Diplomová práce se zabývá výchovnými styly, které jsou uplatňovány v současné rodině, přičemž hlavní cíl práce se zaměřuje na výchovné styly podle typologického rozdělení autorky Baumrind. Teoretická část je rozdělena do tří stěžejních kapitol. V první kapitole si představíme oblast rodiny. V další kapitole si přiblížíme oblast výchovy. Poslední kapitola se věnuje konkrétním typologiím výchovných stylů pohledem tuzemských i zahraničních autorů. Praktická část diplomové práce se orientuje na výzkum, který probíhal prostřednictvím dotazníkového šetření, přičemž byl použit dotazník Parental Authority Questionnaire - Revised, který má za úkol identifikovat výchovné styly pohledem rodičů.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is styles of upbringing applied in contemporary family. The aim of the thesis focuses on Bamrind's typology of styles of upbringing/education. Theoretical part consists of three main chapters. The first chapter discusses a family. Next chapter focuses on upbringing/education. Last chapter contains specific typologies of styles of upbringing/education according to perspective of local and foreign authors. Second part of the thesis focuses on the research with the use of a questionnaire survey. The Parental Authority Questionnaire - Revised was used in order to identify styles of upbringing/education in parent's perspective.
Klíčová slova
Rodina, Současná rodina, výchova, výchovný styl, rodičovský styl
Klíčová slova v angličtině
Family, Contemporary family, upbringing, styles of upbringing, parenting style
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá výchovnými styly, které jsou uplatňovány v současné rodině, přičemž hlavní cíl práce se zaměřuje na výchovné styly podle typologického rozdělení autorky Baumrind. Teoretická část je rozdělena do tří stěžejních kapitol. V první kapitole si představíme oblast rodiny. V další kapitole si přiblížíme oblast výchovy. Poslední kapitola se věnuje konkrétním typologiím výchovných stylů pohledem tuzemských i zahraničních autorů. Praktická část diplomové práce se orientuje na výzkum, který probíhal prostřednictvím dotazníkového šetření, přičemž byl použit dotazník Parental Authority Questionnaire - Revised, který má za úkol identifikovat výchovné styly pohledem rodičů.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is styles of upbringing applied in contemporary family. The aim of the thesis focuses on Bamrind's typology of styles of upbringing/education. Theoretical part consists of three main chapters. The first chapter discusses a family. Next chapter focuses on upbringing/education. Last chapter contains specific typologies of styles of upbringing/education according to perspective of local and foreign authors. Second part of the thesis focuses on the research with the use of a questionnaire survey. The Parental Authority Questionnaire - Revised was used in order to identify styles of upbringing/education in parent's perspective.
Klíčová slova
Rodina, Současná rodina, výchova, výchovný styl, rodičovský styl
Klíčová slova v angličtině
Family, Contemporary family, upbringing, styles of upbringing, parenting style
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodinné výchovy, výchovných stylů a jejich uplatnění v současné rodině.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodinné výchovy, výchovných stylů a jejich uplatnění v současné rodině.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. Psychologie (ISV). ISBN 80-85866-15-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0133-5.
MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Sociol. nakl., 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. Psychologie (ISV). ISBN 80-85866-15-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0133-5.
MOŽNÝ, Ivo. Rodina a společnost. Praha: Sociol. nakl., 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka komisi krátce představila teoretická východiska práce. Následně se věnovala metodologickému postupu. Seznámila komisi s nejdůležitějšími závěry výzkumu. Prezentovala překvapivá zjištění. Představila výsledky ověřování hypotéz. Komise některá zajímavá zjištění se studentkou diskutovala. Studentka avizovala další možná výzkumná šetření, která by bylo vhodné následně uskutečnit. Studentka vhodně odpověděla na otázku vedoucího a oponenta práce.