specifiky osob se zdravotním postižením a jejich postavením ve společnosti od nejstarších dob až po současnost a dále osobností žáka druhého stupně základní školy. Praktická část prezentuje výsledky kvantitativního výzkumu realizovaného formou dotazníkového šetření. Cílem diplomové práce je zjistit, jaký postoj ke zdravotnímu postižení, respektive k osobám se zdravotním postižením a k jejich inkluzivnímu vzdělávání zaujímají žáci druhého stupně základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis handles the topic: "Disability from the Perspective of Upper Primary School Pupils. The theoretical part is dealing with the concept of disability, the specifics and the position of disabled persons in society from the earliest times to the present day as well as the character of a upper primary school pupil. The results of quantitative research carried out in a form of questionnaires are presented in the practical part. The objective of this thesis is to determine the approach of the upper primary school pupils to disabled persons with inclusive education and their attitude to the disability itself.
Klíčová slova
zdravotní postižení, kategorie zdravotního postižení, specifické projevy a potřeby osob se zdravotním postižením, postoj, inkluzivní přístup, osobnost žáka druhého stupně základní školy
Klíčová slova v angličtině
disability, a category of the disability, specific behaviour and needs of disabled persons, attitude, inclusive approach, the character of upper primary school pupil
Rozsah průvodní práce
95 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je Zdravotní postižení z pohledu žáků druhého stupně základní školy.
Teoretická část se zabývá pojetím zdravotního postižení, specifiky osob se zdravotním postižením a jejich postavením ve společnosti od nejstarších dob až po současnost a dále osobností žáka druhého stupně základní školy. Praktická část prezentuje výsledky kvantitativního výzkumu realizovaného formou dotazníkového šetření. Cílem diplomové práce je zjistit, jaký postoj ke zdravotnímu postižení, respektive k osobám se zdravotním postižením a k jejich inkluzivnímu vzdělávání zaujímají žáci druhého stupně základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis handles the topic: "Disability from the Perspective of Upper Primary School Pupils. The theoretical part is dealing with the concept of disability, the specifics and the position of disabled persons in society from the earliest times to the present day as well as the character of a upper primary school pupil. The results of quantitative research carried out in a form of questionnaires are presented in the practical part. The objective of this thesis is to determine the approach of the upper primary school pupils to disabled persons with inclusive education and their attitude to the disability itself.
Klíčová slova
zdravotní postižení, kategorie zdravotního postižení, specifické projevy a potřeby osob se zdravotním postižením, postoj, inkluzivní přístup, osobnost žáka druhého stupně základní školy
Klíčová slova v angličtině
disability, a category of the disability, specific behaviour and needs of disabled persons, attitude, inclusive approach, the character of upper primary school pupil
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti zdravotního postižení, inkluze a osobnosti žáků 2. stupně základní školy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti zdravotního postižení, inkluze a osobnosti žáků 2. stupně základní školy.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8140-6.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-247-3070-7.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: Vývojová psychologie. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2000. ISBN 80-86039-90-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8140-6.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-247-3070-7.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: Vývojová psychologie. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2000. ISBN 80-86039-90-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka krátce představila teoretická východiska své závěrečné práce. Následně prezentovala metodologický postup, seznámila komisi s výzkumnými cíli, otázkami i hypotézami. Členka komise se dotázala na předpoklady, které si studentka ve výzkumu kladla. Studentka popsala výzkumný soubor i metody analýzy dat. Následně podrobněji prezentovala závěry výzkumu. Finálně výzkumná zjištění krátce shrnula a vyzvedla význam spolupráce všech zúčastněných v procesu inkluze zdravotně postižených žáků do prostředí běžné školy. Uvedla také krátké doporučení do praxe. Členka komise upozornila na potřebu konkrétních doporučení vzešlých z výzkumu. Studentka reagovala a hovořila o některých konkrétních programech, např. o potřebě organizování besed ve školách. Předseda komise se dotázal na metodu výběru dat. Studentka mylně uvedla, že vybírala soubor dle náhodného výběru. Předseda komise se dále zeptal na konkrétní otázku oponentky, na možná rizika zkreslení. Členka komise upozornila na velkou subjektivitu respondentů. Předseda komise upozornil na logickou nadbytečnost hypotéz.